Search
Miercuri 5 Noiembrie 2025
  • :
  • :

„Franciza, francizarea”, un ghid practic semnat de Mihaela Mocanu (TZA)

TZA-30.04-1Cei care doresc să deschidă ori să dezvolte o afacere în franciză vor putea consulta ghidul practic „Franciza, francizarea”, redactat de Dr. Mihaela Mocanu, avocat cu o bogată experiență juridică în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații (TZA).

Lansată vineri, 26 aprilie 2013, în Aula Magna a Facultății de Drept din cadrul Universității din București, lucrarea „Franciza, francizarea” este un instrument facil, comprehensibil, despre dinamica unui contract de franciză și etapele pe care le presupune o asemenea afacere.

Cartea este redactată de Dr. Mihaela Mocanu, avocat în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații, care deține o experiență juridică de nouă ani. Potrivit autoarei, franciza este mult mai mult decât un simplu contract între un francizor și un beneficiar, este o operațiune complexă ce impune un anumit tip de comportament în afaceri. „În condițiile actuale de criză, dezvoltarea unei afaceri în franciză pare a fi o opțiune destul de sigură, întrucât riscul de eșec al afacerii este mai redus decât în cazul unui start-up obișnuit. Francizatul beneficiază de experiența în afaceri a francizorului, având acces la know-how-ul acestuia, deci la toate informațiile necesare, inclusiv de asistența francizorului pe parcursul inițierii și dezvoltării afacerii. Un alt avantaj al francizei este legat de notorietatea mărcii francizorului, care îi va permite beneficiarului să câștige mult mai ușor o anumită cotă de piață. Nu în ultimul rând, francizatul este și va rămâne independent în desfășurarea activității, ceea ce îi asigură libertatea de acțiune necesară deciziilor sale,” a punctat Dr. Mihaela Mocanu.

Avocata de la Țuca Zbârcea & Asociații a remarcat că, în ultimul timp, se manifestă o tendință de dezvoltare a acestei piețe, deopotrivă prin intrarea unor francize internaționale, cât și în ceea ce privește exportul francizelor românești pe piețele externe. Printre principalele sectoare în care interesul francizorilor, dar și al beneficiarilor a crescut vizibil, se numără industria modei și cea de lux, dar și sectorul consultanței în afaceri.

Prezent la evenimentul de lansare, Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a declarat: „Pentru noi, dreptul și economia sunt domenii interdependente. Mă bucură că sunt juriști care acordă o atenție specială fenomenului economic, îmbogățind literatura de specialitate; în vreme ce economiștii reușesc să înțeleagă, să explice și să ofere soluții din ce în ce în mai bune, doar dacă sunt sprijiniți de juriști familiarizați cu activitățile comerciale”.

De asemenea, în opinia prof. univ. dr. Gheorghe Piperea, „franciza este unul din instrumentele juridice și economice cele mai vizate de organismele de concurență, de control al practicilor anticoncurențiale sub raportul libertății concurenței și, respectiv, sub raportul protecției consumatorului”.

„Franciza, francizarea” descrie avantajele și dezavantajele unei francize și oferă sfaturi francizorilor și francizaților pentru a dezvolta o afacere de succes. De exemplu, în cazul francizorului, acesta trebuie să se asigure că va avea disponibilitățile financiare, de timp, precum și mijloacele organizatorice necesare dezvoltării rețelei. De asemenea, el trebuie să realizeze un studiu de piață în vederea pregătirii expansiunii, evaluării potențialului pieței și totodată să testeze suficient în timp conceptul său, anterior lansării francizei. Importantă este și existența unui manual al francizei, în care viitorul francizor să organizeze informațiile care alcătuiesc know-how-ul său. Următorul pas este alegerea mărcii sub care beneficiarii să-i promoveze produsele ori serviciile, pe care să o înregistreze în vederea protejării și să o promoveze pentru a o valorifica. Pentru o afacere de succes, francizorul trebuie să pună la punct un sistem coerent de selectare a francizaților rețelei, să găsească criterii obiective pentru alegerea lor și, nu în ultimul rând, va trebui să controleze în permanență ca fiecare dintre francizații rețelei sale să respecte întocmai normele de activitate în rețeaua de franciză.

De partea cealaltă, beneficiarii francizei au ocazia de a pune pe picioare o afacere având un statut situat la limita dintre cel de antreprenor și angajat. Chiar dacă franciza nu presupune asumarea unor riscuri de afaceri foarte mari, fiind o replicare a unui model de business existent, francizatul trebuie să ia în calcul și o serie de neajunsuri potențiale. Astfel, în primul rând, trebuie să-și poată asuma costuri semnificative (și anume dreptul de intrare și redevențele periodice) și să poată respecta exigențele impuse de rețea (ca de exemplu cele cu privire la aprovizionare, prețurile practicate de rețea, publicitate ș.a.m.d.).

„Sfatul nostru este ca cei interesați să fie foarte atenți la toate etapele pe care le presupune preluarea unei afaceri în franciză ori dezvoltarea unui asemenea business, atât la aspectele contractuale – termenii și obligațiile pe care și le asumă, dar și la altele, cum ar fi evaluarea afacerii, know-how-ul actual și cel viitor, notorietatea brandului, vadul comercial, segmentul de piață căruia i se adresează. Este un complex de factori, de obligații și de condiții care trebuie avut în vedere”, a precizat avocata Țuca Zbârcea & Asociații.

Potrivit reprezentanților Țuca Zbârcea & Asociații, consultanța juridică în domeniul francizei este un segment de nișă, pe care firma de avocatură va continua să-l dezvolte în perioada următoare. Experiența Dr. Mihaela Mocanu întregește o paletă de servicii existentă, oferită de echipe multidisciplinare de avocați specializați în drept societar și comercial, dreptul concurenței, dreptul muncii, precum și echipe de consultanți fiscali și economiști din cadrul diviziilor de specialitate ale Țuca Zbârcea & Asociații.

Dr. Mihaela Mocanu este avocat colaborator al Țuca Zbârcea & Asociații, având nouă ani de experiență profesională. Este absolventă a Facultății de Drept din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, unde, în 2007, și-a susținut public și teza de doctorat, intitulată „Contractul de franciză”.

Cartea „Franciza, francizarea” a apărut la editura Universul Juridic și poate fi achiziționată online http://ujmag.juridice.ro/drept/drept-comercial/franciza-francizarea/.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *