Search
Sambata 20 Iulie 2019
  • :
  • :

Creșterea economică din piețele emergente se confruntă cu provocările corupției

Autor: Simona Radu, Associate Partner, Forensic & Integrity Services, EY România

În ultimii cinci ani, piețele emergente au înregistrat schimbări semnificative și o dezvoltare puternică, devenind centre de putere economică și stimulând dezvoltarea globală. Cu toate acestea, schimbările din zona de reglementare și intensificarea luptei anticorupție modifică perspectivele legate de riscuri. Iar organizațiile trebuie să aibă în vedere aceste provocări: deși piețele emergente sunt foarte promițătoare și oferă oportunități din abundență, riscurile tot mai prezente legate de fraudă, mită și corupție rămân potențiale obstacole în calea creșterii lor.

Mita și practicile corupte sunt percepute ca fiind mai răspândite în piețele emergente

Conform studiului EY care sondează percepția privind situațiile de fraudă în piețele emergente,  printre care și România, 42% consideră că frauda și corupția reprezintă unele dintre cele mai mari riscuri pentru afacerile lor, față de 29% dintre respondenții de pe piețele dezvoltate. Peste 52% dintre participanții chestionați consideră că practicile legate de corupție sunt mai răspândite pe piețele emergente, unde se produc pe scară largă, comparativ cu 20% pe piețele dezvoltate.

Comparativ cu datele din ediția din 2012, nivelurile percepute de mită și corupție pe piețele emergente s-au dublat față de cele de pe piețele dezvoltate. Având în vedere creșterea nivelului de reglementare, eforturile de punere în aplicare și de respectare a conformității pe piețele emergente, este îngrigorător faptul că acest decalaj nu s-a redus.

16% dintre respondenții de pe piețele emergente au recunoscut că “a da mită este o practică obișnuită pentru a câștiga contracte”. În acest context, sondajul constată că există multe situații în care organizațiile, angajații sau reprezentanții consideră necesară o anumită formă de stimulare pentru o terță parte pentru a garanta supraviețuirea companiei. Activitățile cu risc ridicat includ obținerea de licențe, achizițiile, facturarea, plățile pentru materiale și consumabile. O mită poate varia, de exemplu, de la o mică sumă de bani pentru a facilita eliberarea mărfurilor din vamă, până la sute de mii de USD pentru a câștiga o licitație publică pentru un proiect important de infrastructură.

Riscul de urmărire penală pentru companie trece dincolo de activitatea propriilor angajați legată de activitatea de corupție în relația cu reprezentanții terțelor părți, extinzându-se asupra distribuitorilor, agenților sau partenerilor.

Mai mult, raportul EY arată că sunt încă mulți directori care cred că este acceptabilă acordarea de plăți în numerar în schimbul unor avantaje comerciale. 19% dintre respondenții din piețele emergente au considerat că acest lucru ar putea fi justificat, comparativ cu doar 6% pe piețele dezvoltate.

În multe țări, tradițiile culturale, cum ar fi mesele, oferirea de cadouri și divertisment de calitate sunt considerate a fi parte integrantă a relațiilor de business. Cu toate acestea, astfel de practici au devenit mult mai puțin obișnuite în ultimii ani, în special în piețele dezvoltate. În piețele emergente, încercarea de a obține un avantaj comercial prin oferirea unor astfel de dovezi de ospitalitate înainte de a încheia o afacere sau un contract important, pun companiile și pe directorii acestora sub riscul potențial de a fi considerați responsabili de dare de mită în temeiul legislației anticorupție în vigoare.

Studiul identifică și o serie de factori economici care pot determina situații de fraudă. În majoritatea piețelor emergente, există o diferență semnificativă între veniturile angajaților din sectorul privat și ale celor din sectorul public, iar tentația celor din sectorul public de a dobândi un câștig personal poate fi mult mai mare.

Impactul schimbării legislației

În general, directorii de corporații din piețele emergente afirmă că au văzut doar o ușoară îmbunătățire a mediului de afaceri în privința fraudei și corupției în ultimii patru ani. În unele țări au avut loc schimbări semnificative de percepție legate de practicile de fraudă și corupție. De exemplu,  în România această percepție a scăzut de la 46% la 34%, iar în India de la 67% la 40%.

Prin urmare, un demers important pe care companiile multinaționale care operează pe piețele emergente trebuie să-l susțină este asimilarea și aplicarea mai riguroasă a legislației locale anticorupție în procedurile interne și externe.

Din punct de vedere juridic, majoritatea țărilor, inclusiv multe din piețele emergente, au politici anti-corupție înglobate în legislația lor de mulți ani și le aplică din ce în ce mai riguros. O parte au semnat Convenția ONU împotriva corupției și multe au semnat, de asemenea, Convenția anti-corupție a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

 Reducerea diferenței dintre intenții și comportament

Într-un mediu din ce în ce mai competitiv, în care suntem martorii folosirii tehnologiei ca facilitator al conduitei imorale, rolul managementului devine vital în redefinirea agendei legate de etică și în actualizare programelor de conformitate pe baza analizei datelor, pentru a minimiza erorile de integritate. Astfel încât, tehnologia să fie utilizată în detectarea și preîntâmpinarea faptelor ilicite.

În același timp, companiile trebuie să se asigure că au implementat proceduri de raportare adecvate, inclusiv mecanisme de semnalare a neregulilor care să sprijine procesul de recepționare a acuzațiilor de fraudă din partea angajaților și a altor terți.

În concluzie, deși statele au introdus în legislația lor din ce în ce mai multe prevederi anticorupție, iar organizațiile investesc mai mult în programele lor de conformitate, lupta nu s-a încheiat.

Despre studiu: În perioada octombrie 2017 –  ianuarie 2018, agenția globală  de  cercetări  de  piaţă  Ipsos MORI a  desfăşurat 2.550 de interviuri în 55 de țări, în limba locală a statelor respective. Eșantionul a a inclus executivi responsabili cu combaterea fraudei, în mod special directori financiari, manageri de conformitate, directori de departamente juridice și de departamente de audit. În cadrul acestui raport, piețele emergente au inclus: Argentina, Bulgaria, Brazilia, Chile, China, Columbia, Croația, Cipru, Republica Cehă, Hong Kong, Egipt, Estonia, Ungaria, India, Iordania, Israel, Kenya, Letonia, Lituania, Malaesia, Mexic, Nigeria, Oman, Polonia, România, Rusia, Arabia Saudită, Serbia, Singapore, Slovacia, Slovenia, Africa de Sud, Turcia, Emiratele Arabe Unite, Ucraina, Ungaria.

Piețele dezvoltate au fost considerate: Australia, Austria, Belgia, Canada, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Japonia, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Noua Zeelandă, Portugalia, Spania, Suedia, Elveția,Marea Britanie și Statele Unite ale Americii.

 Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 260.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 34,8 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2018. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume. În România, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cei 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an în luna iunie la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi pagina noastră de internet: www.ey.com

 




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *