Search
Miercuri 28 Iulie 2021
  • :
  • :

EY: Angajatul român vrea program flexibil și vede piața instabilă

Dinamica dintre angajați și angajatori a suferit modificări în pandemie, atât prin prisma unui nou mod de lucru, instituit pentru a preveni răspândirea virusului, cât și printr-o criză economică inevitabilă, care și-a lăsat amprenta asupra pieței muncii din România, relevă un studiu realizat de firma de servicii profesionale EY.

Astfel, 53% dintre angajați își doresc un program mai flexibil din partea angajatorilor, 46% afirmă că instabilitatea pieței muncii îi determină să nu renunțe la actualul angajator, iar 62% consideră că pandemia va avea un impact pe termen lung asupra pieței muncii din România.

„Managementul adaptat la criză, incluzând programul flexibil de muncă și comunicarea transparentă, e un aspect important pe care angajatorii ar trebui să-l ia în considerare în această perioadă, în principal pentru că persoanele aflate pe piața muncii caută acum stabilitate”, a declarat Horațiu Cocheci (foto), director în cadrul EY România. „În funcție de cât de durată vor fi efectele economice ale crizei sanitare, vom putea observa revenirea dinamismului pieței muncii la nivelurile pre-criză”, a mai spus Cocheci.

La începutul pandemiei, angajații români au fost atenți la modul în care angajatorii lor s-au pregătit pentru gestionarea unei crize majore, precum și la transparența și comunicarea cu angajații lor. Conform respondenților la studiu, companiile lor par să fi gestionat cu succes criza sanitară: 73% au declarat că protocoalele de sănătate instituite și siguranța la muncă au fost aspecte care au crescut nivelul de încredere în angajatori.

Resursele suplimentare (financiare, instrumente de lucru, programe de gestionare a stresului) oferite de companii au generat un nivel scăzut de încredere pentru 40% din respondenți, fiind gestionate cu mai puțin succes de către angajatorii români. Un număr apropiat de angajați (44% dintre respondenți) consideră că gestionarea aspectelor financiare și a strategiilor de orientare profesională nu a fost adaptată contextului actual.

Pandemia a schimbat și modul în care angajații se raportează la sprijinul și beneficiile oferite de angajator, la programul și modul de muncă. În contextul telemuncii, peste 50% dintre respondenți și-au dorit ca angajatorul să le pună la dispoziție resursele necesare pentru telemuncă (echipamente IT, mobilier etc.), iar 45% consideră necesară dezvoltarea de programe de sprijin pentru sănătatea fizică și mentală a angajaților, în timp ce 20% dintre respondenți își doresc să primească un sprijin financiar adițional din partea angajatorilor.

Mulțumiți de locul de muncă

În cadrul cercetării, 54% dintre subiecți declară că sunt mulțumiți de locul de muncă din prezent, 30% afirmă că sunt mereu deschiși la noi oportunități, iar peste 10% dintre persoanele active pe piața muncii intervievate declară că nu sunt mulțumite sau sunt interesate de un nou loc de muncă. 5% dintre angajați nu sunt deciși asupra situației lor profesionale actuale.

În contextul unei crize încă în desfășurare, 42% afirmă că nu îi influențează instabilitatea pieței muncii din prezent, în timp ce 46% dintre respondenți declară că pandemia îi determină să nu renunțe la actualul angajator, iar 12% spun că sunt în căutarea unui loc de muncă mai stabil.

În privința beneficiilor căutate de angajați la viitorul angajator, cele legate direct de efectele pandemiei (de la cele de natură medicală până la cele referitoare la flexibilizarea programului) sunt cele mai sus cotate. Angajații români sunt, de asemenea, interesați de posibilitățile de training, avansare și dezvoltare, precum și de beneficiile financiare, criterii ce ocupă locul 2 și 3 în clasamentul general al respondenților. Posibilitatea de a lucra de acasă și relevanța pentru parcursul profesional dorit se află pe următoarele poziții. În acest context atipic, cultura organizațională, cât și managerul direct au ajuns să aibă o importanță mai mică pentru respondenți, ele ocupând locurile 6 și 7 în clasamentul general.

Perspective asupra viitorului

Telemunca nu este prioritară pentru mai bine de jumătate dintre respondenți: 53% afirmă că accentul trebuie să fie pus de angajatori pe flexibilitatea programului de lucru, nu pe prezența la locul de muncă sau pe telemuncă. 30% dintre respondenți consideră că telemunca ar trebui să reprezinte jumătate din timpul lucrat, în timp ce doar 5% vor să se întoarcă la vechiul program de lucru, cu 100% prezență fizică.

În ceea ce privește opiniile cu privire la prezența fizică la locul de muncă după încheierea pandemiei, 52% dintre respondenți consideră că proporția de telemuncă va crește, în timp ce 31% dintre angajați cred că vor fi prezenți la locul de muncă într-o proporție mai mare după încheierea pandemiei.

Privind în perspectivă, 62% dintre respondenți consideră că pandemia va avea efecte pe termen lung asupra pieței muncii din România și va genera o scădere a locurilor de muncă. În acest context, aproape jumătate (54%) dintre respondenți nu sunt interesați de schimbarea locului de muncă.

Studiul a fost desfășurat în perioada noiembrie – decembrie 2020 și este bazat pe informațiile oferite de un eșantion de peste 200 de respondenți care activează în domenii precum: servicii profesionale, științifice și tehnice, IT, industria farmaceutică, comerţ, construcţii & imobiliare, servicii financiare, produse de consum, industria auto, 87% din respondenți fiind angajați cu normă întreagă. Din motive de accesibilitate, structura eșantionului nostru nu a fost proiectată pentru condiții de reprezentativitate.

EY este o firmă de servicii profesionale cu 298.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 37,2 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2020.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *