Search
Duminica 25 August 2019
  • :
  • :

Investiții de peste 150 milioane euro în Euro Business Parc Oradea

OradeaLegal Magazin a demarat organizarea unei serii de conferine și workshop-uri axate pe necesitatea reindustrializării României. Prima conferință s-a desfășurat la Oradea, miercuri, 22 octombrie 2014, pentru a arăta un model de succes. Partenerii acestui eveniment au fost Primăria Oradea, Euro Business Parc Oradea, Noerr Finance & Tax, Vidican, Morgovan și Asociații și Kovacs & Asociații. La conferință au participat reprezentanții firmelor din Euro Business Parc Oradea, ai sistemului universitar din oraș, asociații patronale și profesionale, autoritățile locale, avocați și consultanți fiscali.

Forță de muncă pentru companiile din Euro Business Parc

Ilie-Bolojan Companiile care investesc într-un oraș trebuie sprijinite prin sistemul de taxare, iar impozitele, inclusiv cele locale, trebuie să fi predictibile pe termen lung a afirmat, în cadrul conferinței “Aportul companiilor din Oradea în procesul de reindustrializare al României”, primarul municipiului Oradea, Ilie Bolojan (foto).

Edilul a spus că autoritățile locale pot sprijini investitorii prin facilitarea locării lor pe drumurile principale, prin aducerea la amplasamentele lor a utilităților. Primarul Oradei a subliniat că municipalitatea s-a implicat și în educarea forței de muncă necesare companiilor prin încurajarea creșterii numărul de școli profesionale. Astăzi marile companii din Oradea au în grijă câte o clasă de școală profesională. Totodată membrii ai staffului companiilor care activează în Euro Business Parc au fost numiți ca reprezentanți în consiliile de administrație ale liceelor tehnologice. Potrivit lui Ilie Bolojan, în prezent 30% din locurile la clasa a IX-a sunt la școala profesională. “Vom crește anual cu 5% numărul locurilor la școala profesională. Sistemul educațional trebuie corelat cu nevoile companiilor din Oradea”. Primarul a evidențiat faptul că autoritățile locale au facilitat și transportul forței de muncă din oraș la sediul companiilor. Edilul a spus că va prelungi liniiile de tramvai până în parcul industrial unde va fi construit un depou.

Birocrație redusă

“Față de alte orașe oferim condiții mai bune investitorilor. În viitor nu mai așteptăm să vină investitorii aici, vom merge noi la ei să le prezentăm avantajele noastre. Suntem primăria care eliberează cel mai rapid autorizațiile necesare companiilor”. a spus primarul muncipiului Oradea.

Vor fi atrase firme din sectorul automotive

Investitorii privați au adus deja peste 150 milioane euro în Euro Business Parc a anunțat Delia Ungur, director general al parcului. “Parcul industrial are în prezent semnate 33 de contracte. Toate investițiile private (80%) au fost făcute din fonduri proprii de către firme”, a precizat Delia Ungur. „Investitorul nu vine neapărat pentru un preț mic al terenului. El vrea transparență și simplificarea birocrației, vrea scurtarea termenelor de eliberare a avizelor, vrea forță de muncă calificată și o atitudine proactivă”, a subliniat Delia Ungur. „Ținta noastră pentru perioada următoare este sectorul automotive, unde avem deficiențe. Vom ținti companii din acest sector din Austria și Germania”, a adăugat reprezentantul Eurobusiness Parc.

Euro Business Oradea se întinde pe 150 ha și se va extinde pe alte 80. Numărul de investitori din parc este de 55, numărul de locuri de muncă create fiind de 5.000. În 2015 pe lângă extindere, va fi finalizată infrastructura de utilități și vor fi construite noi hale industriale.

Ajutoare de stat pentru companii

Iulian Sorescu, Associated Partner la Noerr Finance & Tax a vorbit despre ajutoarele de stat și importanța acestora în dezvoltarea firmelor. “La început, aceste ajutoare de stat au fost privite cu scepticism de către firme, dar după ani de zile, numărul și valoarea proiectelor au crescut, ajungând la un grad de absorbție de 70 – 75%”, a declarat Iulian Sorescu. Acesta a îndemnat societățile comerciale să profite de noua sesiune de ajutoare de stat care începe acum și se vor derula pe operioadă de șapte ani. “Noua schemă scoate pragul de minim 50 de angajați, care era o piedică în calea investitorilor”, a explicat specialistul.

Reprezentantul Noerr Finance & Tax a punctat și problemele întâmpinate la accesarea ajutoarelor de stat. În primul rând este vorba despre scepticismul firmelor vizavi de autorități, de fondurile de la bugetul de stat. „Nu mai este cazul. Pentru a putea aplica, firmele se adresează direct biroului centralizat de la Ministerul Finanțelor Publice. Dovada că nu mai sunt probleme stă și gradul mare de absorbție, de peste 70%”, a subliniat Iulian Sorescu.

Efectele impozitului pe construcții

Diana Roșu, Senior Consultant PwC, a vorbit despre efectele impozitului pe construcții asupra companiile din parcurile industriale, referindu-se și la modificările aduse în comisiile parlamentare OUG 102/ 2013. Ea le-a recomandat managerilor firmelor din Euro Business Parc să analizeze cazul specific al companiei lor, pentru a verifica dacă intră sub incidența acestui impozit și în ce măsura sunt afectați de el.

Nevoia de consultanță juridică permanentă

Cristina Iuhas, avocat colaborator în cadrul societății de avocatură Vidican, Morgovan și Asociații a evidențiat nevoia de consultanță juridică permanentă pentru companiile din Oradea. “Categoric, consultanța juridică are un caracter de prevenție, fiind mult mai ușor să preîntâmpini apariția unei probleme de natură juridică, decât să încerci rezolvarea acesteia odată ce a apărut – atât din punct de vedere al costurilor presupuse (financiar + timp ) cât și din punct de vedere al eventualelor șanse de reușită (unde intervin de multe ori factori subiectiv, incontrolabili)”, a remarcat Cristina Iuhas. Aceasta a arătat că o încercare de remediere, de rezolvare a problemelor apărute de multe ori este imposibilă sau chiar dacă este posibilă comportă riscuri și costuri semnificative și intră în sfera unei alte activități prestate de către avocat: litigiile și reprezentarea în fața instanței de judecată și a altor instituții ale statului.

“Nevoia de consultanță juridică trebuie privită și prin prisma mult prea deselor modificări legislative – inclusiv nouă ca specialiști ne este greu să ținem pasul cu schimbările legislative de care cu toții ne lovim zi de zi și care cu toții știm ce impact negativ au asupra unui plan de afaceri, predictibilitea legislativă fiind de cele mai multe ori doar o himeră. Apreciem că dezvoltarea mediului de afaceri în zonă va impune de la sine conștientizarea necesității de a apela la sfaturile unui specialist înainte de asumarea unor obligații, ducând inclusiv la formarea unor avocați specializați strict pe această latură, nu pe cea de litigii”, a mai spus Cristina Iuhas.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *