Search
Miercuri 12 Noiembrie 2025
  • :
  • :

Antreprenorul de succes – starul rock al lumii de business

Lupea-Alexandru---AssuranceArticol de Alexandru Lupea, partener Servicii de audit și certificare, Ernst & Young România

Puține poziții din business suscită atât de mult interes și atenție ca antreprenorii de succes. Caracterizați drept niște adevărate ”star-uri rock” ale lumii de business, liderii antreprenoriali se bucură, adeseori, de reputația unor rebeli nonconformiști și inovativi.

Decenii întregi de cercetări au fost dedicate, peste tot în lume, identificării caracteristicilor speciale care îi definesc pe liderii antreprenoriali de succes. Chiar dacă tot acest efort nu a dus la descoperirea unei formule unice a ”genei antreprenoriale”, care să poată fi cultivată și replicată, au fost totuși evidențiate anumite caracteristici și comportamente comune liderilor antreprenoriali de succes.

Totuși, simpla existență a acestor caracteristici nu este îndeajuns pentru a crea condițiile unui business de succes. Construirea unei afaceri antreprenoriale reușite depinde și de interacțiunea complexă între mai mulți factori interni și externi, cum ar fi contextul economic, zona geografică, cultura antreprenorială în familie și, uneori, norocul.

În condițiile în care tot mai multe guverne din economiile mari ale lumii ridică în slăvi antreprenoriatul și inovația ca surse privilegiate de creștere economică și creare de locuri de muncă, rămâne întrebarea: care sunt elementele definitorii ale spiritului antreprenorial?

Ca fondatori și promotori ai programului World Entrepreneur of the Year, lansat în urmă cu 27 de ani în SUA și extins, începând cu anul 1993, la nivel internațional, echipa Ernst & Young sondează constant problematica antreprenorilor și a antreprenoriatului de succes.

Studii derulate anual includ sondaje cu antreprenori care au lansat și conduc afaceri peste tot în lume, la care se adaugă interviuri amănunțite realizate cu antreprenorii care au câștigat marele premiu anual Ernst & Young Entrepreneur Of The Year.

Principalele aspecte evidențiate de studiile și sondajele Ernst & Young

  • Liderii antreprenoriali se formează, nu se nasc
    Persistă încă, în mare măsură, ideea antreprenorului tânăr și dinamic, care își lansează afacerea de îndată ce a ieșit din băncile școlii. Chiar dacă mulți dintre liderii antreprenoriali s-au lansat în afaceri la o vârstă relativ tânără, experiența câștigată prin educație și prin timpul petrecut în medii corporatiste mai tradiționale se dovedește, cel mai adesea, vitală pentru viitorul succes al afacerii. Într-adevăr, mai mult de jumătate dintre cei chestionați se descriu drept antreprenori ”maturi” – altfel spus, ei afirmă că au petrecut un anumit timp în locuri de muncă tradiționale înainte de a-și începe propria afacere.
  • Antreprenoriatul de succes este rareori o decizie luată într-un singur    pas
    Marea majoritate a celor chestionați declară că sunt ”antreprenori în serie”, care au lansat cel puțin două companii. Liderii antreprenoriali care au trecut prin experiența mai multor afaceri dobândesc informații și beneficiază de pe urma unor lecții practice extrem de valoroase despre cum se poate transforma un business de-abia lansat, într-unul de succes. Mai mult, ei joacă astfel un rol vital pentru economie și atrag după ei o proporție semnificativă de noi demersuri de lansare a unor afaceri antreprenoriale.
  • Finanțarea, oamenii și capitalul de know-how sunt cele mai puternice bariere în calea reușitei antreprenoriale
    Peste 60% dintre cei care au participat la sondaje afirmă că principalul obstacol de care s-au lovit când și-au lansat afacerea a fost lipsa surselor de finanțare și a banilor. Acest aspect este și mai dur în contextul economic actual și mulți antreprenori continuă să întâmpine probleme când vor să acceseze o finanțare. Celelalte două bariere menționate de respondenți sunt resursele umane și experiența / know-how. Liderii antreprenoriali de succes sunt cei care au reușit să integreze sfaturile bune și să-și construiască adevărate ”ecosisteme” de resurse și o rețea valoroasă de contacte pe care o pot accesa pentru a rezolva acest gen de probleme.
  • Antreprenorii au trăsături comune
    Deși spuneam că antreprenorii se formează, nu se nasc, din cercetările noastre rezultă că, totuși, antreprenorii de succes au o serie de comportamente și atitudini în comun. Nucleul însuși al acestui model este reprezentat de credința că individul este cel care deține controlul, că orice întâmplare ia naștere ca rezultat direct al acțiunii sau comportamentului unui individ. În completarea acestui aspect, vine o mentalitate care vede oportunitatea acolo unde ceilalți se confruntă cu problema ruperii de tiparele cunoscute, o capacitate de asumare a unui risc calculat și o bună toleranță la eșec.
  • Companiile tradiționale pot învăța de la liderii antreprenoriali
    Recompensarea angajaților și promovarea inovației sunt punctele de la care trebuie pornit. Nu este o simplă coincidență faptul că acele companii care înregistrează creșteri solide sunt cele în care spiritul antreprenorial se face simțit și o bună parte din acțiunile companiei au fost puse în mâinile angajaților. În ceea ce privește inovația, companiile tradiționale rareori se încumetă să-și schimbe modelul de business prin inovații care să răstoarne regulile jocului. Însă, companiile care o fac, pot dobândi recompense mai mult decât generoase.

Nuanța românească a antreprenoriatului: o percepție negativă a eșecului în afaceri

Chiar dacă peste 50% dintre antreprenorii români participanți la prima ediție a Barometrului antreprenorial românesc – Antreprenorii vorbesc, lansat de Ernst & Young la începutul acestui an, sunt de părere că societatea și cultura românească încurajează, în general, antreprenoriatul, tot ei spun că eșecul în afaceri este perceput negativ de către mediul de afaceri și societate. Doar 12% au răspuns că eșecul este perceput ca o oportunitate de învățare, în timp ce 32% dintre ei consideră că este un obstacol pentru viitoarele proiecte de afaceri, iar 24% îl consideră un indicator al lipsei competențelor. Amploarea acestor răspunsuri arată că România este încă departe de o societate care acordă un sprijin coerent antreprenorilor și indică o tendință de descurajare pentru asumarea riscului în start-up-uri.

Îmbunătățirea comunicării privind succesul antreprenorilor și promovarea oportunităților antreprenoriale sunt acțiunile percepute de respondenți ca având cel mai mare impact asupra îmbunătățirii culturii antreprenoriale în următorii trei ani.

În acest sens, începând cu anul 2014, Ernst & Young România se va afilia la programul internațional Entpreneur Of The Year (EOY), derulat de companie la nivel global. Ernst & Young va oferi, astfel, oportunitatea antreprenorilor din România să participe la cel mai amplu și mai prestigios proiect global de business adresat antreprenorilor.

Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajați în 700 de birouri din 140 de țări și venituri de aproximativ 24,4 miliarde de dolari în anul 2012. În România, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 500 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, fiscalitate, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *