Ministerul Fondurilor Europene și Asociația Română a Băncilor au analizat, în cadrul întâlnirii de marți, 20 august 2013, oportunitățile privind îmbunătățirea cadrului legal de accesare și utilizare a fondurilor europene, printr-o implicare mai mare a băncilor, obiectivul fiind optimizarea implementării fondurilor europene alocate României în perioada 2014-2020.
Reprezentanții ministerului și ai comunității bancare au dezbătut o serie de propuneri menite să accelereze procesul de absorbție prin implicarea băncilor în gestionarea fondurilor europene.
“Comunitatea bancară din România este interesată să contribuie la elaborarea și îmbunătățirea legislației privind managementul financiar al fondurilor europene, alături de toate părțile implicate, obiectivul fiind creșterea ratei de absorbție a fondurilor europene. Economia națională trebuie să beneficieze de avantajul semnificativ al unei mai bune absorbții a fondurilor europene”, a declarat Radu Grațian Ghețea, președintele Consiliului Director al Asociației Române a Băncilor.
“Vrem să implicăm sistemul bancar în atragerea fondurilor europene allocate României în perioada de programare 2014-2020, atât în efectuarea plăților către beneficiari, cât și în procesul de selecție și evaluare a proiectelor depuse pentru contractarea de finanțări europene. Dorim ca plățile către antreprenori să fie făcute direct prin bănci pentru a avea un flux financiar optim, care să asigure încasarea banilor de către beneficiari în cel mai scurt timp posibil. În același timp, intenționăm să cooptăm băncile în procesul de selecție și evaluare a proiectelor, dar și în implementarea acestora prin delegarea unora dintre atribuțiile pe care le au în prezent instituțiile. În acest mod, vom eficientiza acest proces prin eliminarea verificărilor care, momentan, se dublează în cazul proiectelor care au cofinanțare bancară, iar proiectele eligibile vor fi finanțate mult mai repede”, a declarat Eugen Teodorovici, Ministrul Fondurilor Europene.
Comunitatea bancară consideră o soluție viabilă propunerea Ministerului Fondurilor Europene de a externaliza anumite activități derulate în prezent de către instituțiile publice implicate în gestionarea fondurilor europene către instituțiile de credit, cu ajutorul cărora să fie accelerat procesul de evaluare a cererilor de finanțări nerambursabile. Asociația Română a Băncilor a înființat, încă din luna aprilie 2013, Comisia pentru fonduri europene, formată din specialiștii băncilor, activitatea acestora fiind dedicată identificării și implementării măsurilor de creștere a ratei de absorbție a fondurilor europene. Comisia pentru fonduri europene cooperează cu specialiștii din cadrul Ministerului Fondurilor Europene.
Cele două organizații urmează să definitiveze în zilele următoare un calendar de lucru cu principalele acțiuni.