Articol de Irina Andreea Ciofu, Senior Attorney, Gutium și Asociații SCA
În scopul îndeplinirii unor activități sau obligații curente (plata facturilor on-line, achiziționarea produselor on-line, rezervarea anumitor servicii etc.) persoanele fizice sunt deseori puse în situația de a-și dezvălui datele personale, cel mai adesea fiind vorba despre nume, domiciliu, date de identificare, număr de telefon. Aceste informații pot fi prelucrate de către operatori doar în condiții strict reglementate de legiuitor, urmărindu-se prin această reglementare riguroasă protejarea vieții intime, familiale și private a persoanei fizice ale cărei date personale au fost utilizate.
Din necesitatea respectării unor reguli stricte menite să protejeze intimitatea persoanei fizice a fost adoptată Legea nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date care transpune Directiva 95/46/CE a Parlamentului European din data de 24.10.1995 ce reglementează cadrul juridic general al protecției datelor personale la nivelul Uniunii Europene.
Legea nr. 677/2001 reglementează mai multe situații în care datele cu caracter personal sunt sau pot fi prelucrate de către operatori, însă noi ne vom opri doar asupra uneia dintre acestea. În speță este vorba despre situația în care prelucrarea datelor cu caracter personal este efectuată de persoane fizice sau juridice, române ori străine, de drept public sau de drept privat, indiferent dacă prelucrările au loc în sectorul public sau în sectorul privat.
Dacă în privința persoanelor fizice care efectuează astfel de operațiuni nu există aspecte care să ridice semne de întrebare, situația se schimbă atunci când vorbim despre persoanele juridice române sau străine ce au calitatea de operatori de date cu caracter personal. În ceea ce privește persoanele juridice se impun anumite precizări.
Necesitatea dezvoltării și analizei acestui subiect vine pe fondul unor nelămuriri apărute în rândul societăților comerciale care funcționează în regim de sucursală. Avand în vedere faptul că sucursalele sunt dezmembraminte ale societăților comerciale, fiind lipsite de personalitate juridică, pot fi ele considerate persoane juridice române sau, dupa caz, străine care au obligația, conform legii, să se autorizeze în scopul prelucrării datelor cu caracter personal?
Pentru a lămuri acest aspect considerăm necesară o succintă analiză a elementului juridic ce diferențiază cele două tipuri de societăți, și anume personalitatea juridică. Pentru început precizăm că personalitatea juridică a unei societăți comerciale constă în patrimoniu propriu, organe de conducere proprii prin care aceasta își exercită drepturi și își îndeplinește obligații asumate, precum și un scop determinat al constituirii si activității.[1]
Așa cum am precizat în cele de mai sus, sucursalele sunt lipsite de personalitate juridică, fiind niște dezmenbraminte ale societății comerciale mamă. Prin urmare, sucursalele nu au un patrimoniu distinct de cel al societății mamă, nu au organe de conducere proprii și, mai ales, nu sunt constituite pentru a desfășura o activitate proprie, diferită de cea a societății mamă, ci doar pentru a contribui la extinderea activității acesteia din urmă.
În sensul aspectelor enunțate sunt și definițiile pe care Legea nr. 31/1990 a societăților și Codul fiscal le oferă persoanei juridice române, respectiv persoanei juridice străine.
Astfel, Legea nr. 31/1990 a societăților definește persoana juridică romană ca fiind acea societate cu personalitate juridică, cu sediul în România. În ceea ce privește persoana juridică straină, Codul fiscal o definește ca fiind persoana juridică care nu este persoană juridică româna și orice persoană juridică înființată potrivit legislației europene care nu are sediul social în România.
Sucursala nu poate fi considerată persoană juridică
Având în vedere faptul că elementul definitoriu al persoanei juridice îl reprezintă personalitatea juridică, considerăm că sucursala, un dezmembramant lipsit de acest element, nu poate fi considerată persoană juridică, în sensul legii.
În consecință, nefiind persoană juridică, sucursalei nu îi sunt incidente dispozițiile Legii nr. 677/2001, deci nu are obligația să se autorizeze în vederea prelucrării datelor cu caracter personal.
Și totuși, în situația în care sucursala, în scopul îndeplinirii activității sale, prelucrează date cu caracter personal ne întrebăm care este modalitatea ca o astfel de entitate juridică să îndeplinească aceste operațiuni, fără să încalce legea? Altfel spus, în baza carui temei juridic poate o sucursală să prelucreze date cu caracter personal?
Deoarece în Legea nr. 677/2001, precum și in legislația secundară nu regăsim un răspuns la această întrebare, putem considera, pe baza analizei și interpretării coroborate a dispozițiilor legislației în materie dar și a altor dispoziții legale incidente că, în cazul sucursalei, soluția ar fi una simplă, ce rezultă din raportul său din relația acesteia cu societatea mamă.
Astfel, considerăm ca în cazul în care sucursala intenționează să desfășoare activități de prelucrare a datelor personale, societatea mamă este aceea care trebuie să notifice Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) și să obțină autorizarea în acest sens, dat fiind faptul că sucursala nu face altceva decât să desfațoare activitatea comercială în numele și pe seama societății mamă.
Așa cum am precizat deja, suntem în prezența unui raport de subordonare, de dependență economică și juridică a sucursalei față de societatea mamă. Mai mult, doctrina statuează că sucursala exercită o funcție de mandat, cu sau fără reprezentare, în limitele împuternicirilor primite, în raporturile societății cu terții. [2]
În ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal prin utilizarea mijloacelor de supraveghere video facem precizarea că se aplica dispozițiile Legii nr. 677/2001, cu mențiunea că există un element de noutate referitor la persoanele care pot realiza aceste operațiuni.
Astfel, prin Decizia nr. 52/2012 emisă de ANSPDCP se prevede în mod expres că prelucrarea datelor cu caracter personal prin mijloace de supraveghere video se poate realiza doar de operatori și de persoane autorizate de către aceștia. Persoanele astfel autorizate vor fi instruite de către operatori cu privire la legislația în materie și vor fi obligate să o respecte.
Față de precizarea expresă a subiecților indreptățiți să prelucreze date cu caracter personal prin mijloace video (operatori și persoane autorizate de către operatori) și față de lipsa unei definiții clare a termenului “persoane autorizate de către operator” putem desprinde concluzia că orice persoana fizică sau juridică, sau orice entitate juridică cu sau fără personalitate juridică, poate să prelucreze date personale prin mijloace video, dacă este autorizată de către operator.
Aplicând principiul ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus, apreciem că și sucursala poate prelucra date personale prin mijloace de supraveghere video dacă îndeplinește condiția prevazută de ANSPDCP, respectiv obținerea autorizării din partea unui operator.
Operatorul, potrivit Legii nr. 677/2001 este persoana fizică sau juridică, de drept privat ori de drept public, inclusiv autoritățile publice, instituțiile și structurile teritoriale ale acestora, care stabilește scopul și mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal.
Despre Gutium și Asociații
Gutium și Asociații SCA a fost înființată în anul 2002 iar de-a lungul timpului, datorită experienței și profesionalismului echipei, G&A a fost implicată, alături de prestigioase firme de consultanță multinaționale, în numeroase proiecte locale, dar și în proiecte de dezvoltare regională ale instituțiilor europene în România.
Alături de avocați ai Gide Loyrette Nouel (Franta), COWI (Danemarca), Parsons Brinckerhoff, SALANS (Polonia), KAMPSAX (firma daneză preluată de către COWI), RTI Polska, avocații G&A au fost consultanți în derularea multor proiecte.
Membrii echipei G&A au fost prezentați în poziții de frunte în prestigiosul raport European Legal Experts -2005, Gutium și Asociații ocupând un loc important pe piața românească a serviciilor juridice. Rapoartele Legal 500 – ediția 2003, 2004, 2005, 2006, 2009 consacră poziția importantă pe care o ocupă G&A în piața serviciilor de specialitate din România cu precădere în ceea ce privește experiența și clienții în arii ca privatizare si postprivatizare precum și dezvoltarea durabilă a utilităților și infrastructurii.
În prezent G&A oferă servicii legale atât pentru companii internaționale, cât și pentru companii române, pentru asigurarea asistenței de specialitate solicitată de către clienți. De asemenea, de-a lungul timpului, G&A a oferit consultanță de specialitate pentru ministere, agenții și institutii guvernamentale.
Detalii referitoare la experiența societății civile de avocați Gutium si Asociatii, specifice fiecărui domeniu de activitate, se găsesc la adresa de Internet: http://www.gutium.ro.

















