Search
Vineri 13 Decembrie 2024
  • :
  • :

Companii din toate industriile urmăresc tranzacții în domeniul tehnologic pentru a accelera transformările

de Marius Vasilescu, Manager, Asistență în tranzacții, Ernst & Young România

Mobilitatea forței de muncă este în creștere pretutindeni, iar consumatorii adoptă mobilitatea de tip smart și tehnologia rețelelor sociale într-un ritm din ce în ce mai rapid. În tot acest timp, companiile resimt o nevoie crescândă de a filtra volumele covârșitoare de date pe care le generează. De aceea, creșterea economiei mondiale depinde, în parte, de inovația tehnologică – iar companiile non-tehnologice au devenit conștiente de acest lucru. Ele au devenit participanți activi în tendința globală de adaptare tehnologică accelerată.

Nu încape îndoială că tehnologia devine din ce în ce mai prezentă în tot ceea ce facem, deci are sens faptul că există cumpărători din diverse industrii care au un interes în a achiziționa companii tehnologice pentru a promova inovația și a îmbunătăți eficiența.

Companiile non-tehnologice au în vizor din ce în ce mai multe achiziții în acest sens. Volumul de tranzacții în domeniul tehnologiei realizate de cumpărători din afara industriei a crescut cu 30% în 2012, ajungând la 12% din toate M&A-urile tehnologice realizate la nivel global (342 de tranzacții), în timp ce valoarea cunoscută a tranzacțiilor ce implică cumpărători non-tehnologici a crescut la un nivel de 10% din valoarea agregată pentru 2012, în creștere de la 7% în 2011.

Există o multitudine de factori care stimulează valul de fuziuni și achiziții de la o industrie la alta:

  • Creșterea veniturilor – tehnologia scoate uneori la iveală posibilitatea unor fluxuri de venituri cu totul noi, iar ratele de creștere legate de tehnologie sunt deseori mai mari decât cele din multe industrii existente. În industriile unde tehnologia cauzează deja transformări rapide, creșterea strategică și tranzacțiile defensive se pot întâmpla simultan. De exemplu, în 2012, anumite companii media au achiziționat companii de software pentru jocuri video, iar companii de rating TV au achiziționat divizii de social analytics.
  • Optimizarea costurilor – acestea reprezintă un motor-cheie, mai ales în domeniul HIT (Health Care Information Technology) sau pentru anumite tranzacții în domeniul serviciilor financiare. Tehnologia este văzută ca unul dintre principalii factori ce facilitează accesul la serviciile de sănătate, eficiența acestora și reducerea costurilor, conform celui mai recent raport Ernst & Young, mHealth: mobile technology poised to enable a new era in health care. În domeniul energetic, pe de altă parte, tehnologia smart grid urmărește reducerea și managementul consumului, conservarea energiei și scăderea prețurilor pentru energie. Iar în domeniul serviciilor financiare, tehnologia poate facilita costuri reduse și accesul mai bun la informație.
  • Revalorizarea software-ului – companiile non-tehnologice au în vizor furnizori SaaS (Software as a Service) specializați, din motive foarte diverse, de la facilitarea unor acțiuni de tranzacționare, la învățare online, managementul resurselor umane, analiza lanțurilor de distribuție și advertising online. De asemenea, foarte multe companii non-tehnologice au în vizor tehnologia cloud, ca un mod de a facilita soluții avansate pentru produsele lor. De fapt, sectorul software/SaaS s-a aflat cel mai mult în atenția cumpărătorilor non-tehnologici, cu 40% din volumul din 2012 și 5,4 miliarde de dolari (45%) din valoarea anunțată public.

În 2012, companiile media au fost printre cei mai prolifici cumpărători de companii tehnologice, fiind conduse de agențiile de advertising și marketing, care și-au extins posibilitățile tehnologice în jurul lumii. Cea mai mare achiziție non-tehnologică raportată la valoarea dolarului a fost oferta de 1,4 miliarde de dolari a Roper Industries pentru Sunquest Information Systems Inc., ce oferă software pentru managementul informației în laboratoare medicale.

În ciuda atenției publice acordate ritmului schimbărilor în tehnologie, cumpărătorii non-tehnologici ar putea avea parte de o surpriză în ceea ce privește resursele și viteza reală a ritmului necesare pentru a susține ciclul continuu de inovare al tehnologiei.

Probabil, cea mai mare provocare la care mă pot gândi, în ceea ce privește cumpărătorii non-tehnologici, este aceea de a conserva echipele de ingineri și de dezvoltatori de software. Trebuie să se simtă doriți și compensați corespunzător. Ei sunt cei care conduc inovarea de pe urma căreia trăiesc și mor companiile.

Acestea, precum și alte provocări legate de integrare sugerează faptul că nu este atât de ușor să obții o compatibilitate între țintele tehnologice și cumpărătorii non-tehnologici, indiferent de cât de bună este compatibilitatea strategică. Rămâne de văzut cât de reușite vor fi aceste tranzacții pe termen lung.

Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajați în 700 de birouri din 140 de țări și venituri de aproximativ 24,4 miliarde de dolari, în anul 2012. În România, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 500 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, fiscalitate, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale. E&Y are birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *