Search
Miercuri 5 Noiembrie 2025
  • :
  • :

Ce calități trebuie să aibă un director operațional

Abilitatile-necesare-unui-CMai mult decât în cazul majorității celorlalte poziții executive, rolul unui director operațional (chief operating officer, COO) variază foarte mult de la o companie la alta și de la o industrie la alta. Directorii operaționali sunt implicați nu numai în conducerea operațiunilor companiei, de la asigurarea elementelor de bază și până la procesele operaționale complexe, ci și în crearea unui nou cadru operațional pentru companie și în schimbarea aspectelor manageriale în cadrul proceselor de implementare.

Studiul EY “Aiming for the top: a guide for aspiring COOs and their organizations”  identifică șapte arii de competență care sunt comune pentru majoritatea directorilor operaționali.

Transformarea: să aibă abilitatea de a stăpâni managementul schimbării

Unul dintre cele mai importante aspecte ale rolului unui COO este controlarea și direcționarea procesului continuu de schimbare, fie că e vorba de răspunsul dat la preocupările generate de reducerea de costuri, la tendințele tehnologice, la efectele globalizării, ale crizei financiare sau ale altor factori interni sau externi. Obiectivul este să se concentreze în permanență asupra dezvoltării celor mai bune planuri strategice de răspuns la condițiile schimbătoare și asupra definirii și implementării unui proces de management al schimbării care să cascadeze această abordare în întreaga organizație.

Strategia: să se implice în discuții la nivel de conducere

Cea mai evidentă diferență între un manager de operațiuni și un COO este nevoia ca acesta din urmă să fie implicat la nivel strategic. O punere în temă a echipei sau a unui coleg în privința progreselor înregistrate pe o anumită inițiativă este cu totul diferită de capacitatea de a evidenția, de a evalua sau de a contesta opțiunile strategice decise la nivelul conducerii.

Conformitatea: să stabilească și impună aplicarea unor controale operaționale ferme

Gestionarea controalelor operaționale se bazează pe expertiza și pe cunoștințele acumulate. Viitorul COO trebuie să înțeleagă elementele ce definesc cadrul unui anumit sector și totodată, să fie familiarizat cu cerințele de reglementare care-i sunt caracteristice. Întâlnirea cu experți potriviți din domeniu și cu consultanți externi este un mod util de a identifica și învăța tehnici specifice. Pe de altă parte, experiența acumulată lucrând într-o companie de consultanță specializată în riscuri este, de asemenea, foarte utilă pentru cei care activează în sectoare în care astfel de controale sunt de impact. La fel de importantă se dovedește și o experiență nemijlocită cu procesele din cadrul organizației și cu sistemele ei IT, precum și cu persoanele cheie legate de acestea.

Structurarea: să proiecteze și să implementeze modelul operațional al organizației

Pentru a putea folosi cele mai bune metodologii, sunt necesare cunoștințe despre tehnici de generare de modele. Acest lucru permite potențialului COO să cartografieze diferitele opțiuni, să evalueze impactul lor asupra organizației și să susțină aplicarea lor cu exemple concrete. Este nevoie, de asemenea, de o dorință de a destrăma un status quo. Aceste competențe pot fi dezvoltate, la nivel teoretic, în cadrul unor școli de business relevante. Însă, cunoștințele teoretice trebuie confirmate și prin experiență practică.

Performanța: să poată să identifice elementele care duc la creșterea eficienței

Identificarea elementelor care duc la creșterea eficienței în orice moment este cheia supraviețuirii într-un mediu competitiv, volatil și nesigur. În prezent, acest demers face parte din misiunea unui COO, cu atât mai mult cu cât rolul său îi impune să aibă un cuvânt de spus în atât de multe fațete ale afacerii, inclusiv la nivelul mai extins al lanțului de aprovizionare.

Perspectiva: să aibă cunoștințe aprofundate despre industrie și despre piață

Comparativ cu mulți dintre egalii săi în funcție, un COO este nevoit să aibă o cunoaștere granulară a abordării operaționale a sectorului în care activează. Această înțelegere aprofundată atât a detaliilor opraționale cât și a realităților de business trebuie să se bazeze pe o înțelegere solidă a tendințelor macro care au loc în industria dată.

Globalizarea: să identifice o abordare de management multicultural

Pentru a funcționa la cele mai înalte niveluri de business, e nevoie ca un COO să vină cu o viziune clară despre cum trebuie să conduci un business într-o piață globalizată. Fie că e vorba de vânzările care se derulează pe mai multe piețe, de dezvoltarea de lanțuri de aprovizionare sau de operațiuni la nivel global sau de angajarea unei forțe de muncă de mare mobilitate la nivel internațional, abordarea din perspectivă globală este obligatorie. E important să se înțeleagă dinamica altor culturi – de la cum se comportă consumatorii și angajații, și până la diversele nuanțe de reglementare locale.

 




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *