Finalul lunii februarie a adus în agenda comunității juridice tema comunicării în activitatea juridică și în relația cu justițiabilii, una de real interes pentru toți cei implicați în înfăptuirea actului de justiție: judecători, procurori, avocaţi, executori judecătoreşti şi ceilalţi profesionişti ai dreptului.
Sub acest laitmotiv s-a desfășurat evenimentul propus de societatea Hotca Neagu Sitaru și Asociații (HNSA) într-un moment aniversar, la 12 ani de la fondarea casei de avocatură și doi ani de la rebrandingul său.
Au fost invitați la această incitantă dezbatere de trei ore asociați ai cabinetului HNSA, parteneri de business, o bună parte din liderii principalelor canale media cu profil juridic din România (Universul Juridic, juridice.ro, Legal Marketing), dar și colegi de breaslă din București și Timișoara.
Concluziile au fost rezumate la final de fondatorul și coordonatorul societății Hotca Neagu Sitaru și Asociații, prof. univ. dr. av. Mihai Adrian Hotca, cel care a și anunțat, de altfel, extinderea acestui subiect într-un proiect itinerant în țară, pe parcursul acestui an, în principalele municipii reședință de județ, locații în care se vor aduna și structura propuneri, idei și inițiative concrete de îmbunătățire sensibilă a comunicării pe întregul lanț juridic și de întărire a încrederii justițiabililor în algoritmul de soluționare a situațiilor cu care se confruntă.
Întâlnirea, găzduită de Hotelul InterContinental Athénée Palace București, a fost moderată dinamic de președintele Grupului Universul Juridic, Nicolae Cîrstea, cel care a rememorat succint momentul aniversar al HNSA, bornele „astrale”, parcursul și meritele societății, salutând cu argumente alegerea temei de discuție – una incitantă și generoasă, care lasă mult spațiu observațiilor critice, analizelor și mai ales propunerilor care pot ameliora simțitor buna comunicare dintre toți cei implicați în activitatea juridică.
Au fost prezenți în panelul organizat distinșii parteneri ai societății Hotca Neagu Sitaru și Asociații, domnii av. Mihai Adrian Hotca, av. Norel Neagu și Alexandru Sitaru, dar și av. Laura Stănilă, și av. Augustin Zăbrăuțanu, cum de altfel și reprezentanți ai presei de specialitate – Andrei Cristea (director Lion House/Legal Marketing) și Cristian Pavel (director editorial Universul Juridic, redactor-șef Legal Magazin).
S-a discutat aplicat despre multe dintre aspectele curente ale comunicării pe verticală și orizontală, între instituții, entități implicate, dar și despre interacțiunea acestora cu publicul, în general.
„Există, în ultima vreme, semnale încurajatoare din zona principalelor instituții de profil din țară (Ministerul Justiției, CSM, Curtea Constituțională, Parchetul General etc.) privind îmbunătățirea comunicării publice, observând cooptarea unor oameni cu experiență în pozițiile lor de comunicatori – jurnaliști, oameni de specialitate, care se preocupă de o bună relaționare externă. Există, desigur, loc de mai bine și speranțe cu privire la continuarea și dezvoltarea unor astfel de abordări”, a spus Nicolae Cîrstea, președintele Grupului Universul Juridic.
„Cred că transparența ne poate salva în comunicarea juridică. Trebuie, cred eu, pus un accent serios pe profesionalizarea comunicării juridice în România. Mie mi se pare nedrept și regretabil faptul că două instituții definitorii pentru activitatea avocațială în România – Uniunea Națională a Barourilor și Baroul București – nu au un purtător de cuvânt care să reprezinte un reper de comunicare, de transparență și prezență, care să preia zecile și sutele de voci ale avocaților din România care nu cântă întotdeauna în același diapazon”, a punctat Andrei Cristea, directorul Lion House.
„Nu avem, din păcate, multe modele în societatea românească, mulți comunicatori unanim apreciați, care pot fi cotați ca exemple. Dacă ne uităm, observăm că nici Președinția României nu are, de ceva vreme, un purtător de cuvânt! Persistă încă și în comunitatea juridică o inerție, ba uneori o fugă de explicații publice și chiar de răspundere în unele situații. Multe entități comunică adesea într-un limbaj de lemn, exagerat de formal și cu întârziere, alimentând suspiciunile publicului cu privire la Justiție. Nici presa mainstream, care se bazează, din nefericire, pe surse, nu face servicii comunicării corecte și obiective la acest moment”, a adăugat Cristian Pavel, directorul editorial de la Universul Juridic.
„Este evident că actul comunicării se bazează pe niște valori, pe niște elemente care sunt extrem de importante în relațiile interumane: încrederea, garanția, transparența și, nu în ultimul rând, respectul”, a subliniat conf. univ. dr. av. Laura Stănilă, în preambulul prezentării sale PowerPoint care a dezvăluit tehnicile de apărare în fața manipulării. Slide-urile atent derulate și comentate ale temei alese – „Despre manipulare în sistemul judiciar, fără prejudecăți” – au captat în mod justificat interesul audienței.
Nu în ultimul rând, asistența a ascultat opiniile avizate ale celorlalți doi asociați ai HNDA, avocații Norel Neagu și Alexandru Sitaru, care au revelat unele aspecte particulare ale comunicării interprofesionale, care pot conduce la rezultatele scontate în activitatea curentă ale profesiilor juridice.
„Tema a fost una ușor inedită la astfel de manifestări, dar cred că, așa cum s-a probat cu prisosință, ea merită să fie abordată în asemenea evenimente, pentru că este esențială în activitatea juriștilor, în relația acestora cu justițiabilii și, în general, pentru societate.
Nu trebuie să uităm un lucru foarte important: justiția nu este a autorităților sau a funcționarilor care populează instituțiile sau autoritățile, ci, până la urmă, este un lucru destinat cetățenilor, destinat membrilor societății. Atunci când romanii se refereau la justiție, ei spuneau că justitia domina et Regina omnium virtutum, considerau că este cea mai importantă de fapt, stăpâna și regina tuturor virtuților. De ce? Pentru că, mai bine decât toți înaintașii lor, ei au descoperit un lucru extraordinar, anume acela că prin justiție foarte multe conflicte sociale putea fi prevenite, altele puteau fi stinse și în cazul în care nu puteau fi stinse, cel puțin li se diminua din intensitate prin intermediul actului de justiție care aparținea unui terț, statul, și, potrivit legilor edictate de către stat, acesta, actul de justiție, devenea obligatoriu pentru toți.
Plecând de la experiența noastră practică, atât a mea, cât și a colegilor mei, pe baza documentării noastre, ne-am dat seama și de aici am plecat, că mesajele, că ideile, că apărarea drepturilor și libertăților, toate acestea ca elemente ale unei justiții, se pot realiza mai bine dacă există o comunicare corespunzătoare.
După ce am ascultat toate prezentările și intervențiile, a devenit limpede faptul că un mesaj, un dialog și orice tip de comunicare în mediul juridic își atinge scopul, finalitatea, dacă întrunește anumite calități. Mesajul trebuie să fie unul corect, trebuie să fie non-agresiv, trebuie să fie făcut cu luarea în considerare a intereselor și drepturilor legitime, intereselor legitime și drepturilor celorlalți.
Cu alte cuvinte, trebuie să existe respect, trebuie să existe rigoare, transparență și, evident, responsabilitate. Dacă toate acestea sunt îndeplinite, atunci înseamnă că cei care participă la dialogul judiciar au încredere unii în alții, își derulează activitatea în bune condiții și, în final, beneficiarul actului de justiție, cetățeanul, este mulțumit”, a conchis av. dr. Mihai Adrian Hotca, amfitrionul dezbaterii.