Industria globală de biotehnologie a continuat să se redreseze în 2012, pe măsură ce companiile listate din sector au înregistrat, indiferent de dimensiune, creșteri pentru al treilea an consecutiv. Această evoluție are loc chiar și în condițiile în care cheltuielile cu cercetarea și dezvoltarea au rămas încă sub presiune în multe dintre companii. Noul sondaj efectuat de Ernst & Young pentru cel de-al 27-lea raport anual referitor la industria de biotehnologie – Beyond borders: matters of evidence – arată că, în cazul majorității companiilor mici și medii, apare un „decalaj de implementare” în privința dovezilor care să poată demonstra valoarea produselor aflate în curs de dezvoltare.
În actualul context, în care sistemele de sănătate sunt tot mai atente la rezultate concrete, companiile de biotehnologie nu-și mai permit strategii de cercetare și dezvoltare de medicamente la întâmplare. Ele trebuie să ia în calcul și cum vor fi evaluate produsele lor și rambursate apoi de către plătitori. Companiile care abordează aspectele legate de valoarea produsului numai când se apropie termenul de lansare, își asumă un mare risc, deoarece partenerii de alianță din industria farma, încă cea mai viabilă opțiune de exit pentru majoritatea companiilor din segmentul biotech, consideră acum aceste date drept factori-cheie în evaluările produselor și a companiilor care le dezvoltă.
Rezultatele financiare-cheie evidențiate în raport:
- Veniturile cresc treptat: companiile din cadrul centrelor de biotehnologie consacrate în industrie (din SUA, Europa, Canada și Australia) au înregistrat venituri de 89,8 miliarde de dolari în 2012, în creștere cu 8% față de 2011.
- Activitățile de cercetare și dezvoltare încetinesc: costurile companiilor listate din acest domeniu alocate pentru cercetare și dezvoltare s-au majorat cu 5%, cu mult sub rata de creștere de 9% înregistrată în 2011. În timp ce nivelul de cheltuieli a rămas ridicat pentru liderii comerciali, entitățile pre-comerciale și-au redus substanțial costurile cu activitatea de cercetare și dezvoltare.
- Venitul net atinge un nou vârf: reducerea activităților de cercetare și dezvoltare, împreună cu o creștere masivă a veniturilor au dus la înregistrarea unui venit net record de 5,2 miliarde de dolari, în creștere cu 1,4 miliarde de dolari față de anul precedent.
- “Noua normalitate” a mediului de finanțare persistă: companiile de biotehnologie din America de Nord și Europa au atras fonduri în valoare de 28,2 miliarde de dolari în 2012, în scădere de la 33,3 miliarde de dolari în 2011. Această scădere a fost determinată de o reducere a finanțării pe credit, care a scăzut cu aproape o treime. Piața IPO (de listări publice) a rămas moderată, generând venituri totale de doar 805 milioane de dolari, în scădere de la 857 milioane de dolari în 2011. “Capitalul de inovare” – definit drept suma de capital atrasă de companiile cu venituri mai mici de 500 de milioane de dolari – a rămas, practic, neschimbat între anii 2011 și 2012, crescând de la 15,2 miliarde de dolari, la doar 15,3 miliarde de dolari.
Importanța capacității de a dovedi valoarea: un decalaj de implementare
Pentru a explora modul în care companiile se adaptează la schimbarea globală a sistemului de sănătate, tot mai influențat de rezultatele concrete, Ernst & Young a intervievat executivi din 62 de companii de biotehnologie, cu venituri sub 500 milioane de dolari, din SUA și Europa. Rezultatele au evidențiat că tot mai multe companii se concentrează pe inițiative de eficientizare, în defavoarea măsurilor de colectare a dovezilor care să poată demonstra valoarea produsului.
Principalele rezultate evidențiate de studiu:
- Acord aproape unanim în privința importanței strategiei: 94% dintre respondenți sunt de părere că orientarea strategică spre eficiență și dezvoltarea capacității de măsurare a valorii produselor este „importantă” sau „foarte importantă” pentru companiile din domeniul biotehnologiei
- Decalaj privind capacitatea de a dovedi valoarea produselor: majoritatea companiilor care consideră că măsurarea valorii produselor este „importantă” sau „foarte importantă” afirmă că este puțin probabil să demareze inițiative în această direcție. Doar 11% dintre respondenți au inclus în cadrul echipelor lor de management expertiză pe zona de plăți sau rambursare, doar 13% au inclus o astfel de expertiză în cadrul echipelor de dezvoltare a testelor clinice și doar 4% au inclus această expertiză în consiliul de directori. Aceste discrepanțe nu au fost întâlnite și în cazul inițiativelor de eficientizare.
- Sunt necesare noi abordări: pentru a avea succes, companiile trebuie să își revizuiască modul în care abordează cercetarea și dezvoltarea. Va fi imperativ ca ele să monitorizeze evoluția standardelor din domeniul sănătății. Un model Ernst & Young, denumit „calea valorii” (value pathway), poate ajuta la identificarea celor mai mari nevoi nesatisfăcute sau eșecuri cărora jucătorii trebuie să le acorde o atenție sporită. Companiile trebuie să își alinieze ofertele astfel încât să acopere aceste „scăpări de valoare” (value leakages) și să definească programe de testări clinice prin care să dezvolte dovezi convingătoare pentru plătitori.
Trecerea la măsurarea valorii produselor este mai rapidă decât se preconiza și generează efecte pentru companiile de toate mărimile, indiferent de gradul lor de maturitate sau tipurile de boli pe care acestea s-au specializat. Multe din inițiativele care vizează măsurarea valorii – cum ar fi angajarea părților interesate din fazele incipiente ale proiectului pe probleme legate de valoare sau rambursare, ajustarea programului de testări sau explorarea mai detaliată a fazelor pre-competitive de colaborare pe bazele de date – nu sunt neapărat costisitoare și pot chiar evita cheltuieli ulterioare pentru finanțarea unor studii suplimentare. Întrebarea care se pune acum nu este dacă o companie își poate permite să demareze aceste inițiative, ci dacă își mai poate permite să nu o facă.
Rezultate pentru zona Europei
- Veniturile companiilor listate europene din segmentul biotehnologiei au crescut cu 8% în 2012, ajungând la valoarea de 20,4 miliarde de dolari.
- Cheltuielile alocate activităților de cercetare și dezvoltare au scăzut cu 1% în 2012, ceea ce arată că multe dintre companiile europene s-au menținut în zona tăierilor de costuri
- În 2012, industria de biotehnologie din Europa a atins un nivel agregat de profitabilitate pentru prima dată în istoria sa. Este un prag simbolic având în vedere faptul că s-a ajuns aici și datorită extensiei cu care s-au operat reduceri de costuri.
- Capitalul atras a crescut cu 44%, până la 4,2 miliarde de dolari, cea mai ridicată valoare atinsă de la declanșarea crizei financiare globale. Această creștere se datorează, însă, integral finanțărilor pe credit care au crescut cu 392% în timp ce toate celelalte categorii de finanțare s-au redus.
- Valoarea fuziunilor și achizițiilor a scăzut cu 28%, până la 2,9 miliarde de dolari. Numărul tranzacțiilor care au termenul de finalizare anunțat a scăzut la 13 – cel mai mic nivel atins din 2005 încoace.
Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajați în 700 de birouri din 140 de țări și venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari, în anul 2012. În România, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 500 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, fiscalitate, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale.

















