Echipa de avocați a D&B David și Baias și de consultanți fiscali a PwC România a obținut o nouă suspendare a unei decizii de impunere cu privire la bunurile nerecuperate de o societate de leasing ca urmare a rezilierii contractelor de leasing.
Este a doua soluție favorabilă de suspendare unei decizii de impunere emisă în acest context pentru o societate de leasing pe care D&B David și Baias SCA o obține în instanță, după ce la mijlocul anului trecut Curtea de Apel București s-a pronunțat în același sens în ceea ce privește o altă societate de leasing, aceste decizii permițând companiilor respective să-și desfășoare activitatea în cadrul parametrilor normali până la soluționarea litigiilor privind anularea actelor emise.
În anul 2011, prin intermediul Hotărârii de Guvern nr. 150/2011, au fost modificate Normele Metodologice ale Codului Fiscal în sensul includerii bunurilor nerecuperate – ce au format obiect al contractelor de leasing reziliate de finanțator (i.e. societatea de leasing) – în categoria bunurilor lipsă din gestiune. Astfel, conform acestor dispoziții legale, finanțatorul – deși nu recuperase și nu redobândise posesia bunurilor date în leasing, devenea obligat să plătească TVA la valoarea capitalului nefacturat.
Practic, în temeiul acestor modificări, autoritățile fiscale au început efectuarea unor inspecții în lanț asupra societăților de leasing ce s-au soldat, în marea majoritate a cazurilor, cu stabilirea unor obligații fiscale suplimentare de plată în sarcina acestora de ordinul a zecilor de milioane de euro.
O ultimă astfel de decizie de impunere a fost emisă în luna decembrie 2012, societatea de leasing în cauză solicitând în fața instanței de judecată – Curtea de Apel București, suspendarea acesteia până la soluționarea acțiunii privind anularea actului administrativ fiscal, solicitare admisă prin sentința pronunțată în data de 17 ianuarie 2013.
Asistență fiscală și juridică pentru Asociația Societăților Financiare din România
PwC și D&B David și Baias SCA au fost alături de societățile de leasing încă de la începutul demersurilor acestora împotriva modificărilor nelegale efectuate prin intermediul Hotărârii de Guvern nr. 150/2011, oferind asistență fiscală și juridică Asociației Societăților Financiare din România în ceea ce privește sesizarea Comisiei Europene în legătură cu încălcarea Directivei de TVA de către Statul Român prin adoptarea HG 150/2011 și care s-a soldat cu o notificare oficială care marchează începutul procedurii de infringement, aspect ce a condus la abrogarea recentă de către Guvern a dispozițiilor respective prin Hotărârea de Guvern nr. 1071/2012.
Drept urmare, începând cu 1 ianuarie 2013, legislația de TVA nu mai include în categoria bunurilor lipsă în gestiune bunurile nerecuperate de la utilizatori aferente contractelor de leasing reziliate și pe cale de consecință nu mai prevede obligativitatea auto-colectării TVA pentru acest tip de bunuri.
Deși România a fost nevoită să elimine această prevedere din legislația națională, care era neconformă cu Directiva europeană de TVA și obliga societățile de leasing la plata unor sume de TVA substanțiale, modificările recente ale Codului Fiscal intrate in vigoare începând cu 1 ianuarie 2013 generează o nouă obligație de ajustare a dreptului de deducere a TVA aferentă bunurilor constatate lipsă din gestiune, fără însă a mai menționa prevederi explicite cu privire la bunuri nerecuperate din contracte de leasing reziliate. Excepțiile de ajustare se referă doar la acele situații de forță majoră sau calamități naturale.
„Noile prevederi privind ajustarea dreptului de deducere a TVA din Codul Fiscal nu transpun în mod corect prevederile Directivei de TVA . Astfel, Directiva europeană de TVA nu obligă la regularizări ale dreptului de deducere a TVA pentru bunuri pierdute sau distruse atâta timp cat distrugerea sau pierderea bunurilor sunt demonstrate sau confirmate în mod corespunzător. Deși măsura luată de autoritățile romane poate fi văzută drept una de evitare a fraudelor și a evaziunii fiscale, în ceea ce privește industria leasingului financiar inițierea procedurilor formale de recuperare de către locator indică și demonstrează în mod evident intenția societăților de leasing de a continua activitățile economice prin încheierea unor noi contracte de leasing financiar sau valorificarea prin vânzare a bunurilor recuperate”, a declarat Daniel Anghel (foto), Partener, Liderul Departamentului de Taxe Indirecte, PwC România.
O echipă formată din șase experți
În prezent, echipa ce a asigurat succesul demersurilor judiciare si a celor la Comisia Europeana a fost formata din Emanuel Băncilă – Avocat Senior in cadrul D&B, Alex Slujitoru – Avocat Asociat în cadrul D&B, Diana Coroabă – Director, Consultanță Fiscală, PwC România, Valentina Radu – Manager, PwC România și a fost coordonată de Dan Dascălu – Avocat Partener în cadrul D&B David și Baias SCA și Daniel Anghel – Partener, Liderul Departamentului de Taxe Indirecte, PwC Romania.
Echipa PwC Romania si D&B David si Baias continuă să asiste și să reprezinte și alte companii ce activează în domeniul leasingului financiar într-o serie de litigii ce vizează atât anularea deciziilor de impunere emise de autoritatea fiscală pentru bunurile nerecuperate cât și în ceea ce privește constarea nulității Hotărârii de Guvern nr. 150/2011, având în vedere practica recentă a autorităților fiscale de a continua să aplice prevederile Hotărârii de Guvern nr. 150/2011 în mod retroactiv.
În plus, PwC România și D&B David și Baias vor fi alături de societățile de leasing în continuarea demersurilor la Comisia Europeană pentru finalizarea procedurii de infringement prin transpunerea corectă în legislația națională și a prevederilor privind ajustarea dreptului de deducere a TVA.

















