Volumul mare de modificări fiscale ca răspuns la criza financiară globală continuă să genereze politici fiscale mai bine orientate, selective și mai nuanțate în multe țări din întreaga lume în 2013, chiar dacă majoritatea economiilor continuă să se lupte cu datorii mari și bugete austere.
În timp ce multe țări, inclusiv Statele Unite ale Americii, încă aspiră la o reformă fiscală la scară largă, altele, cum ar fi Australia și Olanda, și-au extins deja baza de impozitare în măsura posibilă pentru a păstra prudența, atât la nivel competitiv, cât și politic.
Ritmul de schimbare al politicilor va rămâne, totuși, neregulat în 2013, atâta vreme cât țările așteaptă să vadă ce recomandări vin, în acest an, de la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) și de la alte organisme supra-naționale – se arată în studiul Ernst & Young (E&Y), The Outlook for Global Tax Policy in 2013.
Aplicarea mai strictă a legislației fiscale creează controverse
Indiferent de cât de bine sunt poziționate țările pentru a realiza schimbări structurale, vom asista în viitor la o preocupare universală pentru o aplicare mai strictă a legislației fiscale în vigoare, dând naștere multor controverse și dispute în întreaga lume.
Schimbările anticipate în legislația fiscală în toate țările incluse în acest raport:
|
Tip de impozit
|
Creșterea sarcinii fiscale
|
Scăderea sarcinii fiscale
|
Sarcina fiscală constantă
|
Nr țărilor care colectează tipul de impozit
|
|
Impozit pe profit
|
13
|
18
|
28
|
59
|
|
Impozit pe venit
|
16
|
15
|
27
|
58
|
|
Taxa pe valoarea adăugată / Taxa pe vânzări
|
20
|
4
|
33
|
57
|
Influența supranațională, în creștere în 2013
Ritmul rapid al globalizării și creșterea conectivității generată de inovațiile din tehnologie și comunicații demonstrează că modelele diferă semnificativ de cele care au fost considerate, pe termen lung, ca norme internaționale.
Raportul OCDE din februarie – Addressing Base Erosion and Profit Shifting – subliniază faptul că “principiile comune internaționale desprinse din experiențele naționale privind împărțirea jurisdicției fiscale nu au ținut pasul cu schimbările din mediul de afaceri”.
Drept urmare, în luna iulie 2013, OCDE va lansa un prim plan de acțiune privind impozitarea transfrontalieră, care va acoperi trei domenii-cheie: prețurile de transfer, jurisdicția fiscală și măsurile de combatere a eroziunii bazei fiscale.
Fluxurile separate de lucru pentru fiecare dintre aceste domenii vor fi prezidate de delegați ai țărilor implicate. Astfel, Marea Britanie va coordona fluxul pentru prețurile de transfer, Franța și Statele Unite ale Americii pentru jurisdicția fiscală iar Germania pentru măsurile de combatere a eroziunii bazei fiscale.
Se așteaptă ca rezultatele acestei activități a OCDE să se reflecte într-o serie de schimbări aduse normelor privind prețurile de transfer, în modificări ale convenției model OCDE, precum și în recomandări privind schimbări ale legislației fiscale și administrative.
Șase acțiuni pentru gestionarea schimbării politicii fiscale
Prin identificarea tendințelor și anticiparea schimbărilor în politica fiscală, legislație și norme de aplicare, mediul de afaceri poate anticipa efectele ce vor urma și poate lua măsuri pro-active pentru a se adapta la schimbări și chiar pentru a colabora cu factorii de decizie pentru a contribui cu perspectiva mediului de business la procesul legislativ. În momentul de față, tot mai multe companii încep să valorifice din ce în ce mai frecvent această oportunitate.
Șase acțiuni care pot ajuta companiile să gestioneze mai eficient schimbările fiscale în 2013:
- Integrarea în planificarea de risc fiscal a modificărilor de politică și reglementare anticipate în jurisdicțiile-cheie
- Înțelegerea dinamicii locale a potențialelor modificări fiscale, a modelelor de politici alternative și a modalităților prin care schimbările se conectează cu tendințele globale de politică fiscală
- Evaluarea implicațiilor potențialelor schimbări în operațiunile de business
- Dezvoltarea de linii clare de responsabilitate și comunicare, precum și identificarea unei formule care să permită schimbul de cunoștințe între toți cei care sunt responsabili cu monitorizarea și anticiparea politicilor fiscale și a schimbărilor legislative
- Asigurarea unui flux al informațiilor fiscale care să ia în considerare perspectivele oferite din exterior
- Colaborarea pro-activă cu factorii de decizie pentru a evita controversele în viitor.
Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajați în 700 de birouri din 140 de țări și venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari în anul 2012. În România, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 500 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, fiscalitate, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale.

















