Search
Marti 14 Iulie 2020
  • :
  • :

Interviu cu doamna Cosmina Simion, Managing Partner, Simion & Baciu: E foarte important pentru noi ca fiecare pas înainte să îl facem cu dreptul, fără compromisuri

Interviu cu doamna Cosmina Simion, Managing Partner, Simion & Baciu

E foarte important pentru noi ca fiecare pas înainte

să îl facem cu dreptul, fără compromisuri

 

Ați intrat în Baroul București în data de 1 octombrie 2000. Tehnologia, stilul de lucru și mentalitățile au evoluat foarte mult, în această perioadă. Cum vedeți procesul de digitalizare a societății și cum influențează acesta activitatea avocaților?

Mi-am început activitatea într-o firmă de avocatură britanică, încă de pe băncile facultății, in iulie 1997. La acel moment comunicațiile se desfășurau pe fax si prin poșta fizică.  Lucram pe calculatoare, dar nu aveam acces la internet și nici email.  Cred că un an mai târziu am avut email, nu mai țin minte când am avut acces la internet și motoare de căutare, întâi MSN, Yahoo și ulterior Google.  Lucrurile au evoluat rapid, dar în același timp natural, firesc.  Și atunci făceam cercetări juridice, căutam jurisprudența, doctrina.  Și atunci făceam drept comparat și ne descurcam cumva. Cum? Dacă mă raportez la zilele noastre îmi este foarte greu să îmi amintesc. Cu siguranță lucrurile durau mai mult, cu siguranță depuneam mai mult efort și era nevoie de mai multe resurse.

E greu pentru mine să îmi imaginez viața fără a folosi Google, probabil pentru generațiile care s-au născut cu motoarele de căutare e imposibil. Similar, am avansat la web 2.0 cu conținut generat de utilizatori și am intrat în ultimii ani în era inteligenței artificiale.  Eu nu pot decât să îmbrățișez tehnologia. Așa cum spuneam nu îmi pot imagina viața în general și viața profesională în particular fără tehnologie.  Desigur trebuie să existe un minim nivel de adaptabilitate, deschidere către nou, dorința de a învăța. Alternativ, îndepărtându-ne de tehnologie, ne îndepărtam de progres, iar în calea progresului au mai încercat și alții să stea, fără succes însă.  Cu atât mai mult cu cât anul 2020 ne-a arătat că tehnologia ne poate ajuta chiar să supraviețuim. Sper, ca mulți alții de altfel, ca din această experiență, profund negativă să rămânem măcar cu această apreciere a tehnologiei și să arătăm mai multă deschidere pentru ea.

Din punctul meu de vedere tehnologia nu înlocuiește mintea umană, care în definitiv poate fi mult mai elastică, flexibilă în fața unei situații noi, tehnologia însă ajută mult la analizarea informației, filtrarea ei, decantarea ei, ca în final să livreze esența, care să ajute omul să tragă cea mai buna concluzie, juristul să analizeze, judecătorul să decidă și așa mai departe.

Aveți o expertiză extrem de solidă, recunoscută și de directoarele internaționale de profil, în proprietate intelectuală, industria jocurilor de noroc, în protecția consumatorilor, publicitate, GDPR, etc. Ce-i sfătuiți pe managerii români care încă nu conștientizează importanța protejării mărcilor, brevetelor, desenelor etc. și apelează la experți / consultanți externi doar în cazuri extreme?

În cei peste 20 de ani de activitate am avut ocazia să profesez de ambele părți ale baricadei consultanței, atât ca avocat în case de avocatură, private practice cum zic englezii, cât și ca avocat intern, in house lawyer. Având șansa să lucrez ca avocat de casă într-un grup media pentru aproape un deceniu, am avut ocazia să văd direct la sursă care sunt costurile în situația în care complianța corporatistă și/sau strategia de dezvoltare nu includ componenta juridică.

Indiferent de industria în care activează, managerul român trebuie mai întâi de toate să identifice parametrii juridici în care trebuie să se încadreze, atât cei generali – prevederile din dreptul muncii de exemplu, cât și cei specifici în cazul în care vorbim de o industrie reglementată, cum este cea a jocurilor de noroc de exemplu. În cazul prevederilor cu aplicabilitate generală trebuie identificate punctele slabe și desigur sancțiunile potențiale și făcută o analiză de risc în funcție de care se stabilesc modalitățile de lucru și respectiv traiectoria investiției. În cazul industriilor reglementate, riscurile vor fi întotdeauna mai ridicate, dat fiind că astfel de afaceri operează în baza unor licențe emise de autoritățile de stat, orice încălcare putând avea o influență negativă asupra lor. Suspendarea sau pierderea licenței desigur are un efect imediat și definitiv asupra businessului.  Dacă o amendă chiar semnificativă poate fi asimilată, lipsa licenței nu.

În ceea ce privește drepturile de proprietate intelectuală, cu regret observ tendința pieței românești mai ales ca ele să fie apanajul celor mari. Un brand puternic, în orice industrie, dar mai ales o industrie care se adresează consumatorului final, dă multă greutate businessului. Investiția poate părea de durată și neesențială la început de drum, costurile cu forța de muncă, materia primă, spațiul de dezvoltare atârnă greu și par a lăsa puțin loc altor cheltuieli. Ca avocat și mai mult decât atât ca avocat antreprenor astăzi, o astfel de abordare mi se pare păguboasă. Lipsa unei cercetări prealabile în ceea ce privește componenta intelectuală a oricărui produs sau serviciu nou ce se dorește lansat pe piață poate duce la conflicte cu drepturi intelectuale pre-existente ale unor terți.  De asemenea, lipsa protecției, încă din prima zi a dezvoltării produsului/serviciilor lasă cale liberă oricărui terț de a dezvolta un produs sau serviciu similar, cu care dezvoltatorul în cel mai bun caz va trebui să concureze, iar în situația nefericită poate chiar să ducă la eliminarea produselor/serviciilor sale de pe piață, în favoarea terțului.

Mai mult decât atât, astăzi, mai mult decât oricând nu este suficient ca un produs să fie bun calitativ sau un serviciu să fie prestat impecabil, ele trebuie și promovate, iar pentru a fi promovate ele trebuie să aibă distinctivitate, cu alte cuvinte un brand. Iar dacă vorbim de lumea online în care ne mișcăm tot mai mult, existența unei mărci distinctive este o necesitate, fără construirea și promovarea brandului nu exiști in online.  Benefic este că odată marca construită pentru produsul/serviciul inițial ea vinde servicii și produse complementare subsecvente, cu cât e mai puternică cu atât devine mai ușor. Trecerea de la prestarea de servicii la vinderea de produse devine astfel naturală și avem deja exemple celebre. Walt Disney, de exemplu a început cu desene animate și a continuat cu parcuri de distracție, jucării, etc.  Exemple sunt desigur nenumărate și în România, rămânând în aceeași zonă / industrie, îmi vine în minte de exemplu – marca Zurli – organizator de spectacole pentru copii, astăzi produce și jucării.

Recent ați aniversat un an de când ați fondat Simion & Baciu. Care sunt ariile de expertiză pe care mizați în următorii ani și ce domenii intenționați să consolidați?

Deși am început ca un avocat coporatist, cu focus pe fuziuni & achiziții, formarea mea s-a cristalizat eminamente în consilierea pe probleme de reglementare, conformare la legislația aplicabilă.  Din fericire m-am întâlnit cu Ana-Maria Baciu la momentul potrivit și am realizat că avem aceeași formație și aspirații profesionale. Simion & Baciu își dorește prin urmare să consolideze ceea ce face astăzi, să rămână în topul avocaturii în domeniile de drept în care și directoarele de profil ne-au recunoscut ca atare, precum proprietatea intelectuală și domeniul jocurilor de noroc.  Ne concentrăm foarte mult în același timp pe arii complementare, precum protecția datelor cu caracter personal și tehnologie, protecția consumatorilor.  Cum spuneam, cred că suntem eminamente avocați de reglementare și complianță juridică și din perspectiva asta consiliem clienții noștri pe aceste aspecte în industriile în care activează, cu precădere retail, FMCG, jocuri de noroc, tehnologie, industria auto, industria tutunului, industria modei, media și divertisment, publicitate, industria farma și medicală etc.

Care este numărul optim de avocați la care doriți să ajungeți, având în vedere nevoile pieței și experiența de până acum?

Încă din primele zile în care am lansat Simion & Baciu, această întrebare ne-a fost pusă sub o formă sau alta. Răspunsul rămâne același – nu ne-am impus astfel de targeturi. Ceea ce ne dorim este să facem ceea ce știm să facem în continuare, păstrând cel puțin aceleași standarde de calitate, spre binele clienților noștri și implicit al nostru. Preconizăm o creștere, de altfel chiar în acest prim an de activitate ne-am dezvoltat și extins echipa inițială, creșterea, însă este și va rămâne organică. Am crescut în corporații, am apreciat ceea ce corporațiile ne-au învățat, am plecat din corporații și nu ne dorim să devenim o corporație cu orice pret.

 Unde vă vedeți peste 5 ani, ca dimensiune a business-ului, anvergura clienților și poziționarea în piață?

Suntem foarte fericiți și recunoscători clienților noștri care ne-au rămas alături, dovada faptului că au avut încredere nu doar în calitățile noastre profesionale, dar și în puterea de a construi un business care să păstreze, sau de ce nu, să ridice ștacheta. Am fost foarte încântați să primim feedback-ul lor în sensul în care trecerea s-a făcut pe nesimțite din perspectiva lor. Este ceea ce ne-am dorit, având în vedere că am închis biroul la ora 8 seara, într-o zi de vineri și am deschis biroul Simion & Baciu luni, tot la 8, dar dimineața.  Suntem azi la un an distanță, în ciuda pandemiei pe care o străbatem, acolo unde voiam să fim, aș spune chiar că așteptările ne-au fost depășite, dar adevărul este că de fel suntem optimiști, optimiști raționali și realiști, dar optimiști, așa încât aniversarea unui an de Simion & Baciu ne găsește acolo unde speram să ne găsească.

Clienții noștri sunt atât corporații și grupuri multijurisdicționale, cât și deopotrivă antreprenori români cu business-uri dintre cele mai variate – în domeniul comunicării, muzicii, cinematografiei, cofetăriei, tehnologiei etc.  Acest mix ne ajută să avem o imagine completă asupra industriilor pe care ne concentrăm. Mai departe, așa cum am spus deja mizăm pe creșteri organice, pe o dezvoltare sustenabilă.  E foarte important pentru noi ca fiecare pas înainte să îl facem cu dreptul, fără compromisuri.

Ce sfaturi le oferiţi doamnelor avocat aflate la început de carieră? Ce calități sunt necesare pentru un parcurs profesional consistent?

În ultima vreme am tot fost invitată să iau parte la diverse inițiative sau să vorbesc în diverse cercuri și la diverse conferințe pe subiecte privind diversitatea și includerea, în engleză desigur sună la fel, dar altfel “diversity and inclusion”.  Mi-a fost greu inițial să înțeleg de ce sunt eu cea invitată. Personal eu nu m-am simțit niciodată discriminată ca femeie, iar parcursul meu în viață a fost ascendent atât profesional, cât și personal. Am fost întotdeauna înconjurată de oameni care s-au tratat cu respect reciproc și tratament egal.  Cum aș fi putut să vorbesc pe astfel de subiecte, când nu am avut niciodată impresia că m-am luptat cu un munte de bărbați ca să ajung aici. La un anumit punct am realizat însă, din nou, că depinde și de felul în care te poziționezi, de așteptările pe care le ai față de ceilalți. E vorba de a alege să vezi ceea ce alții numesc slăbiciune ca o calitate. Lumea de altfel funcționează bine cu femei și bărbați, împreună. Suntem oameni și lucrăm cu oamenii, deciziile se iau rațional dar și emoțional în același timp, de aceea echipele mixte vor fi echilibrate și astfel performante.

Prin urmare, le-aș recomanda tinerelor avocate să folosească aceste diferențe, unii le numesc slăbiciuni, eu le numesc atuuri, în favoarea lor, să nu se lase copleșite de emoții negative sau orgolii absolut ne-necesare.  De asemenea, cred că parcursul profesional al unui tânăr avocat depinde foarte mult de atitudinea față de profesie. Mercantilismul a dominat profesia noastră în ultimele decenii. Astăzi îmi place să cred că profesia a început să se mai cearnă, suntem până una alta o profesie liberală și nobilă, care e guvernată mai presus de orice de niște principii care în final se traduc în respect față de profesie și deci implicit față de sine. Statutul avocatului spune foarte bine de altfel că avocatul este în același timp sfătuitorul și apărătorul clientului său și face asta îndeplinindu-și obligațiile cu conștinciozitate, onoare și probitate profesională.

 Cum găsiţi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională? Ce lucruri aduc bucurie în viaţa dumneavoastră, în afara profesiei de avocat?

Echilibrul fiecăruia este diferit. Echilibrul meu nu este echilibrul tău și invers. E foarte important ca fiecare să își găsească propriul echilibru în loc să caute echilibrul vecinului. Din primele momente în care personalitatea mea a început să se formeze, am conștientizat că am nevoie de multe paliere pe care să le dezvolt în viața mea ca să mă simt bine cu mine însămi.  Nu m-aș simți completă dacă nu aș avea o familie, un copil, o curte unde să grădinăresc, o viață profesională activă, o viață socială dinamică, relații de prietenie trainice, dacă nu aș călători.  Desigur toate astea mă și obosesc, iar acum în aceste luni pandemice m-am odihnit și mi-a priit. Sper acum că voi putea să reîncep călătoriile, fie ele în interes personal sau profesional, că îmi plac deopotrivă, deși diferit. Cred că secretul e să te cunoști, să îți cunoști limitele, să știi când și ce să ceri de la tine. Eu știu că sunt momente când trebuie să mă concentrez mai mult pe familie și momente când trebuie să mă concentrez mai mult pe viața profesională și de multe ori nu eu aleg aceste momente. Lucrurile nu funcționează întotdeauna conform planurilor, ce e în exteriorul meu nu pot controla, dar pot controla atitudinea mea la schimbare și aleg să mă adaptez din mers, să iau totul ca pe o oportunitate pe care să încerc să nu o ratez, ci să o îmbrățișez mai degrabă.  Știi vorba aia – dacă viața îți dă lămâi, tu fă limonadă – perfect adevărat.  Eu aș adăuga și – dacă îți oferă cineva limonadă cu gheață într-o zi de iarnă, poate nu ar fi rău să bei din ea, s-ar putea să realizezi că ți-era sete.

Ce mă bucură? De-a lungul timpului am avut diverse pasiuni, am cântat la pian de exemplu, am călătorit, am citit, am și scris, puțin și prost, dar cu plăcere. Fire sportivă nu prea am fost și totuși am descoperit că îmi place să schiez. Mai nou descopăr alte pasiuni – îmi place foarte mult design-ul interior.  Departe de mine pretenția de a mă pricepe în sensul profesional al cuvântului, dar cu siguranță mă pasionează.  Prin natura lucrurilor am tot amenajat și re-amenajat case, a mea, a mamei, a socrilor, biroul etc. Acum m-am oprit că nu mai am ce și cred că am atins și un maxim de suportabilitate din partea familiei când am renovat practic toată casa acum vreo 2 ani.  Cred că răbdarea soțului nu s-a refăcut încă, trebuie să mai aștept…puțin 😊 Am niște prieteni însă, care lucrează împreună în zona asta – arhitectură și fotografie. Îmi place să mă uit la proiectele lor și să îmi dau cu părerea. Sper că îi și ajută asta, nu știu, dar apropos de ce îmi aduce bucurie în viața personală, în afară de copilul meu, care crește și se transformă frumos sub ochii mei pe zi ce trece, ăsta e unul din lucrurile ce mă bucură în ultima vreme.

Interviu apărut în revista Lady Lawyer, ediția iunie 2020




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *