Search
Miercuri 13 Decembrie 2017
  • :
  • :

Școlile eficiente sunt conduse la fel ca o afacere

Interviu cu Andreea Nistor, AVE (Asociația pentru Valori în Educație)


Cum a apărut ideea acestui program?

Sistemul educațional din România se află acum pe locul 21 din 22 de sisteme educaționale evaluate de The Economist în Europa. Scopul nostru, al Asociației pentru Valori în Educație este să aducem sistemul educațional din România în top 10 până în anul 2035.

Una din trăsăturile comune pe care le au majoritatea sistemelor educaționale de top este că școlile sunt conduse de directori antreprenoriali cu abilități de management care au trecut prin programe specializate de dezvoltare a competențelor de leadership înainte de a prelua mandatul de directori.

Am petrecut 6 luni evaluând mai multe programe internaționale care funcționează eficient în alte țări pentru formarea abilităților de management pentru directori și am decis să implementăm un program absolut inovator pentru România, împreună cu Edwards Educational Services, care va lucra în 2018 cu 30 de școli din toată țara – va avea impact asupra a peste 12.000 de elevi.

Am văzut rezultatele pe care aceștia le-au obținut în țări atât de diferite – în Statele Unite, Marea Britanie, Nigeria, Kenya, India, Danemarca, Germania – așa că am decis să implementăm un program similar în România cu ajutorul lor. 

Academia de Leadership și Management Școlar are la bază un proces personalizat de dezvoltare a abilităților de leadership pentru un grup de 30 de directori de școli din întreaga țară. Cum vor fi aceștia aleși?

Cei 30 de directori care vor participa la acest program vor fi selectați de o echipă formată din directori HR, din traineri și mentori implicați în proiect, dar și din specialiști în educație. Ceea ce ne interesează, ceea ce căutăm atunci când ne uităm la profilul unui director este interesul anterior al acestuia de a dezvolta proiecte și de a demara procese în cadrul școlii pe care o conduce, motivația de a schimba lucrurile în comunitatea sa și, bineînțeles, foarte importante sunt abilitățile acestuia de leadership.

Procesul de admitere în program va fi unul foarte riguros, similar cu admiterea în programe de executive MBA (aplicație, teste de leadership, interviuri face to face) și ceva inedit pentru România – values and ethics based interviews.

Procesul va fi meticulos deoarece există peste 500 de directori interesați care și-au înregistrat deja interesul pe site-ul AVE și vom continua să primim aplicații pe toată perioada lunii. De asemenea, oricine poate intra pe site-ul Asociației pentru Valori în Educație să recomande un director, pe care să îl invităm să aplice pentru acest program.

Acest program destinat directorilor de școli se va derula timp de 12 luni. Cum va fi structurat programul și ce vor învăța directorii pe parcursul acestei perioade?

Pentru a conduce o școală, un director are nevoie de competențe similare cu cele ale unui manager, cum ar fi management financiar, leadership într-o echipă, inteligență emoțională, leadership transformațional. Directorii selecționați vor participa la 720 de ore de mentoring, 1 la 1, cu manageri de succes din comunitatea de business, care le vor împărtăși din cunoștințele lor.

Pentru a completa programul cu o expertiză strict pe conținutul educațional și pe metodele pedagocice, directorii vor beneficia și de 530 de ore de training cu specialiști în educație din străinătate.

În decursul celor 12 luni (durata acestui program) directorii vor trebui, de asemenea, să pună în practică, în școlile lor, programe care să rezulte în îmbunătățirea mediului educațional și totodată a rezultatelor elevilor.

Pentru a fi îndrumați corespunzător, directorii vor avea parte de câte un mentor din business, iar pentru a implementa cele mai bune strategii și proiecte în funcție de context, directorii din mediul privat și specialiștii în educație din străinătate vor face vizite în școli.

Programul de leadership vizează și școlile din mediul rural?

Academia de Leadership și Management Școlar se adresează în principal zonelor defavorizate, dar nu numai. Vrem să facilităm schimbul de experiență și de cunoștințe între directori, de aceea ne dorim un grup cât mai eterogen. Eligibili pentru acest program sunt directorii din învățământul primar, gimnazial, liceal, directori de școli profesionale, vocaționale și grădinițe.  

Ce așteptări aveți în urma acestui program?

În acest moment, din punct de vedere educațional, statisticile legate de școlile din România nu se prezintă foarte bine. 1 din 10 elevi din clasa pregătitoare se află în risc de abandon școlar, 42% din elevii cu vârsta de 15 ani sunt analfabeți funcționali și 32% de elevi nu reușesc examenul de Bacalaureat.

Având în vedere toate aceste lucruri, noi ne propunem, în termen de trei ani, să reducem abandonul școlar, analfabetismul funcțional, să creștem rata de promovabilitate și să îmbunătățim rezultatele elevilor obținute la examenul de Bacalaureat și la testele PISA. Am ales acest program și colaborarea cu partenerii din SUA tocmai datorită experienței lor de a lucra cu școli dezavantajate în multe alte țări și locuri din toată lumea.

Valoarea acestui program se ridică la 300.000 euro și peste 30 de companii sunt implicate în acest proiect, printre care și Lidl – sponsor principal. Aveți de gând să atrageți și alte investiții?

Este un proiect susținut integral de finanțări și expertiza profesională din cadrul companiilor private. Credem în responsabilitatea companiilor eficiente de a oferi comunității o parte din experiența lor, dar și în inovația care poate rezulta din transferul de bune practici și colaborarea public-privat, pe care o pot facilita liderii unor companii de succes. La urma urmei, școlile eficiente sunt conduse la fel ca o afacere, iar mediul privat are multe experiențe de împărtășit cu directorii care conduc școlile din România.

Când se vor vedea primele rezultate ale programului Academia de Leadership și Management Școlar?

Colaborăm cu o echipa de specialiști în educație din SUA care are ca traineri directori de școală din mai multe părți ale lumii, cu zeci de ani de experiență în management educațional și care, în alte țări, a reușit să reducă abandonul șscolar cu 50% în decurs de 3 ani, iar media notelor a crescut cu 10% pe an. Aceleași rezultate ni le dorim și pentru România.

Care sunt planurile de viitor AVE în ceea ce privește programul de leadership pentru directori? Aveți de gând să mai faceți o a doua ediție?

Vom demara programul cu o primă grupă de școli/directori în Februariue 2018, iar anul viitor vom avea un nou grup de directori, alți 30 de participanți. Elementul inedit pe care îl vom implementa începând cu al doilea an constă într-un model de scalare a programului în întreaga țară, prin intermediul directorilor recrutați în Academie în primele două serii, care vor deveni, la rândul lor, traineri pentru următoarele grupe la nivel regional.

 




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *