Calitatea serviciilor de specialitate oferite contribuabililor este în scădere, iar funcționarii publici care lucrează în domeniul fiscal nu știu să aplice legea, se arată într-un material al Asociației pentru Reformarea Sistemului de Impozite și Taxe (ARSIT).
“ARSIT a verificat din nou, în perioada iunie-august 2013, modul în care Fiscul din România reușește să vină în ajutorul contribuabililor cu informațiile necesare. Cea de-a treia ediție a proiectului ‘Fiscul util și politicos’ a inclus 216 administrații fiscale din toată țara, care au fost testate cunoașterea unei prevederi relativ recente: OG 8/2013. Așa cum legislația ne-a obișnuit, și în cazul testat de ARSIT există prevederi contradictorii între actul legislativ și normele sale de aplicare. Dintre cei 216 funcționari publici, niciunul nu avea cunoștință despre faptul că norma excede legea și nu a putut oferi un răspuns 100% correct”, se arată în comunicatul ARSIT.
Întrebarea adresată a fost următoarea: “Sunt o microîntreprindere înregistrată la Registrul Comerțului ca plătitor de impozit pe venit. Derulez activități de arhitectură, dar probabil voi face și consultanță. Când și care e procedura prin care devin plătitor de impozit pe profit? Am înțeles că este posibil să se întâmple asta chiar de la prima facturare a serviciilor de consultanță”. Cele două răspunsuri puteau fi – “Treceți la impozit pe profit începând cu anul următor celui în care ați înregistrat primul venit din consultanță (conform prevederilor din Codul Fiscal, Titlul VI1, 1122, alin (5))”, respectiv “Trece’i la impozit pe profit chiar din trimestrul în care înregistrați primul venit din consultanță (conform prevederilor din Normele Metodologice de Aplicare a Codului Fiscal, Titlul VI1, pct 7)”.
Dintre cele 216 de administrații studiate, 67 au dat răspunsuri eronate, 109 nu au oferit răspuns, 28 au dat răspunsul “Citiți legea”, 12 au dat unul dintre cele două răspunsuri posibil corecte, menționate mai sus. Din cele 12 de administrații care au dat răspunsul corect, cele mai profesioniste și amabile echipe au fost în sectorul 1 București, Bistrița-Năsăud (jud. Bistrița), Găești (jud. Dâmbovița), Focșani (jud. Vrancea), Berești (jud. Galați).
“Din păcate, concluziile anului 2012 rămân valabile și în 2013. Astfel: Funcționarii publici sunt supra-încărcați și nu sunt specializați pe un anumit domeniu de asistență – motiv pentru care de multe ori nu sunt în măsură să ofere răspunsuri corecte și utile contribuabililor. Deși la nivelul ANAF există o procedură privind acordarea de asistență telefonică, funcționarii nu răspund spunând numele instituției unde s-a sunat și nici numele lor”, se spune în comunicat.

















