Search
Miercuri 16 Octombrie 2019
  • :
  • :

Farmec a fost întotdeauna aproape de consumatorii săi

Interviu cu Mircea Tudean, Director General, Farmec SA


Farmec SA Cluj-Napoca are o tradiție de aproape 130 de ani, fiind cel mai mare producător de cosmetice din România. În 1995 a început procesul de privatizare a companiei, Farmec fiind una dintre puținele companii privatizate integral prin metoda MEBO. Care a fost evoluția sa din momentul trecerii la economia de piață?

Avem aproape 130 de ani de experiență, tradiție și recunoaștere a performanței în domeniul cosmeticii, o istorie îndelungată, care a traversat numeroase epoci economice și sociale. Am scris începutul istoriei cosmetice în România și suntem mândri că am rămas o companie românească pe tot acest parcurs.

Ne-am menținut mereu în top, într-o continuă ascensiune pe toate palierele și într-o provocare cu timpul, pe care am câştigat-o în mod clar. În acest sens, ne-au avantajat managementul productiv, obiectivul de fi cei care setează tendințele și gestionarea corectă a realității pieței.

Procesul de privatizare prin care a trecut Farmec în 1995 este doar unul dintre situaţiile în care am demonstrat competenţa noastră, dar şi înţelegerea aprofundată a mediilor social, economic, politic. Toate deciziile strategice care au urmat au fost luate tocmai pentru a permite companiei să progreseze și să își continue impresionanta tradiție prin inovație și modernizare.

Ancorându-ne în realitatea economică, politică și socială a României, ne-am ţinut mereu aproape de obiectivul de a deveni partenerul de încredere al consumatorilor noștri.

Astfel, toate inovațiile integrate la nivel de producție, standardele înalte pe care le atingem de fiecare dată și reușitele de până acum au fost stimulate de aprecierea românilor. Recunoașterea performanței Farmec, atât prin alegerile făcute în fiecare zi în fața raftului, cât și prin distincţiile şi premiile pentru care urcăm pe marile scene sunt cea mai bună confirmare a cursului strategic pe care îl urmăm.

Tatăl dumneavostră a avut un rol esențial în dezvoltarea societății, fiind director general peste 40 de ani.  Care au fost valorile pe care vi le-a transmis și care v-au ajutat în viață?

Tatăl meu, Liviu Turdean, a fost un lider excepțional, un om cu viziune, dar mai important decât atât, a fost un adevărat sprijin și prieten pentru fiecare dintre oamenii cu care a lucrat – angajați, colaboratori, parteneri. Sunt unul dintre norocoșii care a crescut cu principiile și valorile după care el și-a ghidat întreaga viață și carieră, iar acestea  au contribuit substanţial la formarea mea profesională.

De la el am învățat cum poți munci cu dedicare totală şi pasiune pentru cauza în care crezi, cum să îți valorizezi angajații și să crești oamenii din jurul tău și cum să dezvolți fiecare inițiativă spre împlinirea potențialului maxim. Un astfel de pariu, dacă pot spune aşa, a fost încrederea acordată brandului Gerovital, care pentru tatăl meu a ocupat întotdeauna un loc special.

Continuând în mod curajos acest proiect, am reușit să creștem brandul Gerovital, care acum, la jumătate de secol pe piața românească, rămâne ferm poziţionat în ierarhia celor mai puternice și solide mărci românești, fiind an de an pe primele locuri.

“Ne mândrim de toată istoria sclipitoare pe care Gerovital, brandul 100% românesc, a scris-o în acești 50 de ani pe piața locală”

Produsele companiei ajung în peste 30 de țări, principalele piețe fiind Japonia, Ungaria, Polonia, Republica Moldova, Irak, Kuwait, Grecia și Canada. Din 2008, Farmec deține drepturile integrale de utilizare a mărcii cosmetice Gerovital. Ce reprezintă Gerovital pentru industria românească?

Pentru industria românească, Gerovital este unul dintre puţinele branduri locale care fac cinste şi asigură continuitatea industriei româneşti. Este simbolul performanței producției locale, al expertizei și tradiției industriei românești de cosmetică. Ne mândrim de toată istoria sclipitoare pe care Gerovital, brandul 100% românesc, a scris-o în acești 50 de ani pe piața locală.

Este un brand ambasador, care vorbeşte cu putere şi eleganţă despre tradiţia şi inovaţia din România, despre cucerirea prin Farmec a noi teritorii şi despre relevanţa conceptului de frumuseţe ce vine de pe meleagurile noastre.

Nu există român care să nu rezoneze cu brandul Gerovital. Practic pentru fiecare dintre noi, Gerovital reprezintă primele lecții de îngrijire personală, tradiție, calitate și eficiență în cosmetică. Gerovital trebuie perceput drept o valoare locală, expansiunea internațională a brandului, aducând un nou motiv de mândrie pentru toți consumatorii noștri.

La nivel extern, brandul înregistrează progrese semnificative de la an la an, cucerind noi pieți și consolidându-și poziția în statele în care şi-a asigurat o prezenţă constantă. 8 din 10 produse exportate de Farmec, fac parte din gamele Gerovital. În acest moment operăm cu cereri tot mai semnificative venite de peste hotarele ţării, o realitate destul de sugestivă pentru viitorul de succes al brandului la nivel internaţional.

Închiderea companiilor din sectorul chimic vă obligă să vă procurați materia primă din alte ţări, la preţuri mult mai mari decât cele la care le-ar fi achiziţionat de pe piaţa noastră. Ce soluții ar fi pentru revitalizarea activității furnizorilor dumneavostră din România?

Portofoliul nostru variat de produse necesită resurse considerabile de materii prime, însă din lipsa producătorilor locali, circa 90% din totalul materiilor prime utilizate provin din afara Românei. În ţară există foarte puţini producători de materie primă, iar indisponibilitatea acestora, ne determină să achiziţionăm aceste resurse de peste hotare, cu preponderenţă din zona UE, dar la preţuri duble.

Este o situaţie extrem de gravă, dacă ar trebui să o privim la nivel macro. Pe lângă crearea unui sistem deficitar în cadrul căruia suntem nevoiţi să importăm materia primă din UE la preţuri ridicate, pentru ca ulterior să exportăm produsele finale la preţuri mai mici, aceste importuri descurajează producţia românească. În loc să încurajeze și să susțină economia locală, achiziţiile externe de materie primă diminuează şi puţinele şanse de revitalizare și întărire a acesteia.

O soluţie pe care o vedem pentru remedierea acestei situaţii este colaborarea dintre organele de stat cu producătorii locali, astfel încât ambele părţi să contribuie la crearea unui mediu sănătos şi stabil.

De asemenea, parteneriatele dintre companiile locale cu marii actori europeni, cât şi posibilitatea de privatizare a companiilor locale cu potenţial este o altă opţiune de redresare a producţiei locale pe care o considerăm viabilă.

Ați absolvit facultatea de Tehnologie Chimică din Cluj-Napoca și Open University Business School din Marea Britanie. Faceți parte din echipa Farmec din anul 1994, mai întâi ca laborant, apoi cercetător, șef de secție și director tehnic. În ianuarie 2010 ați preluat funcția de director general. Care considerați că sunt principalele provocări în perioada următoare, ținând cont de specificul industriei în care activați, dar și de modificările legislative preconizate în sistemul fiscal?

Una dintre principalele provocări din sectorul cosmetic este raportul de forţe dintre producătorii locali şi marile branduri internaţionale, care au o cotă de piaţă considerabilă în România.

Şi în acest caz sunt necesare activităţi de stimulare din partea statului, orientate către producţia românească. Cu toate acestea, de cele mai multe ori, acest sprijin din partea organelor de stat lipseşte, referindu-mă aici nu doar la sectorul cosmetic, ci la întreaga industrie românească. 

Mai mult decât atât, reglementările elaborate şi politicile fiscale au tendinţa să dezavantajeze şi mai mult companiile cu capital local, din ce în ce mai invizibile.

Vorbind în exemple concrete, noua măsură privind plata defalcată a TVA afecteză în mod clar dezvoltarea oricăror iniţiative antreprenoriale şi de business. Birocraţia excesivă prevăzută de noul sistem de split al TVA, necesitatea de a crea un nou cont, blocarea unei sume considerabile pe acest cont, care ar fi putut fi investită în activitatea companiei, vor tergiversa şi mai mult evoluţia producătorilor locali.

Ulterior, măsura a fost declarată opţională pentru companiile care nu au colaborări contractuale cu statul, reducând astfel din consecinţele negative pe care aceasta le presupune. Este un prim pas îmbucurător, însă multe alte iniţiative ar trebui implementate pentru a creşte gradul de competitivitate al producţiei româneşti pe piaţa locală.

“Datorită extinderii rețelei proprii de magazine de brand, a dezvoltării sistemului propriu de distribuție, vom crea noi locuri de muncă în multiple centre urbane naționale”

Ce strategie aveţi pentru stimularea şi fidelizarea angajaţilor? Intenţionaţi să faceţi noi angajări în perioada următoare?

Ne mândrim cu o rată de reticență a angajaților destul de ridicată, fapt ce se datorează politicilor de motivare și dezvoltare a resurselor noastre umane. Investim cu prioritate în cei circa 700 de angajați ai Farmec, pentru că ei sunt cei care propagă în timp valoarea și identitatea noastră.

Astfel, le punem la dispoziție traininguri și cursuri de dezvoltare, organizate cu o frecvență constantă. De aceste traininguri beneficiază noi angajați intrați în familia Farmec, cât și cei cu experiență în cadrul companiei, din toate departamentele – vânzări, consultanți din magazine, producție, etc.

Numărul angajaților Farmec este în creștere și în mod sigur în următorii 2 ani angajările se vor intensifica şi mai mult. Datorită extinderii rețelei proprii de magazine de brand, a dezvoltării sistemului propriu de distribuție, vom crea noi locuri de muncă în multiple centre urbane naționale. Acest lucru presupune și oferirea de noi oportunități de creștere și dezvoltare în cadrul companiei, gândite și adaptate pentru fiecare structură în parte.

Farmec are permanent foarte multe brevete de invenții, care intră prima dată în malaxorul de testare, apoi în producție. Cum a-ţi descrie procesul de creare al unei game noi? Câţi ani se lucrează pentru aceasta?

Elementul central, în jurul căruia creăm fiecare gamă, este consumatorul nostru, necesitățile și preferințele acestuia. Lansarea unei noi game presupune investiții și eforturi susținute, iar întregul proces de dezvoltare poate dura şi până la 2.

Această activitate este materializată în lucrări de cercetare și analiză a pieții, în alegerea celor mai eficiente ingrediente, în stabilirea unui format și ambalaj optim al produselor, în certificarea soluţiilor prin testări internaționale și, nu în ultimul rând, în activități de marketing și promovare. Crearea unei linii noi este unul dintre cele mai complexe proiecte, investițiile în aceste lansări fiind amortizate în 3 sau chiar 4 ani.

În procesul de dezvoltare al unei game, implicăm specialiștii dintr-o paletă extrem de complexă de domenii, precum chimie, farmacie, dermatologie sau economie. Sunt foarte multe aspecte pe care trebuie să le luăm în calcul înainte să venim pe piață cu o nouă linie de produse.

De exemplu, lansăm anumite linii în funcție de perioada în care acestea se bucură de utilitate maximă, astfel încât publicul nostru să aibă la dispoziție produsele necesare în fiecare perioadă a anului.

De asemenea, designul noilor produse trebuie să reprezinte personalitatea brandului, a gamei din care face parte, să reflecte propriile beneficii, menținând în același timp un aspect unic, prin care să se diferențieze la raft. Acestea sunt doar câteva dintre etapele esenţiale pe care le parcurge un produs înainte să ajungă în casele românilor.

Portofoliul Farmec s-a diversificat mult în ultimii ani, având acum peste 600 de articole / produse.  Pentru testarea și certificarea produselor colaborați cu multe instituții, clinici și universități, atât din țară, cât și din străinătate. Cum are loc această colaborare?

Partea de testare şi certificare a produselor noastre este una dintre etapele importante din lansarea fiecărei noi game. Este ultimul stadiu din procesul de producţie, care consolidează toate eforturile depuse de specialiştii noştri în etapele anterioare. Obţinerea certificărilor internaţionale întăresc valoarea produselor noastre atât în cadrul portofoliului propriu a Farmec, cât şi pe întreaga piaţă locală.

Colaborarea cu instituţiile de specialitate, printre care universităţi şi clinici, începe încă din etapa de cercetare, când analizăm studiile şi cercetările de piaţă realizate de acestea.

Ulterior, apelăm la aceste instituţii atunci când transmitem noile produse către laboratoarele performante din ţară şi din străinătate, pentru a confirma şi a certifica faptul că soluţiile noastre au fost create conform celor mai înalte standarde de calitate internaţionale.

“Vom continua să creștem cota de piață în țările în care suntem prezenți de mai mulţi ani. Vorbesc aici de Spania, Italia și Grecia, țările cu comunități mari de români şi de Ungaria și Republica Moldova, statele vecine”

Produsele Farmec sunt prezente în circa 24.000 de magazine şi farmacii din România. Aveți magazine (în sistem de franciză) în Spania, Ungaria, Franţa, Italia și Grecia. În ce state veți mai deschide magazine?

Extinderea la nivel internaţional este o importantă direcție strategică a Farmec. În 2017 ne-am orientat către o expansiune puternică pe piața locală, astfel încât următorul pas este stabilirea de noi parteneriate pe pieţe externe.

Vom continua să creștem cota de piață în țările în care suntem prezenți de mai mulţi ani. Vorbesc aici de Spania, Italia și Grecia, țările cu comunități mari de români şi de Ungaria și Republica Moldova, statele vecine.

În expansiunea la nivel extern, un loc aparte îl ocupă statele asiatice, care sunt la acest moment una dintre principalele piețe de desfacere. Sunt ţări cu caracteristici şi particularităţi speciale, puternic impregnate şi cu comportamente de consum extrem de diferite față de cele europene.

În astfel de medii competitive, brandurile noastre reușesc să obțină rezultate de admirat, succese ce ne stimulează să ne adaptăm acestor cereri speciale și să oferim în consecință cele mai eficiente și calitative produse românești.

Ce flotă de transport aveți? În cât timp ajung producele la cumpărători?

Din punct de vedere operațional, suntem una dintre cele mai solide companii din România. Acum mai bine de 20 de ani, am pus bazele propriului sistem de distribuție, care în prezent este unul dintre cele mai moderne și performante din țară. Operăm cu 10 puncte de lucru la nivel național, unde își desfășoară activitatea cei aproximativ 350 de specialiști în vânzări.

Flota de mașini de care dispunem este, de asemenea, una foarte bine pusă la punct. Utilizând cele 130 de autoturisme, avem grijă ca produsele Farmec să fie livrate în timp util către toate punctele noastre de desfacere.

Frecvenţa transporturilor de la sediul central către depozitele din ţără este zilnică, iar lunar realizăm aproximativ 70 – 80 deplasări către reprezentanţele Farmec şi retaileri. În acest sens, optimizăm traseele, încercăm să încărcăm la capacitatea maximă vehiculele auto şi să planificăm foarte bine rutele.

Cum apreciați concurența existentă în prezent în sectorul fabricării parfumurilor și a produselor cosmetice?

Un mediu competitiv oferă întotdeauna cele mai bune oportunităţi de dezvoltare și progres. Pentru Farmec, concurenţa în sectorul cosmetic înseamnă evoluția continuă pe piață, precizând că nu mă refer neapărat la o creștere cantitativă, ci la o dezvoltare calitativă. Din acest punct de vedere, anual, modernizăm, lansăm circa 100 de produse, care să se ridice la cele mai înalte standarde din industria cosmetică.

De asemenea, forța concurențială este asigurată și de înțelegerea pieții locale, anticiparea direcțiilor de consum și a motivelor care dictează aceste comportamente de consum.  În acest sens, fiecare linie, gamă sau produs creat de Farmec vine să răspundă unor necesități ale consumatorilor, integrând, totodată și ultimele trenduri în materie de soluții de îngrijire.

Într-o perioadă în care opțiunile consumatorilor merg către produse cu o eficiență sporită, cu ingrediente inovatoare, miza în sectorul cosmetic ar trebui pusă tocmai pe performanța produselor create. Din acest motiv, fiecare soluţie pe care o lansăm pe piață se bazează pe procese tehnologice avansate, ingrediente extrem de active și testări internaționale în vederea stabilirii eficienţei şi calităţii sale. 

Compania pe care o conduceți se implică activ în comunitate, sprijind o serie de proiecte culturale, sportive și economice importante. Care au fost cele mai importante evenimente la care ați contribuit?

Farmec a fost întotdeauna aproape de consumatorii săi, indiferent de vârstă și de direcțiile de dezvoltare pe care aceștia le aleg. Ne-am dorit ca în afară de sprijinul oferit, aceştia să ne simtă și prezența fizică. Astfel, am fost alături de ei la cele mai importante evenimente locale din acest an.

Anul acesta, am sustinut activ  trei evenimente culturale semnificative ce au loc la Cluj-Napoca: TIFF, Electric Castle si Jazz in the Park. În cadrul acestora, am oferit tuturor celor prezenți activări pregătite cu multă atenţie, care au oferit celor prezenţi posibilitatea de a inteacţiona direct si creativ cu produsele din portofoliu.

De asemenea, pentru că frumusețea înseamnă în primul rând sănătate, am susținut în calitate de parteneri și Campionatele Europene de Gimnastică Artistică, desfășurate tot la Cluj.

Participarea la aceste evenimente, susținerea tinerilor, dezvoltarea unei generații noi în spiritul culturii și frumosului ne oferă un sentiment unic și memorabil, pe care cu siguranţă îl vom cultiva în viitor. Din această perspectivă, vom continua să ne implicăm în sustinerea proiectelor care vizează si dezvoltarea comunitatii locale și să fim cât mai aproape de consumatorii noștri.

 

 

 




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *