Search
Miercuri 25 Martie 2020
  • :
  • :

Nenad Uduli, Avocat Partener, Cabinet de Avocat Uduli Nenad: Avocații continuă drumul sigur spre redobândirea prestigiului profesional

Interviu cu Nenad Uduli, Avocat Partener, Cabinet de Avocat Uduli Nenad

Avocații continuă drumul sigur spre redobândirea prestigiului profesional

Sunteți avocat din anul 2009. Ce reprezintă pentru dumneavoastră profesia pe care o practicaţi şi care sunt valorile după care v-aţi ghidat mereu în exercitarea acesteia?

Pentru început, țin să vă mulțumesc că-mi acordați posibilitatea de a exprima câteva gânduri tocmai cu această ocazie, la trecerea unei perioade impresionantă de timp de la înființarea Baroului Timiș și, da, vă confirm că sunt membru activ în acest prestigios barou de peste 10 ani de zile.

Ca să nu par excesiv, n-aș vrea să spun că avocatura a devenit un mod de viață dar, în realitate, o afirmație de genul ăsta nu este prea departe de adevăr fiindcă profesia are o influență puternică asupra felului în care noi avocați gândim și ne comportăm în societate, în familie. Într-adevăr, după cum s-a mai spus, tinerețea aduce entuziasmul și nevoia de afirmare în profesie, aduce dorința tânărului de a-și crea un nume pe care mai apoi să îl transforme în renume dar asta presupune și foarte multe sacrificii care ne obligă să echilibrăm viața de familie cu cea profesională. Profesia mă reprezintă și sper că, în viitor, o să reușesc să  reprezint și eu, la rândul meu, profesia.

În ce privește valorile, acestea nu sunt altele decât cele pe care le reglementează și le promovează organizarea profesiei, cele pe care le-am însușit de la începutul formării inițiale ca stagiar: integritatea și profesionalismul, dedicarea profesională.

 

Cum este structurat Cabinetul dumneavoastră? Care au fost principalele provocări în ultimii ani?

În prezent conlucrăm sub forma unei colaborări permanente, în principal, în materia dreptului privat și cu avocați externi pentru cauze de insolvență și probleme ce țin de Registrul Comerțului. Piața fiind în continuă expansiune, intenționăm să creștem numărul colaboratorilor pentru a fi în măsură să răspundem solicitărilor cu aceeași promptitudine și cu același profesionalism cu care ne-am obișnuit clienții până acum.

Provocările? De fapt, cred că avocatura e o provocare în sine, o luptă constantă pe mai multe fronturi a întregului corp profesional: competiția din piață, între avocați,  – partea de business, marketing, raportul cu clientul, strategia judiciară pentru fiecare dosar în parte, lupta intra-profesională, cu adversarul din cauză, lupta cu instanța, parchetul etc..

Dacă e să ne referim la provocările de ordin intelectual, specifice profesiei, ele sunt permanente, apar cu regularitate, țin de esența și de partea pozitivă a profesiei, iar în ce privește cadrul necesar pentru a ne exercita atribuțiile în formula actuală, provocările au constat în coagularea unei echipe care să ne împărtășească viziunea de abordare a profesiei, formatul lucrărilor, tipul clientelei, ariile de practică etc.

Apoi, provocările generale care au afectat profesia în ultimii ani (care s-au mai disipat în ultima perioadă) se repercutează inevitabil asupra majorității membrilor care o compun – concurența unor personaje care au practicat în mod clandestin a afectat negativ imaginea profesiei în societate. Cred că, în cele din urmă, avocații au reușit să-și conserve interesul legitim și continuă drumul sigur spre redobândirea prestigiului profesional.

Există și provocări de natură inter-profesională, generate de avantaje constituie prin lege în favoarea altor profesii juridice dar care sper că, în viitor, să fie (re)așezate în mod European și occidental pe criterii de competență și efort în favoarea profesiei noastre. Și spun asta fiindcă, raportat la calitățile pe care le dobândește din activitate și față de privilegiul libertății depline în gândire de care beneficiază, avocatul poate să fie vârful de lance în competiția profesiilor juridice, cel mai bun interpret al legii, iar acest lucru trebuie recompensat în mod corespunzător.

 

Care sunt avantajele celor care apelează la serviciile dumneavoastră?

Că întâlnesc și colaborează cu o echipă serioasă de avocați care urmărește succesul – succesul aplicării corecte a legii, desigur sau, altfel spus, triumful adevărului (judiciar).  Ne străduim să menținem standardul serviciilor juridice la un nivel cât mai înalt.

 

Cu ce experți (notari, practicieni în insolvență, executor judecătorești, traducători, evaluatori autorizați, consultanți fiscali etc.) colaborați?

O relație durabilă în timp între profesiile juridice apare ca o nevoie și este benefică ambelor părți: avocații îi recomandă pe notarii, lichidatorii, executorii pe care îi cunosc mai bine și în care au încredere iar aceștia la rândul lor, apelează, în caz de nevoie, la avocații în al căror raționament juridic au mai multă încredere. În cazul actelor juridice complexe colaborăm bine în special cu notarii care provin din avocatură sau din magistratură. În Timișoara profesiile juridice conexe sunt bine reprezentate și avem relații bune cu exponenții lor.

 

Cum vă împărțiți între responsabilitățile de avocat şi cele de manager, antreprenor?

În prezent singurele responsabilități ”antreprenoriale” pe care le am în patrimoniu sunt cele care țin de managementul profesiei. Și da, nu e o sarcină ușoară – cu cât tinzi să te ocupi mai mult de componenta de management avocațial, cu atât mai mult te îndepărtezi de dosare și de sala de judecată iar eu, în această etapă, nu îmi doresc acest lucru. Managementul profesiei este extrem de important fiindcă, până la urmă, accesul la clientelă este legat direct de felul în care știi să administrezi biroul iar creșterea profesională nu ai cum să o obții fără o cazuistică bogată dar, în cazul nostru particular, ținem cont de faptul că avocatura se practică, de principiu, fără subordonare așa că responsabilitatea managerială este împărțită. Avocatura are o componentă de business suficient de pronunțată încât să nu fiu nevoit să mă implic în alte tipuri de afaceri. De altfel, nici n-aș avea timpul necesar…

 

Cum percepeți competiția existentă în piața avocaturii din Timișoara / Banat?

O bună parte din avocații de litigii care practică în Timișoara se cunosc între ei, cel puțin din vedere din sălile de judecată. Avocații consacrați din penal sunt cunoscuți (în interiorul profesiei) la nivelul întregului Banat. Ceea ce vreau să spun este că, în opinia mea, competiția profesională este bazată, în general, pe fundamente sănătoase. Corpul profesional știe că singura șansă de progres vine din competiție corectă și organele profesiei își doresc acest lucru. Sunt de acord însă că succesul profesional nu coincide întotdeauna cu succesul financiar sau cu capitalul de imagine dar nu cred că asta reprezintă o problemă pentru cineva. Deci competiția la nivel local e bună și asta ne face să ne menținem pe o linie ascendentă ca barou.

 

Companiile românești sunt sub presiunea instituțiilor – ANAF, Consiliul Concurenței, Garda de Mediu, Inspecția Muncii, etc. Când vor înțelege funcționarii publici că ei trebuie să stimuleze mediul de afaceri, și nu să-l timoreze?

Noi asistăm atât companii cu capital autohton cu și companii rezultate din investiții străine și nu am remarcat vreo discriminare a autorităților în funcție de proveniența capitalului. Dacă vă referiți la firmele înregistrate în România, în general, am senzația că se dorește o schimbare de optică legislativă, una care să fie îndreptată mai degrabă spre sisteme bazate pe prevenție decât pe aplicare mecanică de sancțiuni. Se poate dialoga cu instituțiile pe care le-ați menționat pentru că, per total, și ele câștigă mai mult dintr-o colaborare decât dintr-un conflict; depinde și de cum pui problema dar cred prin dialog constructiv se poate ajunge la soluții raționale.

E foarte important să existe cadrul legal necesar pentru interacțiune cu instituțiile în vederea evitării litigiului judiciar. Știu că tonul pare, poate, prea optimist și sper să nu atrag dezaprobarea colegilor ai căror clienți se confruntă cu derapaje majore în relația cu Instituțiile dar trebuie recurgem și la mecanismele (legale) prin care soluționarea amiabilă să ne aducă beneficii inclusiv nouă, avocaților. Ar însemna cel puțin economie de timp și cum timpul înseamnă bani …  Nu vreau să minimalizez importanța pentru profesia noastră a litigiului judiciar, cu atât mai mult cu cât activez ca avocat ”de bară” dar abordarea inițial pacifistă e considerată o dovadă de bună credință în fața instanței de judecată.

Aș vrea să mai menționez aici și că, din asistență juridică pe care o acordăm unor instituții publice, am constatat că mult hulitul ”funcționar public” din România nu are, în realitate, așa mult spațiu de manevră pentru a interpreta legea în spiritul ei pe cum s-ar crede, ci este mai degrabă obligat să o aplice strict în litera ei. Vă dau un exemplu care poate fi folosit prin analogie în cazul tuturor instituțiilor pe care le-ați amintit: dacă discutăm despre modul deficitar de reglementare al legii privind publicitatea imobiliară sau ordinul nr. 700/2014  (Regulamentului de avizare, recepție și înscriere în evidențele de cadastru și carte funciară), sunt convins că nu o să mai avem la fel de multe critici la adresa registratorului de carte funciară. Pe de altă parte, din lipsa specializării, cred că nici actele noastre de procedură, ale avocaților, nu sunt perfecte sau, din cauza supraaglomerării rolului instanțelor, nici hotărârile judecătorești nu ating întotdeauna standardul de motivare impus de CEDO … Deci cred că un nivel mai scăzut al calității prestațiilor – lipsa performanței profesionale, nu este neaparat apanajul exclusiv al funcționarilor publici. Nu este rolul meu în acest interviu să apăr ANAF, Consiliul Concurenței, Garda de Mediu, Inspecția Muncii, etc dar am simțit, instinctiv, nevoia să mai atenuez din greutatea reproșului pe care îl aduceți acestor instituții.

Totodată, cred că stimularea mediului de afaceri trebuie făcută, în primul rând, prin intermediul reglementărilor normative și aici trebuie să amintim de pildă nevoia stringentă de asanare legislativă. Volumul exagerat de acte normative în vigoare, chiar cu dispoziții contradictorii, nu face decât să încurce atât mediul de afaceri cât și pe cel juridic. Simplificarea, limpezirea legislativă e o condiție esențială pentru îmbunătățirea modului în care funcționează ambele medii.

Vă mulțumesc încă odată, sper să mai avem ocazia de a ne întâlni în viitor și vă doresc mult succes în toate!

Interviu apărut în Legal Magazin, ianuarie 2020, ediție de Banat, Crișana și Maramureș




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *