Search
Joi 5 Decembrie 2019
  • :
  • :

E&Y: Executivii consideră că numărul M&A la nivel mondial va crește, însă doar puțini au achiziții în plan

E&Y-23.04Revenirea majoră a încrederii în economia globală în rândul marilor companii încă nu s-a concretizat în investițiile de capital și în evoluția activității de fuziuni și achiziții preconizate – se arată în raportul bianual realizat de Ernst & Young (E&Y) – Capital confidence barometer. Raportul se află la cea de-a 8-a ediție bianuală și se bazează pe răspunsurile a 1.600 de directori executivi din 50 de țări.

Un procentaj semnificativ, 87%, dintre companii consideră că evoluția bruscă a nivelului de încredere este alimentată de așteptările pozitive cu privire la creșterea economică, de câștigurile companiilor și de disponibilitatea creditării. În percepția acestor companii, economia globală este fie stabilizată, fie în curs de îmbunătățire. Dintre respondenți, 51% sunt de părere că economia globală se ameliorează rapid – mai mult decât dublu față de procentajul de 22%, înregistrat în octombrie 2012. Acest nivel crescut al încrederii a determinat un consens în rândul companiilor globale în privința creșterii volumului de fuziuni și achiziții: 72% se așteaptă ca volumul tranzacțiilor să crească în următoarele 12 luni. Cu toate acestea, chiar și cu un nou accent pus pe creștere (52% dintre respondenți consideră creșterea o prioritate), doar 29% dintre companiile mari plănuiesc să facă achiziții în următoarele 12 luni. Măsurile de creștere organică rămân preferința strategică majoră în rândul executivilor (45%).

Cu toate că acest sentiment pozitiv s-ar manifesta, în mod normal, într-o creștere a investițiilor de capital și o intensificare a activităților de fuziuni și achiziții, situația actuală poate fi cel mai bine descrisă ca un „paradox al încrederii”, deoarece activitatea planificată contrazice așteptările.

În ultimii ani, volumele globale din segmentul de fuziuni și achiziții s-au decuplat de indicatorii clasici ai activității de tranzacționare. Precauția persistă, în ciuda existenței semnelor de îmbunătățire. În timp ce aproape trei sferturi dintre companii prevăd creșterea activității de tranzacționare în următorul an, mult mai puține au intenția de a face achiziții. Acest lucru ar putea chiar să creeze o oportunitate de a dispune de avantajul primului venit pentru cei dispuși să acționeze și să-și protejeze activele.

Numărul relativ modest al companiilor care plănuiesc să facă achiziții este depășit la mare distanță de oportunitățile de achiziții apărute, mai multe și de mai bună calitate. 39% dintre companii susțin că există oportunități de achiziții de calitate, față de 30% acum șase luni; 50% dintre respondenți se simt mai încrezători în ceea ce privește numărul de oportunități disponibile, comparativ cu 37%, în urmă cu șase luni.

O lume a diferențelor

Există diferențe clare de viziune referitoare la sectorul fuziuni și achiziții între țări, ilustrând o stare de spirit mixtă în cadrul unui climat macroeconomic complex, chiar și în cazul piețelor emergente. De exemplu, în Brazilia, 45% dintre executivi se așteaptă să facă achiziții, în timp ce în Rusia, doar 12% au astfel de așteptări. 27% dintre executivii din Marea Britanie intenționează să achiziționeze active, comparativ cu 29% în SUA.

Interesul de a achiziționa active în piețele emergente continuă cu China, care deține prima poziție în top ca destinație de investiții. India și Brazilia sunt pe al doilea și respectiv, al treilea loc, în timp ce SUA se menține în top cinci. Cu toate acestea, în timp ce piețele emergente rămân critice pe agenda de creștere, 60% dintre companii spun că își reconsideră strategiile de dezvoltare în piețele emergente, unde creșterea a încetinit, iar deciziile și procesele de investiții vor fi mai riguros analizate.

Sectoarele cele mai atractive pentru achiziții sunt: tehnologie, auto, biotehnologie, produse de larg consum și petrol și gaze. La polul opus, se află energia și utilitățile, mineritul, serviciile financiare și produsele industriale diversificate.

Menținându-se la un nivel relativ constant în ultimele șase luni, e foarte probabil ca achizițiile transfrontaliere să rămână de mici dimensiuni, companiile fiind precaute, în ciuda depozitelor record de numerar disponibile și a îmbunătățirii condițiilor de creditare. 88% dintre companiile participante la studiu au declarat că planifică achiziții sub 500 de milioane de dolari.

Dezinvestirea pentru valoare

Numărul potențialilor cumpărători se reflectă în cele 29% dintre companii care își planifică o acțiune de dezinvestire pentru următoarele 12 luni sau au deja una în curs de desfășurare. Motivele de vânzare – și tipurile de dezinvestire – sunt tot mai complexe și nu sunt neapărat generate de motivația tradițională de acumulare de capital. Concentrarea pe activele de bază și creșterea valorii pentru acționari se situează mai sus în topul rațiunilor de vânzare.

În ciuda creșterii optimismului, companiile se concentrează, într-o mai mare măsură, pe crearea de valoare, aplicând strategii cu risc scăzut. Este o abordare mult mai prudentă decât ar fi fost de așteptat, având în vedere creșterea încrederii și disponibilitatea creditării. Dezinvestirea este, din ce în ce mai mult, parte din acest mix – un instrument strategic pentru crearea de valoare pe care mulți îl văd ca fiind mai puțin riscant decât o achiziție. Aceste abordări au devenit „noua normalitate” în perioada post criză. Companiile au nevoie de dovezi susținute înainte de a face investiții majore.

Ferestre de oportunitate pentru cei care își asumă prima mutare

Diferența dintre prețul cerut și valoarea pe piață – de multe ori o barieră în tranzacții – s-a redus în ultimele șase luni. Majoritatea respondenților (82%) declară că diferența este mai mică sau egală cu 20%, comparativ cu 68% în octombrie 2012.

Cu toate acestea, așteptările privind creșterea valorii activelor evaluate sunt acum la cel mai ridicat nivel din istoria barometrului Capital Confidence Barometer.  44% dintre companii se așteaptă ca prețul / evaluările să crească în următorul an, peste procentul de 31% înregistrat în octombrie 2012. Doar 7% dintre companii se așteaptă ca evaluările să scadă, comparativ cu 27% de acum șase luni, ceea ce sugerează, de asemenea, că piața s-a stabilizat.

Când devine un risc aversiunea față de risc?

Pip McCrostie, Transaction Advisory Services Ernst & Young, conchide: Având în vedere creșterea încrederii din mediul de business, este oarecum surprinzător faptul că nu vedem un apetit mai crescut pentru achiziții. Executivii continuă să aștepte o redresare susținută înainte de a se angaja în tranzacții de fuziuni și achiziții. Totuși, ne apropiem de punctul în care această prudență devine, ea însăși, riscantă”.

Încrederea în mediul economic, condițiile de creditare și tendințele evaluărilor, alături de o recentă creștere în activitate a acționarilor –  semnalează toate o oportunitate de acțiune. În timp ce prudența, disciplina și buna guvernanță sunt necesare în acest mediu, acum poate fi momentul pentru consiliile de administrație ale companiilor de a urma o agendă de creștere mai accelerată. Istoria ne arată că jucătorii care acționează primii, în orice ciclu economic, pot crea valoare care să-i diferențieze și să-i poziționeze drept lideri de piață. Acum ar putea fi momentul pentru investiții și creșteri viitoare.

Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajați în 700 de birouri din 140 de țări și venituri de aproximativ 24,4 miliarde de dolari, în anul 2012. În România, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 500 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, fiscalitate, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale.



Mircea Agrigoroaie este administratorul site-ului de concursuri de fotografie PxlShot.ro


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *