
Interviu cu Mustafa Tiftikcioğlu, CEO Garanti BBVA România
Este de subliniat faptul că la aniversarea a 25 de ani pe piața românească brandul Garanti BBVA a devenit notoriu, un reper binecunoscut în piața bancară locală. Nu e puțin lucru faptul că acest sfert de veac a fost marcat prin rezultatele istorice ale băncii pentru anul anterior, când Garanti BBVA a obținut un profit net de 191 de milioane de lei, cu 34,3% mai mare decât în 2021, în timp ce veniturile nete ale băncii au urcat la 550 de milioane de lei în 2022, cu 20,1% mai mari față de 2021. Cum se explică această performanță? Se va încheia și 2023 la fel de fructuos?
Într-adevăr, 2022 a fost cel mai bun an pentru Garanti BBVA de până acum, cu rezultate financiare care au depășit toate așteptările inițiale. Banca a înregistrat rezultate solide, atât în ceea ce privește volumul creditelor, cât și al depozitelor, pe lângă venituri și profit record, reflectând accentul pe care îl punem de 25 de ani pe asigurarea unui portofoliu puternic și echilibrat.
De asemenea, foarte îmbucurător pentru noi este faptul că avansul a fost susținut de creșteri pe toate segmentele de business – Corporate, Retail și IMM -, ceea ce arată că în acest sfert de secol de activitate pe piața românească am reușit să câștigăm încrederea clienților noștri, atât persoane fizice, cât și companii, în ciuda efervescenței și a diverselor opțiuni din piață.
Și 2023 aduce promisiunea unui an cel puțin la fel de bun precum cel precedent. Evoluția noastră continuă să fie pozitivă, confirmată de rezultatele semestriale. Astfel, în perioada ianuarie-iunie, veniturile din dobânzi ale Garanti BBVA au crescut cu aproape 60% față de aceeași perioadă a anului trecut, până la 94 de milioane de euro. În ceea ce privește împrumuturile și depozitele, observăm o creștere de peste 15% și, respectiv, 17,5% față de anul 2022.
În acest an, ne concentrăm în principal pe o creștere organică calibrată, răspunzând nevoilor în evoluție ale pieței locale. Credem că prin alinierea serviciilor și produselor noastre la așteptările clienților putem contribui la succesul lor financiar, precum și la al nostru.
Momentan, în piață încă se întâmplă lucruri și este prea devreme pentru a oferi cifre specifice sau pentru a face previziuni precise privind profitul, însă pot spune că suntem optimiști și în ceea ce privește evoluția pe care o vom vedea în 2023. Iar dacă totul decurge conform planului și dacă eforturile noastre de a răspunde nevoilor clienților noștri continuă să dea roade, există șanse mari ca profiturile noastre să depășească obiectivele pe care ni le-am stabilit pentru acest an.
Eforturile Garanti BBVA pe linia de digitalizare a serviciilor oferite clienților nu au trecut neobservate de specialiști. Așa se explică faptul că, la finalul acestei veri, Garanti BBVA a fost premiată în cadrul prestigioasei competiții internaționale organizate de Global Finance Magazine, care desemnează cele mai bune bănci digitale din lume. Orientarea Garanti BBVA către dezvoltarea canalelor digitale a fost recunoscută în ediția din acest an a competiției prin decernarea premiilor „The Best Consumer Digital Bank in Romania for 2023” și „The Best Integrated Consumer Banking Site in Romania for 2023”. Ce se află, mai concret, în spatele acestor două distincții?
La Garanti BBVA, îmbrățișăm era digitală ca pilon strategic fundamental, cunoscând rolul esențial pe care îl are în peisajul financiar actual.
Fiind orientați să răspundem așteptărilor în continuă evoluție ale clienților, ne concentrăm pe asigurarea unor servicii financiare eficiente și ușor de utilizat. Pentru toate acestea, derulăm proiecte majore, cum ar fi migrarea aplicațiilor bancare de bază spre alte sisteme de ultima generaţie ce prezintă funcţionalităţi multiple, și îmbunătățirea capacităților digitale.
Scopul nostru este de a oferi o experiență bancară sigură, personalizată, facilă și accesibilă. Cu investiții substanțiale în canalele noastre digitale, ne asigurăm că oferim clienților posibilitatea de a-și gestiona în mod convenabil finanțele oricând și oriunde. Angajamentul nostru față de digitalizare se extinde către optimizarea proceselor interne, creșterea eficienței operaționale și prioritizarea resurselor în beneficiul clienților noștri.
Garanti BBVA a declarat în repetate rânduri că digitalizarea este o prioritate de top pentru bancă, de vreme ce sunteți conștienți că peisajul financiar evoluează rapid și trebuie să oferiți clienților o experiență modernă și fără cusur. Ce investiții au fost făcute în această direcție și ce pregătiți pentru următorii ani?
Pentru a fi mereu cu un pas înainte și pentru a răspunde cerințelor clienților, am pus întotdeauna un accent substanțial pe digitalizarea proceselor noastre.
De altfel, așa cum am menționat, am inițiat recent un proiect major de transfer complet al aplicațiilor noastre bancare de bază către o infrastructură modernizată și de dezvoltare a capacităților noastre digitale, pentru a valorifica tehnologia de ultimă generație pentru o suită îmbogățită de servicii și produse adaptate la nevoile clienților noștri, asigurând atât securitatea, cât și accesibilitatea.
De asemenea, am făcut investiții substanțiale în canalele noastre digitale, care vor fi îmbunătățite în continuare, alături de inițiativa de transformare a serviciilor bancare de bază pe care am menționat-o. Toate aceste investiții le permit clienților noștri să își gestioneze cu mai multă ușurință finanțele.
Dincolo de soluțiile destinate clienților, angajamentul nostru față de digitalizare se extinde la eficientizarea proceselor interne prin automatizare și luarea deciziilor bazate pe date, sporind eficiența operațională.
Este limpede că v-ați străduit să răspundeți continuu nevoilor clienților cu ajutorul celor două platforme digitale proprii – Garanti BBVA Online și Garanti BBVA Mobile. Ce alte noutăți au apărut anul acesta? Ce beneficii suplimentare a adus noua versiune a site-ului propriu?
Anul acesta ne-am concentrat foarte mult asupra lansării noii interfețe a website-ului Garanti BBVA, iar momentul a fost unul oportun, simultan cu cea de-a 25-a aniversare a grupului nostru pe piața din România.
Astfel, noua versiune a fost concepută pentru a fi mai rapidă ca niciodată, mai ușor de navigat, cu o securitate îmbunătățită și mult mai ușor de utilizat, iar designul este în concordanță cu brandingul BBVA.
Clienții noștri actuali și potențiali găsesc acum informații noi și detaliate despre produsele și serviciile financiare pe care le oferim și le pot accesa cu ușurință.
A fost adăugat un motor de căutare dinamic, care le permite utilizatorilor să exploreze mai rapid toate secțiunile website-ului folosind cuvinte-cheie relevante. Calculatorul de credite a fost, de asemenea, reproiectat și îmbunătățit, iar creditele de nevoi personale au fost incluse, permițând utilizatorilor să afle în doar câteva secunde suma pe care o pot accesa și produsul potrivit pentru nevoile lor.
Ne mândrim cu o interfață de ultimă generație, care oferă utilizatorilor o experiență de top, cu elemente de navigare prin care aceștia pot parcurge cu ușurință paginile.
Se va transforma pe viitor infrastructura băncii, pentru a oferi clienților produse și servicii digitale mai bune? În ce sens veți acționa, concret?
Ne-am luat angajamentul că banca noastră rămâne în top în ceea ce privește inovația digitală.
Și pentru că înțelegem natura dinamică a peisajului financiar și nevoile în evoluție ale clienților noștri, în viitor, vom asista la o transformare continuă a infrastructurii noastre pentru a oferi produse și servicii digitale de ultimă generație.
La Garanti BBVA, analizăm constant tendințele din industrie și ne actualizăm tehnologiile, pentru a răspunde fără întreruperi cerințelor clienților. Acest angajament implică eforturi substanțiale, dar îl considerăm esențial pentru a oferi o experiență bancară de neegalat. În plus, acordăm prioritate adaptabilității și agilității, asigurându-ne că infrastructura noastră evoluează în tandem cu așteptările clienților în peisajul digital în schimbare rapidă.
Credeți că sistemele de inteligență artificială vor schimba profund paradigma în sistemul financiar-bancar local, european și global? Vor compensa avantajele induse toate riscurile despre care vorbesc specialiștii?
Cred cu tărie că inteligența artificială (IA) va aduce într-adevăr schimbări în sistemul financiar-bancar local, european și global. Potențialul transformator al IA este imens, promițând o eficiență sporită, o analiză avansată a datelor și o experiență îmbunătățită pentru clienți.
Avantajele pe care le oferă IA în ceea ce privește inovarea, productivitatea și serviciile pentru clienți sunt substanțiale, iar noi ne angajăm să valorificăm aceste beneficii.
Pe de altă parte, deși aceste evoluții sunt promițătoare, ele ne impun, de asemenea, să abordăm provocările legate de securitatea datelor, de confidențialitate și de asigurare continuă a unei prezențe umane, într-un peisaj transformat digital.
În plus, așa cum am mai spus, oamenii, consultanții, rămân importanți pentru sistemul bancar, deoarece ei oferă acea conexiune și securitate de care clienții au nevoie și sunt sigur că această nouă sinergie între oameni și IA va sta la baza unei noi ere de prosperitate materială sporită.


































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































