Search
Marti 25 Februarie 2020
  • :
  • :

Prodplast este prima companie din România care investește în imprimarea 3D

Interviu cu Tudor Georgescu, Director General, Prodplast

 

Care sunt beneficiile unei afaceri controlate de o familie, precum este Prodplast?

Când lucrezi într-un astfel de business, singura viziune este pe termen lung. Nu gândim doar în rapoarte lunare și trimestriale, nu există o presiune pe rezultate imediate, ci avem libertatea de a ne canaliza atenția către dezvoltarea de noi piețe, de noi tehnologii.

Este cu siguranță un avantaj faptul că avem o structură de administrație stabilă și posibilitatea de a ne concentra spre a crește afacerea. Fac echipă împreună cu fratele meu, Adrian, pentru a coordona operațiunile fabricilor Prodplast și cred că unul dintre punctele noastre forte este că deciziile se pot lua rapid și că nu consumăm energie și timp, așa cum se întâmpla în alte organizații mai mari și mai birocratice.

Prodplast produce ambalaje din polietilenă și granule PVC (Policlorură de vinil). Care sunt particularitățile acestui segment de piață?

 Prodplast activează pe piața de plastice tip “commodities”: produse în care diferențierea se face cu dificultate, de obicei prețul fiind principalul criteriu ce determină decizia de achiziție. Acestea sunt în general produse cu cerere foarte mare și valoare adăugată redusă. Fiind vorba de un sector extrem de competitiv, ne propunem ca diferențierea să fie făcută de calitatea serviciilor tehnicienilor noștri și de flexibilitatea cu care răspundem nevoilor pieții. Prodplast este unul dintre cei mai importanți producători de granule PVC și de ambalaje de polietilena din România, cu vânzări de peste 13.000 de tone/an.

 

Tocmai am finalizat investiția într-un utilaj ce va produce materia primă pentru imprimare 3D, o tehnologie despre care mulți spun că va deveni a treia revoluție industrială, ce va înlocui părți din producția clasică de serie.

 

În ce industrii se folosesc produsele Prodplast? Care ar fi segmentele de piață unde doriți să ajungeți?

Industria plasticelor se îndreaptă, și la noi, către produse sustenabile, prietenoase cu mediul, reciclabile și din ce în ce mai sigure pentru sănătatea populației.

Industria plasticelor este una dintre cele mai mari din Europa: 60.000 de companii angajează direct mai mult de 1,5 milioane de oameni iar polietilena și PVC-ul sunt cele mai răspândite tipuri folosite în piață. Majoritatea celorlaltor industrii folosesc produse din plastic în diverse forme și materiale, iar unele chiar depind în mod direct de acestea. Acoperind acest spectru larg, cele mai folosite aplicații sunt ambalajele de larg consum, în construcții, agricultură sau industria auto.

Ne dorim în primul să “decomoditizăm” modelul de business prin orientarea spre produse cu valoare adăugată ridicată. În acest sens, tocmai am finalizat investiția într-un utilaj ce va produce materia primă pentru imprimare 3D, o tehnologie despre care mulți spun că va deveni a treia revoluție industrială, ce va înlocui părți din producția clasică de serie. Prodplast este prima companie din România ce investește în producția de materii prime pentru imprimarea 3D.

Industria plasticelor se îndreaptă, și la noi, către produse sustenabile, prietenoase cu mediul, reciclabile și din ce în ce mai sigure pentru sănătatea populației. Este impresionant ce lucruri extraordinare se pot face din optimizarea rețetelor noastre de producție în ceea ce privește siguranța produselor. De exemplu, există cabluri electrice care blochează emisiile de gaze toxice în timpul unui incediu, aceasta fiind cauza principală a deceselor cauzate de incendii. Acesta este un alt segment de piață pe care dorim să ne specializăm în perioada imediat următoare, în efortul nostru de a crea produse cât mai sigure pentru populație.

prodplast

 Ce strategie de dezvoltare aveți ținând cont că tindeți către o valoare adăugată mai mare?

Avem un program de investiții în echipamente de ultimă generație, în special în zona de cercetare-dezvoltare și de tehnologii noi.

 Vom continua să producem commodities dar investițiile principale se vor concentra pe noi polimeri, produse cu valoare adăugată superioară.

Avem un program de investiții în echipamente de ultimă generație, în special în zona de cercetare-dezvoltare și de tehnologii noi. Totodată, datorită parteneriatului cu Universitatea Politehnică București am reușit să recrutăm încă de pe băncile facultății studenți foarte buni, unii dintre ei lucrând în compania noastră și pregătindu-se în paralel pentru doctorat.

Un aspect foarte important în compania noastră este experiența bogată în procesarea plasticelor pe care o au inginerii ce activează în Prodplast, firmă înființată în 1957. Ne-am confruntat cu foarte multe situații de-a lungul timpului iar acest know-how al companiei este avantajul nostru competitiv în piață. Ne preocupă transferul acestuia către noua generație de ingineri chimiști ai companiei.

Totodată, ne uităm cu interes spre noi piețe precum cele ale compound-urilor speciale pentru cabluri electrice sau a ambalajelor bio-degradabile. mizând pe creșterea consumului acestor produse în următorii ani.

 Investiți constant în cercetare și dezvoltare. Urmează să asigurați materia primă pentru imprimantele 3D, într-un parteneriat integrat cu societatea ECDL. Ce ne puteți spune despre acest proiect?

 ECDL România, una dintre cele mai importante francize educaționale din țară, este partenerul nostru de o lungă perioadă  de timp, iar în cursul acestui an a lansat programul educațional “Liceenii învață 3D Printing”. Practic, datorită acestor seminarii ținute în liceele din București, elevii au putut să învețe să construiască obiecte, pornind de la partea digitală și ajungând până la forma fizică finală. Avem în plan ca în 2017 să deschidem la Prodplast, în parteneriat cu ECDL, primul laborator de producție pentru 3D Printing unde vom organiza demonstrații deschise publicului larg. Cred că este important să creăm o legătură cu școlile tehnice din România și să stimulăm interesul generației tinere pentru producția industrială.

 Anul 2016 a fost unul foarte bun pentru compania dumneavoastră. Ce așteptări aveți pentru anul 2017?

2016 a fost un an bun în primul rând datorită eficientizărilor costurilor interne și a schimbării de cultură din companie. Profitabilitatea operațională este cu până la 400% mai mare decât în perioada activității din Obor. Va fi cel mai bun an din istoria companiei în ceea ce privește profitul operațional realizat. În plus, am reușit să finalizăm tranzacția prin care am achiziționat un teren de 3,5 hectare alături de o suprafață de 9.000 metri pătrați de hale de producție unde urmează să ne mutăm.

În 2017 vom sărbători 60 de ani de la înființarea companiei și ne propunem ca obiectiv principal finalizarea mutării în acest nou spațiu.

Așteptările pentru 2017 sunt legate și de succesul noilor investiții ce urmează să fie finalizate și prin accesul noilor piețe pe care urmează să ne extindem.

prodplast

De ce ați decis să vă mutați? Cum a decurs procesul de achiziționare a spațiului și cu ce avocați ați colaborat?

Am colaborat foarte bine cu cabinetul de avocatură al Oanei Albota, unde am găsit o echipă de profesioniști foarte eficientă.

Având în vedere că am reușit să stabilizăm poziția noastră  în piață și rezultatele noastre financiare s-au îmbunătățit considerabil, a devenit evident că trebuie să desfășurăm producția într-un spațiu deținut de compania noastră. Suntem foarte mulțumiți de locația aleasă, o fabrica ce ne permite să ne extindem cu noile noastre proiecte.

Procesul a durat în jur de 4 luni datorită negocierilor dintre părți dar și a complexității procesului de Due Dilligence (am achiziționat terenuri, hale și echipamente).

Am colaborat foarte bine cu cabinetul de avocatură al Oanei Albota, unde am găsit o echipă de profesioniști foarte eficientă.

Urmăriți creșterea capacității de producție și noi recrutări. Unde găsiți forța de muncă necesară?

Căutăm constant să angajăm specialiști și în zona de producție și în alte departamente, însă acest lucru a devenit din ce în ce mai dificil, oferta de pe piața de muncă fiind foarte redusă. Acest aspect ne-a împins spre a investi în tehnologie și în a automatiza procesele noastre de producție pe cât posibil.

Recrutăm personal calificat prin colaborările curente cu instituții educaționale precum școlile profesionale sau universitățile tehnice, precum Politehnica București.

În anul 2012 a avut loc o primă relocare a companiei Prodplast din zona Obor a Capitalei, teren pe care anul acesta s-a finalizat construcția mall-ului Veranda. Care au fost cauzele pentru care s-a decis atunci mutarea fabricii?

Într-adevăr, Veranda este construită pe locul ocupat anterior de fabrica de mase plastice Prodplast, un exemplu de bune practici reprezentat de relocarea unei foste uzine din București. 

Veranda este un produs complementar pentru Obor, o zonă cu o puternică tradiție comercială, un centru comercial de proximitate ce a adus un plus de valoare locuitorilor din acea zona: 15.000 metri pătrați de spații verzi, restaurante, spații de joacă, patinoar dar și peste 100 de magazine. Consider că este total impropriu ca o fabrică unde sunt procesate petrochimicale să funcționeze în centrul unui oraș, cu atât mai mult într-o zonă dens populată, așa cum este Oborul. Prodplast funcționează astăzi în parcul Faur, urmând să ne mutăm în Buftea, într-un spațiu propice pentru o astfel de activitate. Având în vedere volumele mari de producție și vânzări (aproximativ 2.000 tone rulate) considerăm că traficul industrial ce sufoca inițial strada  Ziduri Moși a fost semnificativ îmbunătățit prin relocarea companiei noastre.  

O bună parte din angajații fostei uzine Prodplast continuă și astăzi alături de companie iar Prodplast este unul dintre cei mai activi angajatori din industria maselor plastice. 

Cum procedați pentru a vă reduce riscul piețelor în care activați? Cum vedeți evoluția relației cu furnizorii și clienții finali, într-un context economic și politic tot mai agitat?

Acesta este într-adevăr un subiect care ne preocupă în mod deosebit. Lucrăm într-o industrie „capital-intensive” cu termene de plată foarte mari și unde trebuie să finanțăm un capital de lucru pe măsură. Având în vedere că blocajele în investițiile în infrastructură în România se întâmplă des, riscul de insolvență în piață este unul pe care nu îl putem ignora. Am reușit să ne protejăm până acum prin folosirea diverselor produse de asigurare, precum soluțiile de asigurare de credit comercial sau garanțiile de bună plată.

Ce așteptări aveți de la noul guvern?

În primul rând așteptăm investiții publice consistente în zona de infrastructură, practic principala noastră piață pentru produsele „commodities”.

Guvernul ar trebui să fie activ implicat în a susține investițiile în inovare, cercetare-dezvoltare pentru că doar în felul acesta putem deveni o economie competitivă, cu salarii și nivel de trai pe măsură. Ne dorim să fim competitivi și prin performanța și unicitatea produselor noastre și nu doar prin avantajele oferite de costurile (încă) reduse ale forței de muncă din România.

Totodată ne așteptăm să primim informații despre noua directivă europeană CPR (Regulamentul European al Produselor in Construcții) ce ar urma să afecteze consumul produselor folosite în construcții pe piața românească, directivă ce a fost lansată de Uniunea Europeană în acest an și care va deveni obligatorie la 1 iulie 2017. Aceasta presupune un nou set de reguli în ceea ce privește clasificarea produselor ce se pot folosi în orice fel de construcții private și publice pe teritoriul UE. Sperăm ca lucrurile să fie clarificate de urgență de către instituțiile abilitate din România.

Ce sfaturi aveți pentru tinerii antreprenori români? Ce greșeli ar trebui să evite?

Cred că cel mai important aspect într-o organizație este să reușești să îți menții echipa motivată. Am învățat pe pielea mea cât de important este să existe claritate și cât de mult depinde motivația celor din firmă de acest lucru. Totodată, consider că este esențial să promovezi autonomia în companie și să investești constant în dezvoltarea profesională a personalului.   

Am avut ocazia să finalizez un program de MBA în care subiectele discutate în timpul cursurilor se asemănau izbitor de mult cu problemele reale pe care le întâmpinăm la Prodplast. Practic fiecare studiu de caz din acest curs a fost analizat în detaliu de o echipă de profesioniști din diverse domenii. Acest antrenament m-a ajutat să formez un mod de lucru eficient în companie, cu care putem rezolva problemele noastre curente mai ușor. Oricât de dificil pare să te dezlipești de activitățile cotidiene cu impact imediat asupra companiei, consider că este foarte important să continui să înveți și să intri în contact cu alți lideri pentru a putea avea acces la alte perspective.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *