Search
Miercuri 24 Iulie 2019
  • :
  • :

Constructorii auro se îndreaptă spre Asia

67 dintre cele 102 noi fabrici auto anunțate că vor fi construite în perioada 2013-2020 la nivel global vor fi în Asia, arată raportul ‘How to be No. 1: Facing future challenges in the automotive industry’ realizat de echipa Autofacts a PwC.

După o ușoară creștere în 2011 și una mai robustă de 7,1% în 2012 (până la 15,5 milioane de unități), vânzările de mașini noi în China au crescut puternic în 2013, cu o rată anuală de peste 15%.

Echipa PwC Autofacts anticipează o creștere de 53% din 2013 până în 2020 a vânzărilor de mașini noi, ajungând la 29,6 milioane de vehicule ușoare – ceea ce echivalează cu 10,3 milioane de unități suplimentare. O creștere de o asemenea magnitudine este posibilă doar în China, țara cu cea mai numeroasă populație, mulți dintre chinezi urmând a cumpăra un autoturism pentru prima oară. Producătorii auto chinezi vor fi primii beneficiari ai acestei creșteri, însă în aceeași măsură vor profita și producătorii japonezi, coreeni, dar și cei europeni și americani.

În timp ce piața auto asiatică este în plină expansiune, cea europeană se confruntă cu un exces de capacitate de producție. Analiza echipei Autofacts a PwC arată că 13 fabrici auto din Europa, care au capacitate minimă de 100.000 de automobile pe an, funcționează la sub 50% din capacitate – mult sub pragul de profitabilitate de 75-80%. Aceasta se traduce într-o capacitate de producție excedentară de aproximativ 2 milioane de unități, afectând în mod negativ structura costurilor de producție.

Chiar dacă cererea auto ar înregistra o revenire puternică la nivel european, nu e nicio îndoială că Europa – și în special Europa de Vest – este o piață saturată, iar capacitatea de producție ar trebui ajustată. Unii producători auto au închis deja fabrici – ceea ce a generat reacții negative din partea angajaților și a sindicatelor. Altă strategie de ajustare a fost, în mod paradoxal, mutarea unor linii de producție înapoi în Europa. Este vorba de clasica strategie „construiește acolo unde vinzi”. PwC Autofacts se așteaptă ca până la sfârșitul acestui deceniu, capacitatea de producție a fabricilor rămase în Europa să ajungă din nou la nivelul mediu de 80%.

ionsim“O tendință cheie în industrie este ‚construiește acolo unde vinzi’. Producătorii auto continuă să stea cu ochii pe piața chineză unde vânzările și asamblările sunt preconizate să crească până la aproximativ 30 milioane de unități în 2020. Preferințele consumatorilor sunt diferite în fiecare piață, iar producătorii construiesc unități care să satisfacă aceste cereri. Nivelul de personalizare variază de la piață la piață și afectează costul de producție” a declarat Ionuț Simion (foto), Tax Partner, lider al echipei de servicii specializate în industria auto, PwC Romania.

Analiza PwC estimează că există 400 de mii de miliarde de variante posibile de echipare, motorizare și personalizare oferite la un vehicul german tipic de clasă medie, în comparație cu doar 1.500 de variațiuni oferite la un vehicul comparabil pe piața chineză.

Vânzările de mașini noi au scăzut în Europa

Din 2007 până în 2012, înmatriculările de mașini noi au scăzut în toată Europa – dar au fost diferențe mari de amplitudine a scăderii. Piața germană a scăzut cu aproximativ 2%. În același timp, piața din Grecia a scăzut cu 80%, iar cea din Portugalia cu 53%. În același timp piața spaniolă a scăzut cu 57%, iar cea italiană cu 44%. Chiar dacă scăderea pieței franceze de 8% pare modestă prin comparație, declinul total din aceste trei piețe (Franța, Italia și Spania) a fost de 2,1 milioane de unități, față de scăderea de doar 60.000 de unități din Germania.

Aceste diferențe explică în mare măsură evoluțiile diferite ale producătorilor auto europeni, cei francezi și italieni suferind mai mult din cauza scăderii abrupte a piețelor de origine decât cei germani. Un alt dezavantaj a fost expunerea redusă a producătorilor din Franța și Italia pe cele mai dinamice piețe auto din ultimii ani – SUA și China.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *