Search
Marti 7 Mai 2024
  • :
  • :

O competiție corectă reprezintă unul dintre instrumentele prin care, indiferent de industria în care te afli, vei putea înlesni o dezvoltare sustenabilă

Interviu cu Alexandru Stan, Head of Legal & Compliance, Roche România 

 

Conduceți departamentul juridic al unuia dintre cei mai importanți jucători din piața pharma locală – Roche România, unul dintre pionierii globali din Elveția ai industriei farmaceutice și de diagnostic, ce declară și demonstrează că inovează continuu, cu scopul de a îmbunătăți viața oamenilor. Cum apreciați că a evoluat și evoluează această piață „fierbinte”, dinamică în ultimii ani? 

Dinamismul reprezintă, probabil, una dintre valorile intrinseci ale industriei farmaceutice. În procesul oricărei dezvoltări armonioase, sănătoase – fie că este vorba despre o industrie sau pur și simplu despre dezvoltarea ca individ – sunt firești, necesare și chiar obligatorii descoperirile, inovația. În ceea ce privește însă caracterul „fierbinte” al pieței, acesta este, din punctul meu de vedere, rezultatul mai multor factori care au avut impact asupra acestei piețe în ultimii ani, dintre care cu siguranță pandemia COVID-19, inflația și situația geopolitică, au jucat și continuă să joace un rol definitoriu. 

Industria farmaceutică se confruntă astfel cu o multitudine de tendințe provocatoare în momentul de față. Cererea globală crește rapid, iar precedentul creat de nevoia imediată de soluții generată de COVID-19 a pus o presiune suplimentară asupra industriei. Capacitatea industriei de a găsi soluții inovatoare, în paralel cu nevoia de a satisface cererea generală uzuală, a fost și este o realizare remarcabilă, care dovedește reziliență acestei industrii, însă creșterea cererii la nivel global va rămâne încă o provocare semnificativă pe termen lung. 

În acest context, majoritatea industriilor s-au văzut obligate să schimbe acel modus operandi cu care erau obișnuite, sau cel puțin să-l adapteze noilor condiții de desfășurare a activității. Și-a făcut astfel apariția în scenă conceptul de new ways of working, care a adus un val de tendințe atât din punct de vedere organizațional, cât și din punctul de vedere al strategiei de business short și long-term. Accentul cade acum pe simplificare și eficientizare, iar avântul este susținut puternic de transformarea digitală – extrem de importantă într-o societate modernă.   

   

Ați venit pe poziția actuală după experiențe notabile din zone în care ați activat – cea financiară și telecom. Este domeniul pharma mai provocator, mai dinamic și mai plin de neprevăzut decât alte verticale de business din România? 

Zona financiară operează într-un ecosistem dinamic în care valurile de schimbări economice se transformă de cele mai multe ori în noi inițiative de reglementare, fapt care îi conferă, de altfel, și o notă de predictibilitate.  

Probabil una dintre cele mai semnificative trăsături ale zonei financiare este reprezentată de caracterul intangibil al serviciilor financiare care nu au o natură fizică, palpabilă și care reprezintă, mai mult sau mai puțin, un cumul de operațiuni +/-.  

Pe de altă parte, ritmul în industria telecom este unul mai puțin accelerat, însă constant. Telecom-ul are în centru serviciul sau produsul în materialitatea lui. Aici rezultatele sunt palpabile, fie că vorbim despre o infrastructură de comunicații sau pur și simplu despre echipamente sau device-uri care facilitează comunicațiile. 

În schimb, domeniul pharma este caracterizat de un ritm alert, dinamic și în continuă dezvoltare, unde provocările și neprevăzutul reprezintă business as usual. Aici, rezultatele acțiunilor întreprinse pot fi atât tangibile, cât și intangibile, dar niciodată lipsite de elementul uman, de responsabilitatea pe care fiecare o are față de pacienți. Accentul cade întotdeauna pe dezvoltarea de medicamente și soluții de diagnostic care îmbunătățesc viețile oamenilor, oferind cât mai multor pacienți acces rapid și sustenabil la soluții, contribuind astfel la transformarea sănătății într-un beneficiu pentru societate și oameni. 

 

Cum apreciați concurența din acest domeniu? Cum priviți competiția de pe o piață în care oamenii de rând, mai bogați sau mai săraci, cumpără prioritar, cu cerbicie și cu mare interes, medicamente și suplimente alimentare? 

În momentul de față, asistăm la o maturizare a pieței pharma din România, care s-a consolidat în ultimii ani, și care continuă să fie una foarte competitivă. În ceea ce privește tendințele de cumpărare din România, cred că trebuie făcută o distincție majoră între piața medicamentelor eliberate pe baza de prescripție medicală (Rx) și cea a medicamentelor eliberate fără prescripție medicală (OTC), unde includem suplimentele alimentare, vitaminele, dar și produse pe baza de plante. 

În cazul primei categorii, cea a produselor eliberate pe bază de prescripție medicală, avem de-a face de cele mai multe ori cu boli cronice al căror tratament se eliberează exclusiv pe bază de rețetă de la medic. În acest segment al pieței scopul este accesul pacienților la cele mai moderne forme de tratament, la medicamente originale, care îmbunătățesc în mod semnificativ calitatea vieții.  

Pe de altă parte, când vorbim despre piața medicamentelor eliberate fără prescripție medicală, aici interesul înspre achiziția de medicamente este unul puternic influențat de educația științifică/medicală din rândul populației care are ca scop principal stabilirea unei baze solide și corecte privind diferite aspecte ale sănătăţii, precum şi formarea deprinderilor indispensabile unui stil de viață responsabil şi sănătos. 

În ambele cazuri însă, educația științifică/medicală joacă un rol crucial – vorbim aici despre accentul care ar trebui să cadă pe prevenție, și nu pe tratament, deoarece ne aflăm într-un moment de răscruce în care educația reprezintă poarta spre o schimbare de paradigmă, necesară având în vedere provocările de sănătate ale societății moderne. 

Descoperirile din știință și digitalizarea ne ajută să înțelegem mult mai repede și mai clar care sunt factorii determinanţi pentru sănătatea noastră, iar cu ajutorul acestor cunoștințe, pot fi îmbunătățite îngrijirile medicale în fiecare etapă – de la a menține oamenii sănătoși, la detectarea și diagnosticarea afecţiunilor mai devreme, spre oferirea medicamentelor potrivite la momentul potrivit, până la monitorizarea parcursului bolii și a rezultatelor tratamentului în timp real. 

Cum este structurat și organizat grupul Roche la nivel global? Dar în România? Care este „zona de acoperire” predilectă aici? 

Grupul Roche a fost fondat în 1897 în Basel, Elveţia, drept una dintre primele companii producătoare de medicamente originale la scară industrială. De atunci, Roche a devenit cea mai mare companie de biotehnologie din lume şi lider mondial în diagnosticul in vitro. Compania urmăreşte excelenţa în ştiinţă pentru a descoperi şi dezvolta medicamente şi teste de diagnostic cu scopul de a îmbunătăţi şi salva vieţile oamenilor de pe tot globul.  

Suntem unul dintre pionierii medicinei personalizate şi ne dorim să continuăm să transformăm felul în care se administrează îngrijirile în sănătate, pentru un impact cât mai mare. De asemenea, Roche este și cel mai mare investitor în sănătate la nivel mondial, cu peste 15 miliarde de dolari investiți în 2022. 

Prezent pe piața românească încă din perioada interbelică, Roche și-a redeschis reprezentanța locală în anul 1992. Prin intermediul Roche România, ambele divizii ale Grupului Roche – divizia de farmaceutice și divizia de diagnostice – sunt prezente pe piața din țara noastră, oferind produse farmaceutice și soluţii de diagnostic de înaltă specializare, care acoperă întreg spectrul îngrijirilor de sănătate, pornind de la prevenție, tratament și până la monitorizarea posttratament, în arii terapeutice majore unde există nevoi medicale neacoperite încă. 

 

Ce considerați că se poate îmbunătăți la nivel de legislație, norme, decizii în domeniul concurenței în România anului 2023? 

Vorbeam mai sus despre o dinamică mult mai mare a industriei pharma comparativ cu alte industrii și consider că acest fapt se datorează societății în continuă schimbare și evenimentelor la care am asistat în ultimii ani și continuăm să asistam inclusiv astăzi, la data acestui interviu.  

Toate aceste schimbări, testează în mod continuu capacitatea de răspuns și adaptare a diferitelor industrii, dar și a legiuitorului, iar domeniul concurenței nu a fost exceptat de la această provocare, dovadă fiind eforturile depuse pentru a asigura funcționarea corespunzătoare a pieței interne prin prevenirea și remedierea denaturărilor pieței printr-o intervenție publică eficientă. 

O competiție corectă reprezintă unul dintre instrumentele prin care indiferent de industria în care te afli, vei putea înlesni o dezvoltare sustenabilă de care să beneficieze și generațiile viitoare. 

 




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *