Search
Marti 14 Iulie 2020
  • :
  • :

Interviu cu Sorina-Gabriela Ioanițoaia, Avocat Titular, C.A. IOANIȚOAIA T. SORINA GABRIELA: Activitățile din domeniul transporturilor se vor relansa spre potențialul maxim în scurt timp

Interviu cu Sorina-Gabriela Ioanițoaia, Avocat Titular,

C.A. IOANIȚOAIA T. SORINA GABRIELA

Activitățile din domeniul transporturilor se vor relansa

spre potențialul maxim în scurt timp

 

 

În ultimii 10 ani v-ați axat pe un sector extrem de dinamic, cel al transporturilor și logisticii. Ce potențial de creștere au avocații care acordă consultanță firmelor din această industrie?

În opinia mea, domeniul transporturilor și logisticii este unul extrem de interesant și cu numeroase  provocări. Mărturisesc că la început nu am avut afinități cu  acest domeniu, dar în  peste 10 ani de activitate continuă, am descoperit că este complex și foarte ofertant. Recunosc că m-a cucerit, fiecare speță, fiecare litigiu contribuind la dezvoltarea mea profesională în acest domeniu, care este unul de nișă, nefiind mulți avocați specializați în branșă. În timp, mi-a adus multe satisfacții, pe măsura îndeplinirii obiectivelor. De asemenea, activitățile în sine s-au dezvoltat permanent pe parcursul ultimilor ani la noi și continuă să se dezvolte. Ca atare, potențialul de creștere ar trebui să fie pe măsură.

Când apreciați că vor reveni firmele din transporturi și logistică la volumul de business de dinaintea crizei generate de pandemie?

Din păcate, în special firmele de transport au fost foarte afectate în această perioadă, mai ales cele axate pe transporturi internaționale. Închiderea granițelor și restricțiile de călătorie către restul statelor au redus mobilitatea, afectând toate tipurile de transport – aerian, terestru, maritim și feroviar. Efectele negative s-au făcut destul de repede resimțite. Aici țin să separ cele două domenii. Deoarece logistica a suferit mai puțin din pricina pandemiei, serviciile de logistică și distribuție fiind unele prioritare, în care s-a pus accentul pe aprovizionarea clienților în mod cursiv și eficient.

Anticipez că activitățile din domeniul transporturilor se vor relansa spre potențialul maxim în scurt timp. Totul va depinde însă de evoluția pandemiei. În mod legitim, pe măsura relaxării, transporturile ar trebui să reintre în parametri normali. Din experiența pe care o am în calitate de avocat preconizez că în perioada imediat următoare societățile vor avea nevoie de avocați specializați în domeniu, care să aibă contact permanent cu compania, pe tot parcursul procesului de logistică și transporturi putând apărea diverse probleme, care  nu pot fi rezolvate fără o bună înțelegere a întregului lanț operațional.

 Cum colaborați cu autoritățile de reglementare din domeniu?

În general, am colaborat fructuos cu autoritățile de reglementare, iar în ultima vreme au avut loc mai multe întâlniri între reprezentanții operatorilor de transport și cei ai ministerului de resort pentru adoptarea de măsuri cu privire la diminuarea impactului negativ provocat de restricțiile menționate. S-ar cuveni ca această colaborare să se manifeste la nivelul întregii țări. Am reprezentat și reprezint clienții în diferite spețe  având raporturi bune cu instituțiile publice, de asemenea am avut chiar și spețe de mediere, deoarece am formare și în respectivul domeniu, încheiate cu rezultate favorabile.

 Un alt domeniu în care v-ați specializat este recuperarea de creanțe. Cum percepeți actuala legislație privind regimul fiscal al vânzării de creanțe bancare?

Și în acest domeniu se simte nevoia unor reglementări mai ferme și, dacă vreți, mai prompte. Legislația s-a modificat des și, pe cale de consecință, a blocat uneori cursul firesc al muncii noastre. Întârzierea cu lunile a apariției normelor de aplicare ne-a creat dificultăți serioase și acesta ar fi doar un exemplu. Recuperarea de creanțe în general este destul de anevoioasă și deși legiuitorul a încercat să vină în întâmpinarea și ajutorul practicienilor,  nu a reușit pe deplin. Dar, chiar și așa, după o perioadă îndelungată de practică în domeniu, rezultatele mele privind procedurile în instanțe și cele de executare silită în recuperarea creanțelor sunt foarte bune. Menționez că ar fi util ca și clienții să înțeleagă necesitatea colaborării cu avocații încă înainte de semnarea contractelor, în general și în branșa noastră „este mai ușor să previi decât să tratezi”.

 Este de așteptat ca numărul firmelor care apelează la procedura insolvenței să crească susținut, în următoarea perioadă. Împărtășiți această prognoză? În ce domenii vom avea mai multe insolvențe?

Discutăm despre o perioadă specială, unică în ultimii 50 de ani, evoluția ei nu-i ușor de prognozat. Da, cred că în următoarele luni va exista o creștere a numărului societăților care vor recurge la procedura insolvenței. Societatea își va modifica în mod clar structura și unele mecanisme vor fi perturbate din cauza evenimentelor ultimelor luni. De asemenea este dificil de prognozat cât de afectați vom fi, având în vedere că în momentul de față nu dispunem de toate datele privind evoluția pandemiei. Cred că va fi afectată întreaga economie, firmele având mai mult sau mai puțin de suferit, deoarece spre deosebire de crizele anterioare, generate de consum, în sensul că acesta scădea dramatic, dar nu și resursele de producție, actuala criza va avea, daca nu are deja, și o componentă în care sunt afectate și resursele de producție. Aș îndrăzni să spun că lovitura se va resimți pe ambele paliere amintite. Știm de asemenea faptul că mulți angajați din industria autohtonă au intrat în șomaj sau au fost disponibilizați, pornind de la faptul că în numai câteva zile sute de firme, în special din zona serviciilor către populație, organizării de evenimente și din HoReCa și-au suspendat activitatea, fapt care negreșit va genera consecințe economice semnificative pe lanțurile de business. În opinia mea, companiile din industria auto, aviație sau chiar turism vor fi primele perdante. Probabil se vor resimți efecte și în domeniul exporturilor, industria alimentară și retail.

În calitatea mea de avocat, în toată această perioadă, analizând aspectele socio-economice și de legislație apărute, am făcut deja un proiect care cuprinde aspecte foarte eficiente pentru ca pornirea societăților comerciale să fie atât în concordanță cu legislația în vigoare, cât și ușor de aplicat, de asemenea companiilor care vor avea probleme să le pot oferi un suport juridic și nu numai, în vederea relansării/repornirii activității. Trebuie menționat faptul că în această perioadă este foarte important ca firmele din toate domeniile să înțeleagă necesitatea consultării unui cabinet de avocatură pentru a avea o viziune clară în momentul repornirii activității, cât și pentru desfășurarea acesteia în siguranță.

Interviu apărut în revista Lady Lawyer, ediția iunie 2020




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *