În urmă cu cinci ani, Alexandrion Group anunţa debutul unui proiect ambițios, complex, care a provocat reacţii puternice, aflate la poli opuşi. Unii l-au privit cu curiozitate şi entuziasm, alţii cu scepticism şi neȋncredere, iar alţii au fost mai rezervaţi ȋn a-şi exprima parerile. Nawaf Salameh, Preşedintele Fondator al Grupului, care primise ȋn urmă cu doar un an prestigiosul titlu Keeper of the Quaich, pentru contribuţia sa remarcabilă la promovarea şi evoluţia whisky-ului scotch, a decis să transforme ȋn realitate un vis pe care ȋl avea de peste douăzeci de ani: acela de a produce whisky single malt ȋn România.
“Povestea Carpathian Single Malt a ȋnceput, de fapt, cu mulţi ani ȋn urmă, atunci când am descoperit că România are toate resursele naturale necesare: climă blândă, orz de calitate foarte bună, apă pură din dealurile subcarpatice, pentru a crea un whisky single malt care să concureze la nivel modial, fără probleme, cu alte produse din aceeaşi categorie. Ani ȋntregi am urmărit piaţa cu atenţie şi am observat cum cererea pentru single malt creşte de la an la an, ȋn România.
Aşa am hotărât că, ȋntr-o zi, voi pune România pe harta producătorilor de whisky single malt” povesteşte Nawaf Salameh.
Drumul nu a fost uşor, iar Nawaf Salameh a ştiut acest lucru de la ȋnceput. Tocmai de aceea a cooptat ȋn acest proiect un maestru distilator care să ȋşi valorifice cunoştinţele și experiența de zeci de ani pentru a da viaţă unui whisky single malt unic. Allan Anderson, un maestru distilator, cu radăcini scoțiene și irlandeze și 30 de ani de experiență în producția de whisky, rememorează momentul ȋntâlnirii cu Preşedintele Fondator al Grupului Alexandrion.
“L-am cunoscut pe Nawaf în 2017, printr-un prieten comun, la un hotel din București și în mai puțin de o oră mi-am dat seama că este cu adevărat pasionat de ideea de a produce whisky single malt în România. Gândim la fel această privinţă și am știut că vom avea o colaborare de succes, din acest motiv am şi acceptat provovocarea sa. Am discutat despre resursele pe care le are România și am fost amândoi de acord că toate ingredientele necesare sunt ȋn această ţară. Călătoria noastră împreună de până acum a fost fantastică”, spune Allan Anderson.
Împreună, Nawaf Salameh și Allan Anderson au creat Carpathian Single Malt, maturat în butoaie selectate manual, care reflect gustul excepțional, caracterul său blând și personalitatea puternică.
“N-a fost un drum uşor. Mulţi oameni au fost surprinşi de planurile mele. Mulţi oameni au crezut că nu este o idee bună şi că nu vom reuşi să producem single malt ȋn România. Mulţi au ȋncercat să mă facă să mă răzgândesc. Dar au fost şi mulţi oameni care au devenit foarte interesaţi să vadă şi să deguste produsul final” adaugă Nawaf Salameh.
Turul ȋn jurul lumii a demarat de Ziua Mondială a Whisky-ului
În luna mai a acestui an, primul whisky single malt produs integral ȋn România, a fost ȋmbuteliat într-o ediție limitată, de doar 930 de sticle, la Distileriile Alexandrion Saber 1789 din Pleaşa, Bucov, judeţul Prahova. La scurt timp după, chiar de Ziua Mondială a Whisky-ului şi-a ȋnceput călătoria ȋn jurul lumii.
Primul eveniment din cadrul acestui tur a avut loc pe 25 mai, ȋn Washington D.C., la reşedința Excelenţei Sale, dl. Dan-Andrei Muraru, Ambasadorul României ȋn Statele Unite ale Americii. Printre oaspeţi s-au numărat reprezentanţi ai diferitelor misiuni diplomatice internaţionale ȋn SUA, factori de decizie din industrie, oameni de afaceri şi presă locală.
“Am fost ȋncântat să susţin, ȋn numele Ambasadei României ȋn SUA, prezentarea primului whisky single malt românesc la Washington D.C.. Sunt bucuros să văd companii şi grupuri de companii româneşti, aşa cum este Alexandrion Group, extinzându-se în afara României. Sunt sigur că mulţi pasionaţi de whisky din ȋntreaga lume, care vor degusta Carpathian Single Malt, vor fi cuceriţi de acest nou gust unic. Urez Alexandrion Group să aibă, ȋn continuare, o călătorie de succes, cu multe satisfacţii!”, a spus Excelenţa Sa, dl. Dan-Andrei Muraru, Ambasadorul României ȋn Statele Unite ale Americii.
Nawaf Salameh, Preşedinte Fondator Alexandrion Group, a spus: “Ziua ȋn care Carpathian Single Malt a fost dezvăluit publicului, la Washington D.C., a fost o zi foarte specială pentru Alexandrion Group. Anul acesta, ȋn luna iulie, România şi SUA vor celebra 25 de ani de parteneriat strategic, iar acesta a fost un context perfect pentru a prezenta primul whisky single malt românesc ȋn ţara ȋn care construim o distilerie foarte mare, dar, ȋn acelaşi timp, pe pământ românesc, la reşedinţa Ambasadorului României ȋn SUA. Îi mulţumesc Excelenței Sale, domnul Ambasador Muraru pentru generozitatea de a ne primi la reşedinta sa, pentru a sărbători una dintre cele mai importante realizari din istoria grupului nostru”.
Carpathian Single Malt Whisky a fost dezvăluit și publicului din Marea Britanie pe 12 iulie, printr-un eveniment organizat ȋn somptuoasa clădire istorică ce datează din 1897, Royal Automobile Club (RAC) din Pall Mall – Londra, ȋn prezenţa E.S. dna. Laura Popescu, Ambasadorul României ȋn Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, a domnului Alexandru Dodan, Deputy Head of Mission ȋn cadrul Ambasadei României ȋn Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord şi a domnului Nawaf Salameh, Preşedinte Fondator Alexandrion Group.
Nawaf Salameh a spus cu această ocazie: “Ȋn urmă cu o lună ne aflam ȋn Washington, la reşedinţa E.S. dl. Dan Andrei Muraru, Ambasadorul României ȋn Statele Unite ale Americii, unde am prezentat Carpathian Single Malt pe piaţa globală, pentru prima dată. A doua destinaţie a turului nostru global a fost Londra şi am fost cu adevărat onorat să mă aflu acolo, ȋn locul ȋn care whisky-ul ȋşi are originile şi să vorbesc despre un produs cu atât de multă tradiţie, mândrie şi istorie, pe care ȋl respect atât de mult, ȋntr-o locaţie istorică prestigioasă, the Royal Automotive Club, care a completat perfect profilul pe care ȋl are Carpathian Single Malt. Britanicii au creat whisky-ul single malt, iar experienţa şi cunoştinţele lor, de care putem beneficia, ne ajută să dezvoltăm produsul nostru şi mai mult. Mulţumesc Ambasadei României ȋn Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pentru tot sprijinul pe care ni l-a acordat pentru organizarea acestui eveniment spectaculos.”
Alexandru Dodan, Deputy Head of Mission ȋn cadrul Ambasadei României ȋn Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord a adăugat: “La fel ca mulţi alţi oameni, ideea de a dezvălui un whisky single malt românesc produs după o metodă scoţiană, ȋn ţara ȋn care whisky-ul single malt a fost creat şi care l-a făcut cunoscut ȋn ȋntreaga lume, mi-a stârnit interesul. Dar, după ce am citit povestea sa şi am văzut entuziasmul oamenilor, spiritul de invingător şi pasiunea puse ȋn ȋntregul proiect, de la concept până la produs, pot spune acum cu certitudine că lansarea Carpathian Single Malt va fi un succes pe piaţa din Marea Britanie atât pentru Alexandrion Group, cât şi pentru România. Ambasada României la Londra este onorată să fie partenerul Alexandrion Group pentru lansarea Carpathian Single Malt pe piaţa din Marea Britanie şi vom continua să susţinem Grupul, prin intermediul departamentului comercial şi economic, să prezinte produsul consumatorilor britanici.”
Un produs cu atribute unice
Sub coordonarea lui Nawaf Salameh și a Master Distiller-ului Allan Anderson, Alexandrion Group a creat un produs premium folosind 100% orz românesc malțificat și apă pură din dealurile subcarpatice. Acest whisky single malt este distilat, maturat și îmbuteliat la Distileriile Alexandrion Saber 1789, situate în Bucov (jud. Prahova), în zona Munților Carpați. Carpathian Single Malt are o culoare naturală, provenită din maturarea exclusivă în butoaie, este realizat fără filtrare la rece și are o concentrație alcoolică de 46 la sută.
Maturat în butoaie de vin românesc, o premieră mondială
O altă premieră mondială, pe care Alexandrion Group o aduce în această industrie, este faptul că, primul whisky single malt românesc a fost maturat și în butoaie de vin românesc. Alexandrion Group devine, astfel, unul dintre puținii producători din lume care folosesc butoaie de vin din cramele proprii pentru maturarea whisky-ului single malt. Ediţia limitată a inclus trei expresii ale produsului: Fetească Neagră și Pinot Noir, care fac parte din colecția de butoaie de vin românesc și Madeira, din colecția de butoaie de vin spaniol și portughez. Expresiile Fetească Neagră și Madeira au fost maturate inițial în butoaie de Bourbon, în timp ce expresia Pinot Noir a fost maturată exclusiv în butoaie de Pinot Noir.
Anul trecut, varietatea Fetească Neagră a fost premiată cu Dublă Medalie de Aur la una dintre cele mai importante competiții de profil, Concours Mondial de Bruxelles, și este considerată cea mai bună varietate de vin roșu românesc.
„Am distilat și maturat cu răbdare whisky-ul nostru single malt, încă din 2017, achiziționând butoaie din Europa și din SUA. Aceasta este prima oportunitate pe care pasionații de single malt o vor avea de a savura un whisky produs în zona Munților Carpați,” a spus Nawaf Salameh.
„Acest whisky reflectă perfect terroir-ul distileriei noastre. Impactul puternic al aromei orzului nostru malțificat – apa subcarpatică pură, combinată cu aroma unică, emanată de butoaiele de vin românesc și portughez, imprimă rafinament whisky-ului Carpathian, care, fără îndoială, va deveni unul dintre cele mai bune din lume, pe măsură ce se maturează. În plus, maturarea într-o zonă geografică cu climă mai caldă, spre deosebire de cea a Scoției (+5⁰C, în medie), ar putea fi o explicație pentru caracterul unic, mai blând al acestui whisky superb. Carpathian Single Malt își arată potențialul extraordinar și avantajul calitativ evident pe care îl are în raport cu alte whisky-uri single malt, cu aceeași perioadă de maturare, și ne dorim să împărtășim entuziasmul nostru cu pasionații de whisky din întreaga lume”, a concluzionat Allan Anderson.
Identitatea vizuală a Carpathian Single Malt a fost realizată de agenția Appartement 103, membră Marie Claire Group.
Pentru a promova Carpathian Single Malt la nivel internațional, Alexandrion Group l-a desemnat Global Brand Ambassador pe Colin C. Lovering, expert în international business performance, autor, președinte al Camerei de Comerț Româno- Britanice (BRCC) și lector asociat la Universitatea din București, care trăiește în România de aproape 15 ani.
Ecouri puternice ȋn presa internaţională
Presa internaţională din ţări precum Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Franţa, Germania sau Belgia, a fost intrigată de acest nou produs, mulţi jurnalişti străini l-au testat şi au publicat articole ȋn care i-au apreciat calităţile.
Prestigioasa revista britanică “The Week” a descris Carpathian Single Malt ȋntr-un articol intitulat “Testate şi degustate: 50 dintre cele mai bune whisky-uri din lume”, astfel: “Cu aromele sale robuste şi gustul său complex, acest whisky aminteşte, mai degrabă, de cel tradiţional. Ȋn orice caz, este binevenit ȋn acest tur global”. The Week a plasat Carpathian Single Malt pe locul 1 ȋn topul “Testate & degustate”.
Valul de reacţii pozitive artă că piața globală este cu siguranță pregătită să primească acest produs cu brațele deschise.
Carpathian Single Malt va fi dezvăluit, treptat, ȋn şi mai multe expresii, atât publicului din România, cât şi publicurilor din alte ţări.
Călătoria ȋn jurul lumii continuă cu mult entuziasm şi multă energie pozitivă, alături de un produs care evocă frumuseţea Munţilor Carpați până în cele mai îndepărtate colțuri ale lumii.