Search
Joi 22 Septembrie 2022
  • :
  • :

City University of London: România, printre țările cu cea mai avansată legislație în gambling

România se numără printre țările cu cea mai avansată legislație în gambling și care și-au consolidat regulile de protecție a consumatorilor pe segmentul jocurilor de noroc online, rezultă dintr-o analiză recentă a sistemelor legislative din statele membre UE, realizată de City University of London (CUL), la comanda European Gaming and Beting Association (EGBA).

Totuși, în pofida faptului că avem cele mai stricte condiții de acces și supraveghere a consumatorilor pe segmentul de gambling online, există încă măsuri ce pot fi adoptate pentru a asigura un cadru mai eficient de protejare a consumatorilor, cum ar fi constituirea unei baze de date electronice a jucatorilor auto-excluși pe care operatorii de jocuri de noroc online să o folosească pentru a verifica identitatea clienților lor, consideră oficialii AOJND (Asociația Organizatorilor de Jocuri de Noroc la Distanță).  Asociația a fost înființată în 2017. Membrii AOJND sunt: Betfair, eFortuna, Netbet, PokerStars, SportingBet, Stanleybet, Unibet, Baumbet, Betano, Circus, Maxbet, Efbet, Public Win, WinMaster.

Studiul confirmă faptul că România este printre țările UE cu cea mai avansată legislație în domeniul jocurilor de noroc. În ceea ce privește protecția jucătorilor din online, situația este de asemenea pozitivă, dar este nevoie de măsuri suplimentare și de o adaptare legislativă la noua realitate, aceea în care segmentul online câștigă tot mai mult teren.

Odeta Nestor, președintele AOJND

Concluzia generală a analizei este aceea că, deși reglementarea s-a consolidat comparativ cu 2018, măsurile sunt fragmentate între statele membre și există diferențe semnificative între modalitățile de implementare a acestora, ceea ce poate crea dificultăți operatorilor.

Studiul CUL a analizat mai multe segmente relevante pentru protecția consumatorilor de jocuri de noroc online, precum siguranța, protejarea minorilor, acordarea de suport/tratament, cunoașterea consumatorului și modalitățile de aplicare a legii.

Siguranța

  • Scopul legislației este acela de a crea un mediu mai sigur pentru consumatori în mediul online. 18 dintre statele membre (inclusiv Romania) permit jucătorilor să seteze limite de timp și limite cantitative ale depozitelor constituite, iar acesta este un aspect pozitiv.
  • De asemenea, sunt disponibile instrumente necesare auto-excluderii jucătorilor online în toate statele membre, cu excepția Bulgariei, Lituaniei și a Cehiei.
  • 16 țări membre au un registru de auto-excludere, însă România nu figurează printre acestea.

“Existența unui registru al persoanelor auto-excluse poate consolida protecția jucătorilor vulnerabili, reprezentând o măsură de siguranță suplimentară că jucătorii auto-excluși nu vor reuși să joace anonim”, a explicat Odeta Nestor.

Protecția minorilor

  • 17 state membre, printre care și România, au implementat obligația legală de a afișa la vedere pe afișele publicitare mesaje privind interdicția de a juca impusă minorilor.

“Gamblingul online conferă un plus de siguranță că minorii nu au acces la jocurile de noroc. În plus, sistemele implementate de operatori pe segmentul online permit detectarea și sancționarea mai rapidă a unor tentative de fraudă”, a mai spus Odeta Nestor.

Tratament, susținere

  • 11 state membre (printre care și România) solicită operatorilor să furnizeze clienților datele de contact ale liniilor de asistență pentru jocurile de noroc cu probleme și/sau centrelor de tratament în cazul auto-excluderii. De asemenea, aproape jumătate dintre statele UE (inclusiv România) interzic trimiterea de mesaje publicitare persoanelor auto-excluse.

“La capitolul tratare și susținerea tratării persoanelor care au probleme legate de jocurile de noroc, România are încă aspecte care nu funcționează. Printr-o cooperare deschisă între autorități, operatori și diversele asociații de profil se poate face un pas înainte foarte important, prin care tratarea și sprijinirea celor care au nevoie să se facă în mod efectiv și nu doar pe hârtie”, a declarat Odeta Nestor, președinta AOJND.

Cunoașterea clientului, verificarea identității

  • Metodele specifice de verificare a identității sunt determinate de fiecare stat în parte, însă Recomandarea 2014/478/UE a Comisiei din 14 iulie 2014 privind principiile pentru protecția consumatorilor și a utilizatorilor de servicii de jocuri de noroc online și pentru împiedicarea accesului minorilor la jocurile de noroc online prevede explicit că “țările membre sunt încurajate să adopte sisteme electronice de identificare în procesul de înregistrare”. România nu deține o bază de date specifică pentru identificare
  • România, alături de alte SM, solicită operatorilor online să colecteze date personale cum ar fi numele complet, data nașterii, adresa de mail etc.
  • Conturile temporare sunt interzise în 14 dintre statele membre însă România nu este printre acestea.

Aplicare și sancțiuni

  • România este printre cele 16 SM care au înființat autorități independente pentru supravegherea domeniului.