Search
Joi 16 Septembrie 2021
  • :
  • :

Lipsa încrederii, marea problemă a învățământului de stat. Inițiativa care țintește schimbarea

Lipsa încrederii între directori, profesori, părinţi şi elevi e o problemă serioasă cu care se confruntă învățământul de stat și se regăseşte, în egală măsură, în școlile din mediul urban și rural. Impactul neîncrederii este atât pe termen scurt, pentru că școlile nu reușesc să inoveze, cât și pe termen mediu și lung, ducând la generații întregi lipsite de încredere (în ei și în ceilalți).

Acestea sunt rezultatele studiului „Cercetarea şi cultivarea încrederii în şcolile din România”, realizat pe un eșantion compus din 870 de profesori, 686 de elevi și 2.538 de părinți, de către o echipă de cercetători din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai“, condusă de prof. dr. Petru Curşeu. Studiul este încă în derulare.

Cercetarea a evidențiat, de asemenea, și alte zone dureroase ale neîncrederii în educație: femeile profesor se subevaluează; directorii de școli nu învață cum să-și sprijine profesorii și să crească echipe; profesorii cu maximum 5 ani de experiență au un grad mult mai ridicat de stres și nu primesc sprijinul de care au nevoie, pentru că nu există programe specifice pentru ei în școlile în care lucrează.

Îmi doresc ca, în cât mai multe școli de stat, profesorii să-și regăsească bucuria de a preda, iar elevii să crească într-un mediu fără abuz, critică, judecată, pedeapsă, comparație, care să fie înlocuit cu un mediu sigur, unde să se dezvolte cu încredere în relația cu profesorii și cu directorul școlii. Am pornit în acest demers național de la experiența pozitivă pe care am avut-o în Transylvania College prin implementarea unor programe de dezvoltare personală și profesională. Am adaptat acest proces la nevoile din sistemul de stat, pentru că ne dorim ca profesorii și directorii să aibă acces la acele resurse care să-i ajute să aibă o viață împlinită și asta să se vadă în modul în care își fac meseria.

Ruxandra Mercea, cofondator al „Școlii Încrederii“ și director executiv al Transylvania College

54 de școli și grădinițe de stat din toată țara au intrat într-un proces de transformare educațională, numit „Școala Încrederii“. Inițiativa este adresată școlilor de stat, având la bază cele mai relevante studii din domeniul educației, psihologiei adultului și copilului. Procesul de transformare aduce împreună atât elevi, profesori, directori, părinți, cât și comunitatea de business, pentru a crea un cerc al încrederii la nivelul școlii, al comunității locale și al societății în ansamblu. Până în 2030, coordonatorii acestei inițiative țintesc ca peste 1 milion de copii să studieze într-o școală a încrederii.

Peste 25.000 de elevi din toată țara au sărbătorit pentru prima dată în același timp „Ziua Încrederii“, pe data de 13 mai 2021. Elevii vor deveni conștienți de ce înseamnă încrederea pentru ei. Copiii vor coordona activități care le pun în evidență abilitățile de leadership, cât și pe ei ca persoane.

Ei vor participa la ore care se vor desfășura în jurul ideii de încredere sau, în funcție de vârstă, vor avea diverse ateliere, coordonate chiar de ei și pornite de la ideile lor. Astfel, vor avea ocazia să-și descopere vocea, să împărtășească ce simt și să se implice în școala lor, făcând diferența.

„Vorbim de faptul că elevii nu sunt fericiți la școală, iar profesorii sunt blamați pentru rezultatele slabe, fără să se gândească nimeni la stresul cu care se confruntă și la lipsa resurselor care îi împiedică, adesea, să își îndeplinească vocația. Știm, acum, că atât traumele individuale, cât și cele colective nevindecate blochează reziliența, autonomia și performanțe academice“, a declarat Domnica Petrovai, psiholog, psihoterapeut, cofondator al „Școlii Încrederii“ și CEO Mind Education

Prin pilonii ei – educația, suportul psihologic și implicarea comunității de business – „Școala Încrederii“ își propune să schimbe profund modul în care se face educație, pentru a transforma societatea românească.

Dacă vom educa încă din școală copii cu încredere, vom avea mai târziu oameni care vor conduce afaceri cu încredere. Școala, pe lângă familie, este primul stadiu care ar trebui să maximizeze valoarea unui om. Susțin «Școala Încrederii» pentru o generație de viitori lideri cu și de încredere.

Andreea Cionca Anghelof, cofondator Impetum Group

Şcoala Încrederii este primul proces integrat care transformă experienţele de învăţare ale copiilor prin schimbarea relaţiilor dintre elevi, profesori şi părinţi din neîncredere în încredere, din critică în acceptare constructivă, din dependenţă în autonomie. Inițiativa a fost fondată de Ruxandra Mercea, director executiv al Transylvania College, Ciprian Ghișa, director al liniei române din Transylvania College și Domnica Petrovai, CEO al Mind Education. Procesul este gratuit pentru școli, având finanțare privată. În primul an de existență al proiectului, a fost susținut de următoarele companii: Rețeaua de magazine Profi, Impetum Group, Carmangeria Moldovan, Wayfare, Tetarom – Parc Industrial, Irum, Cemacon, Fortech.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *