Search
Miercuri 5 Noiembrie 2025
  • :
  • :

Noerr: Guvernul României a trimis Senatului spre adoptare proiectul noii legi a PPP

Noerr-3.06Proiectul noii Legi a Parteneriatului Public Privat (“PPP”) a fost transmis Senatului spre dezbatere și aprobare. Acest proiect de lege aduce modificări legislative importante în ceea ce privește posibilitățile de cooperare între partenerii publici și cei privați în vederea implementării unor proiecte publice. Legea nr. 178/2010, care reglementează în prezent parteneriatul public privat, nu a produs efectele așteptate de autoritățile publice și de mediul de afaceri, neputând fi realuzat niciunul dintre proiectele publice inițiate sub dispozițiile acestei legi, în principal, din cauza deficiențelor de reglementare.

Legea nr. 178/2010 a primit critici atât din partea Comisiei Europene, cât și din partea reprezentanților mediului de afaceri. Astfel a apărut necesitatea adoptării unei noi legi a PPP și, încă de la începutul acestui an, Guvernul a anunțat că adoptarea unei noi legi în acest domeniu, care să repare deficiențele Legii nr. 178/2010, reprezintă o prioritate. La începutul acestui an, Guvernul a pus în dezbatere publică, un prim proiect al noii Legi a PPP. Din data de 30.09.2013, proiectul noii Legi a PPP se află în dezbatere parlamentară la Senat, prima cameră decizională a Parlamentului României.

  1. Principalele critici aduse Legii nr. 178/2010

O critică majoră adusă actualei Legi nr. 178/2010 a fost limitarea pe care legea o prevede pentru partenerul public, prin interdicția pe care acesta o are de a participa cu resurse financiare la realizarea proiectului.

O altă critică adusă acestei legi a fost aceea că reglementează exclusiv parteneriatul public-privat instituțional, deoarece proiectul poate fi implementat numai printr-o companie de proiect în care statul să fie acționar, Legea exclude parteneriatul public-privat contractual în care societatea de proiect să fie deținută integral de partenerul privat.

De asemenea, actuala Lege nr. 178/2010 reglementează în mod ineficient posibilitățile concrete ale partenerului public de a participa la proiect și chiar de a justifica realizarea unui PPP.

  1. Principalele modificări aduse de proiectul noii legi a PPP

Dorim să vă atragem atenția asupra unor aspecte importante care se regăsesc în proiectul noii legii a PPP, fără a încerca să facem o prezentare exhaustivă, urmând să revenim asupra acestui act normative în momentul în care acesta va fi adoptat de Parlament.

2.1. Reglementarea parteneriatului public-privat contractual

Conform noului proiect de lege, parteneriatul public-privat contractual poate fi realizat în temeiul unui contract realizat între partenerul public, partenerul privat și societatea de proiect și în situația în care societatea de proiect este deținută integral de partenerul privat.

2.2. Finanțarea proiectului de parteneriat public-privat

Întrucât o mare problemă a Legii nr. 178/2010 a fost legată de posibilitățile restrânse de finanțare a investițiilor din cadrul acestui tip de proiecte, proiectul noii legi a PPP prevede că finanțarea se va putea face fie integral din resurse financiare asigurate de partenerul privat, fie din resurse financiare asigurate de partenerul privat împreună cu partenerul public. Partenerul privat poate asigura finanțarea atât din resurse proprii, cât și din resurse atrase din partea altor finanțatori.

De asemenea, spre deosebire de actuala reglementare, care prevede că partenerul public poate participa la proiect doar cu “aport în natură”, în noul proiect de lege a PPP se prevede posibilitatea partenerului public de a contribui la finanțarea realizării proiectului cu resurse financiare publice provenind din fonduri nerambursabile post aderare și din contribuția națională aferentă acestora.

Noua lege mai prevede posibilitatea partenerului public de a-și asuma obligații de plată față de partenerul privat și față de compania de proiect și de a aduce aporturi în numerar la capitalul social al companiei de proiect.

2.3. Garanții oferite finanțatorilor

Pe lângă lărgirea posibilității partenerului public de a contribui la finanțarea proiectului, noua lege a PPP dă posibilitatea partenerului public de a acorda garanții în favoarea finanțatorilor proiectului de parteneriat public-privat care sunt instituții de credit sau alte instituții financiare.

Noul proiect permite și acordarea de garanții asupra acțiunilor sau părților sociale deținute de partenerul privat în compania de proiect în favoarea finanțatorilor proiectului.

Tot suplimentar față de legislația actuală, este reglementată și posibilitatea companiei de proiect de a constitui garanții asupra creanțelor și drepturilor deținute în temeiul contractului de parteneriat public-privat însă exclusiv în favoarea finanțatorilor proiectului.

Prin contractul de parteneriat public-privat încheiat se poate conveni și modalitatea de preluare sau de stingere a garanțiilor acordate, în ipoteza încetării contractului înainte de expirarea termenului pentru care a fost încheiat.

2.4. Pregătirea proiectului de parteneriat public-privat

Noul proiect e lege a PPP prevede o posibilitate mai flexibilă de stabilire a indicatorilor tehnici și economici ai proiectului. Primul pas care trebuie făcut în vederea demarării unui proiect de parteneriat public-privat este pregătirea studiului de fundamentare, iar în acest sens, partenerul public are posibilitatea, conform noii legi, să contracteze servicii de consultanță tehnică, economică și juridică.

În studiul de fundamentare trebuie evidențiate următoarele elemente: gradul de suportabilitate a proiectului; structura de distribuire a riscurilor; caracterizarea proiectului prin raportare la deficitul public și datoria publică; finanțabilitatea și eficiența economică a proiectului.

Propunerea de distribuire a riscurilor și de finanțabilitate a proiectului sunt principalele elemente care vor fi de interes pentru investitori și finanțatori, fiind indicatori esențiali în luarea deciziei cu privire la oportunitatea de a participa sau nu la procedura de atribuire a proiectului.

Prin urmare, partenerului public îi revine sarcina de a fundamenta necesitatea realizării proiectului de PPP dar și de a-l face suficient de atractiv pentru investitori și finanțatori.

Noua Lege a PPP are rolul deosebit de dificil de a confirma așteptările tuturor celor interesați de acest tip de proiecte, după ce actuala Lege nr. 178/2010 nu numai că a creat reticențe atât la nivelul mediului de afaceri, cât și la nivelul Comisiei Europene, dar nici nu a condus la realizarea vreunui proiect de PPP.

Noua lege poate fi un început de drum pentru dezvoltarea proiectelor de PPP, însă nu trebuie uitat că aplicarea coerentă a acestei legi depinde în bună măsură de și de normele de aplicare ale acesteia.

Ținând cont de interesul larg pe care îl trezește acest domeniu, ne așteptăm ca organele legislative să adopte un ansamblu legislativ coerent și unitar care să permită dezvoltarea acestui tip de proiecte, esențiale în acest moment pentru dezvoltarea economică și socială a României.

 




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *