Search
Marti 14 Iulie 2020
  • :
  • :

Interviu cu Minerva Ioniță, Legal and Compliance Manager, Arctic SA: Avocatul in-house devine o necesitate pentru orice companie

Interviu cu Minerva Ioniță, Legal and Compliance Manager, Arctic SA

 Avocatul in-house devine o necesitate pentru orice companie

  

În luna mai 2020 ați împlinit cinci ani de când sunteți Legal and Compliance Manager la Arctic SA, o companie aflată în continuă expansiune. Cum este organizată echipa juridică din cadrul Arctic? Cât de important este acest departament în evoluția grupului?

Compania Arctic S.A., din cadrul Grupului turcesc Arcelik A.S., este într-adevăr o companie în continuă dezvoltare, având o istorie de jumătate de secol, fiind în prezent cel mai mare producător de electrocasnice din  România și din Europa Centrală. Peste 80% din producția totală a Arctic este exportată în peste 85 de țări.

Fabrica nouă deschisă în România, în județul Dâmbovița, (producție de mașini de spălat) implementează cele mai recente inovații tehnologice și procese de automatizare specifice conceptului Industry 4.0, fiind singura fabrică din România și una dintre puținele din Europa, certificată LEED Platinum – cel mai înalt nivel dintre distincțiile LEED (Leadership in Energy and Environmental Design – n.r.) pe care o fabrică le poate deține.

Compania deține pe piață trei branduri puternice – Arctic, Beko și Grundig, asigurând consumatorilor produse de înaltă calitate.

Departamentul Juridic (Legal & Compliance) este organizat astfel încât să asigure suportul pentru businessul din care facem parte, atât din punct de vedere intern (în relația cu celelalte Departamente), cât și extern (cu parteneri și alte instituții).

Suntem un Departament relativ nou format, în dezvoltare, suntem o echipă mixtă (juniori și seniori) și, deși nu suntem o echipă numeroasă, avem încredere și ne putem baza unii în ceilalți pentru idealul nostru comun – de a da dovadă de profesionalism în ceea ce facem.

Pentru a răspunde la întrebarea „cât de important este acest departament în evoluția grupului”, aș spune doar că fac parte dintr-o echipă implicată în proiectele importante ale companiei. Departamentul Legal & Compliance este un partener de discuții alături de celelalte Departamente interne, pentru a asigura conformarea cu reglementările în vigoare, dar și pentru a analiza și a oferi o perspectivă asupra proiectelor.

Timpul demonstrează că rolul unui departament juridic nu se mai rezumă la o activitate pur consultativă asupra verificării legislației, dar, din ce în ce mai mult, obține un rol important ca partener în luarea deciziilor la nivelul unei companii.

 Cum vă motivați și stimulați echipa de juriști și de colaboratori?

Echipa din care fac parte este una tânără, dinamică și este evident că este esențial ca toți să fie motivați. Atmosfera deschisă, sarcini semnificative, provocatoare, care duc la dezvoltarea profesională a fiecăruia dintre noi, dar și la dezvoltarea noastră, unitară, ca și echipă, reprezintă o stimulare și o motivație resimțită de noi toți.

Un mediu profesional modern, unde există „dezacorduri productive”, asigură motivarea profundă pe care trebuie să se pună accent.

Faptul că suntem o echipă mixtă, inclusiv din perspectiva anilor de experiență (juniori și seniori), asigură un echilibru mediului de lucru și o oportunitate pentru dezvoltare.

Ce implicații are procesul de digitalizare asupra activității departamentului juridic pe care îl coordonați?

În cadrul departamentului juridic, procesul de digitalizare nu este foarte dezvoltat. Într-adevăr, pe măsura creșterii volumului activității noastre, se resimte nevoia implementării unor soluții care să ne „elibereze” cel puțin de anumite sarcini/răspunsuri standard, de bază. Sunt convinsă că acest proces de digitalizare va deveni o prioritate și pentru departamentul juridic din industria noastră și va trebui să analizăm detaliat abordarea corespunzătoare la acel moment.

Competența dumneavoastră profesională a fost evidențiată de directorul juridic internațional  Legal 500, fiind unul dintre cei mai influenți GC (General Counsel) din GC Powerlist: Central and Eastern Europe 2019. Ce a reprezentat acest lucru pentru dumneavoastră?

Este a doua distincție în cadrul GC Powerlist și, evident, acest lucru mă bucură, încununând  anii de experiență acumulați. O apreciez ca o dovadă a recunoașterii pasiunii pe care o am pentru această profesie, a dedicării mele în activitatea întreprinsă de-a lungul timpului.

Care sunt particularitățile activității departamentului juridic, ținând cont de numărul foarte mare de contracte și de furnizori?

Așa cum am spus, Departamentul Legal & Compliance este structurat astfel încât să asigure suportul de business pentru celelalte departamente interne. Având în vedere că societatea Arctic are unități de producție, gama provocărilor zilnice este foarte variată – începând de la situații care privesc achiziționarea materiilor prime și până la exportul produselor finite; de la implicarea în campaniile de promovare a produselor și până la suportul în gestionarea unor situații din aria de after sales. Evident, ca și echipă, ne specializăm pe zonele de interes ale businessului din care face parte compania, pentru a putea acoperi întreaga paletă de activități. Suntem dinamici și acceptam provocările – așa am câștigat, ca echipă, încrederea colegilor.

Cum au evoluat cerințele clienților și complexitatea dosarelor la care ați lucrat, în ultima perioadă? Care au fost problemele cu care v-ați confruntat mai mult în ultimii ani?

Cerințele adresate Departamentului Legal & Compliance intervin urmare nevoii de certificare asupra modului de abordare a unui anumit subiect, dar și ca urmare a numeroaselor modificări legislative care intervin, într-un timp relativ scurt, asupra aceeași situații.

Sunt modificări legislative care au condus la aplicarea unor soluții diferite, iar din acest punct de vedere, colegii din cadrul departamentului sunt bine pregătiți în verificarea permanentă a legislației și, respectiv, monitorizarea soluțiilor implementate la nivelul companiei.

Evident, un subiect intens dezbătut în ultima perioadă atât pentru noi dar și pentru toate companiile, privește întregul mecanism de implementare a regulilor GDPR. Ca și particularitate pentru sectorul nostru de industrie, ne confruntăm în ultima perioadă cu gestionarea situației deșeurilor de echipamente electrice.

 Cu ce societăți de avocatură ați avut / aveți colaborări și în ce spețe (litigii de muncă, dreptul concurenței, contrafaceri / IP, real estate, M&A etc.)?

 Pentru anumite situații, în anumite proiecte, pentru care este nevoie de o abordare specializată, amănunțită, compania are într-adevăr contracte de colaborare cu parteneri externi. Fiind o multinațională, colaborăm cu societăți de avocatură atât din România, dar și din străinătate, care abordează subiecte cum ar fi dreptul concurenței, IP, protecția datelor cu caracter personal.

Cum apreciați nivelul și calitatea reglementărilor și a taxării pe piața producției de electrocasnice din țara noastră?

Reglementările din Romania sunt cele specifice unui Stat European. Avem Directive Europene care se adoptă și se transpun la nivel național și astfel se încearcă o uniformizare a proceselor specifice diverselor activități. Însă, calitatea asimilării și îndeplinirii noilor cerințe este dată de gradul de dezvoltare a fiecărui stat, iar noi încă ne confruntăm cu abordări ale unor cerințe legislative  ușor diferite față de modalitatea de implementare din alte state.

Cum percepeți condiţiile oferite investitorilor locali şi străini de către administraţia locală şi de către Executiv?

 În mod cert există programe de stimulare a investitorilor locali și străini, iar societatea Arctic este unul dintre beneficiarii unui astfel de program.

Apreciez că dezvoltarea economică a statului, maturitatea și predictibilitatea acestuia, sunt criterii pe care le are în vedere fiecare investitor. Din păcate, România nu excelează la îndeplinirea acestor criterii, dar suntem norocoși că există companii vizionare și acceptă provocarea dezvoltării unor noi activități, aici.

Piața serviciilor juridice trece prin transformări radicale datorate reglementărilor tot mai complexe, riscului crescut în arii multiple, evoluției economiei digitale și presiunii continue privind reducerea costurilor. Cum vedeți evoluția activității avocaților in-house, în acest context?

Avocatul in-house devine o necesitate pentru orice companie. Fără a minimaliza activitatea avocaților care oferă consultanță externă  (am fost și eu avocat independent), aș vrea să precizez că un avocat in-house este cel care simte cel mai bine businessul în care activează, este cel care poate anticipa și poate înțelege toate aspectele unei situații ce trebuie rezolvate.

Un avocat intern colaborează împreună cu colegi din celelalte departamente pentru a înțelege provocarea, își dezvoltă nivelul de înțelegere asupra diverselor procese din activitatea de business, cunoștinte complexe din arii total diferite, care oferă o perspectivă de 360º asupra planurilor de business ale companiei.

Evident, departamentele juridice au parteneri de încredere, colaboratori externi care sunt specializați în anumite domenii și, astfel, pot oferi orientarea în mod rapid, spre soluțiile ce pot fi implementate.

Ce sfaturi le oferiţi doamnelor avocat aflate la început de carieră? Ce calități sunt     necesare pentru un parcurs profesional consistent?

Să își păstreze mereu pasiunea pentru ceea ce fac. Atâta vreme cât faci totul cu pasiune în mod constant, ai parte de împlinirea pe care ți-o dorești.

Să nu renunțe – este nevoie de perseverență în găsirea răspunsului bun la provocarea lansată, indiferent de subiect, de situație, indiferent că vorbim de o carieră individuală, în cadrul unei case de avocatură sau în cadrul unei companii.

Este greu, mai ales la început, dar cred că la fel este în orice profesie, mai ales atunci când vrei să performezi; de aceea este important acel motiv pentru care ai ales această carieră – atâta vreme cât ești motivat suficient și împlinit prin munca depusă, greutățile pe care le întâmpini par mai ușor de trecut.

Ce hobby-uri aveți? Cum vă relaxați după o săptămână intensă de lucru?

Îmi place foarte mult să gătesc, să pregătesc diverse preparate pentru cei dragi. Chiar și în timpul săptămânii, chiar foarte târziu în noapte, îmi găsesc timp să pregătesc ceva bun și astfel, îmi bucur și relaxez sufletul. Întotdeauna mi-a plăcut să evadez în poveștile pe care le descoperi în spatele coperților, așa că cititul reprezintă un element esențial al vieții mele.  Iar mai nou, am învățat să mă destind colorând, și acest lucru îl datorez fiicei mele.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *